Wizz Air paneb Norras pillid kotti

Eelmise aasta oktoobris tuli Wizz Air välja ootamatu uudisega, et alustab novembris 2020 lendamist Norra siseliinidel. Esialgsed kolm liini Oslost (Bergen, Trondheim ja Tromsø) ei jäänud viimasteks, liine lisati veelgi ning ning välja tuldi hindadega, mis algasid 109 Norra kroonist (9,99€). Sellised hinnad olid norrakatele siseliinidel midagi täiesti uut ja loomulikult osteti sellise hinnaga pileteid massiliselt.

Algus oli täis vastuolusid

Samal ajal enneolematult soodsate hinnapakkumistega sai Wizz Air Norras tänu ametiühingutevastasele poliitikale kõvasti kriitikat ja boikotiähvardusi. Sõna võttis isegi Norra peaminister Erna Solberg, kes teatas, et ta ei kavatse lennata lennufirmaga, mis ei luba töötajatel organiseeruda. Wizz Airi retoorika mõnevõrra pehmenes, kuid nende peamiseks relvaks konkurentsis SAS-i ja Norwegiani vastu olid endiselt meeskonnad, mis alaliselt ei asu Norras ja töötavad Norrast erineva seadusandluse alusel. Samas algatas Wizz Air mitmeid kohtuasju kohalike omavalitsuste ja riikliku energiafirma Statnett vastu, süüdistades neid ebaseaduslikus boikotis.

Välja kuulutatakse ka rahvusvahelised liinid

Et konkurentsi SAS-i ja Norwegianiga veelgi pingestada, tuli Wizz Air välja ka tulusate puhkuseliinidega, kuulutades välja lennud Oslost Spliti, Larnacasse, Chaniasse, Alicantesse ja Las Palmasesse Gran Canarial.

Pidu ei kestnud kaua

28. mai õhtul panid norrakad tähele, et Wizz Airi Norra siseliinidel pileteid enam broneerida ei saa. Laupäeval 29. mail kinnitas Wizz Airi Norra kõneisik Andras Rado majandusväljaandele E24, et kõik Norra siselennud lõpetatakse alates 14. juunist. Otsuse põhjuseks nimetas Rado majanduslikud kaalutlused ja vajaduse lisada lende teistel turgudel. Lisaks toodi välja, et tänu teistele lennufirmadele riigi poolt antud toetustele ei toimi Norra turg reaalse konkurentsi põhiselt. See, et Wizz Air ise üritas Norras mängida veidi teistsuguste reeglitega, jäi muidugi delikaatselt märkimata.

Analoogne pilt avaneb ka Wizz Airi teiste Norra siselendudega

Mis saab Wizz Airi puhkuseliinidega, on veidi segasem. Kuigi jutt on käinud Norra siselendude lõpetamisest, pole Wizz Airi veebilehel võimalik pileteid osta ka Spliti, Alicantesse, Chaniasse ja Las Palmasesse.

Konkurents Norra siseliinidel ei kao

Wizz Airi kadumisega konkurents siseliinidel ei kao, sest lisaks SAS-ile, Norwegianile ja Widerøele alustab Norras 30. juunil uus lennufirma Flyr, mis esialgu panustab küll üksikutele liinidele ja talumatult koledate värvidega firmastiilile.

Kokkuvõtteks

Niisiis jätkus Wizz Airil Norras kannatust 7 kuuks. Et Norra turgu pole kerge vallutada, näitas kasvõi Ryanairi varasem kogemus. Nüüd koges ka Wizz Air omal nahal, et mitte-Norra pardapersonali kasutamisest tulenevad väiksemad kulud ei pruugi äriplaani automaatselt tööle panna. Küll aga on norrakad nüüd saanud suhu maitse siselendude oluliselt odavamatest hindadest ning see seab teatavad ootused ka SAS-i ja teiste lennufirmade hindadele. Wizz Airi pakutut pole muidugi mõtet loota, kuid Wizz Airi survel alla toodud hindu pole enam kerge ülesse tagasi nihutada.

Wizz Airi otsus lende Oslo Gardermoeni lennujaamas kokku tõmmata pole esialgu avaldanud mõju lendudele, mis toimuvad Oslo Sandefjordist. Sealt on omajagu lende erinevatesse Poola linnadesse, aga 30. juunil peaks Oslo Sandefjord Torpist käivituma ka lennud Tallinnasse, mis on täiesti broneeritavad.