Autoteede ühendus Komani-Fierza laevateega Albaanias

Hei. 

Kes on käinud Albaanias Komani-Fierza laeval, muljetage palun, kuidas te hindate autoteid:
1. Shkodra-Komani; 2. Fierza-Prizren (Kosovo); 3. tee viimasest Valbona orgu?
Kui hästi sõidetavad nad on tavalise rendiautoga - kas eelistada maasturit või vastupidi - pisemat autot? Või eelistada pigem kohalikku autojuhiga transporti?
Ehk et mis seisukorras need teed on, on nad ohtlikud / kitsad / ilma piireteta / ebatasased / tiheda liiklusega jne :-)? Või on nad pigem samasugused nagu Lääne-Euroopa mägiteed? Kas nt väikeste lastega ja kõrgusekartjatel on sinna mõistlik minna või pigem liiga ekstreem?
Ette tänades :-)

Mis puudutab teekonda Prizsenist Valbona orgu, siis esimene osa Prizsenist kuni Albaania piirini (Kukesi) on metsik ala traktorite ja loomadega, Lääne-Euroopa mägiteede kujutlemiseks  peab olema väga hea kujutlustvõimega. Olen sõitnud seal selliselt, et vastutulevas reas oli järjekord ca 5 km pikk ühe aiatraktori järel, millel aeles 5 kainet mägilast (või siis mitte kainet).  

Teine osa Kukesist kuni Valbona orgu keerava teeni on sisuliselt tühi kiirtee, mis ehitati Kosova kriiisi aegu põgenike varustamiseks Albaaniast, Kukesi ise oli suur poole miljoni põgenikuga laager (samas minu absoluutne lemmik Albaanias oma sürrealistliku olemisega).
Valbona orus ei ole käinud, seega ei oska öelda selle tee kohta midagi. 

Shkoder-Vau i Dejes on tavaline maantee. Edasi läheb karmimaks. Kohati veel korralik Balkani asfalt, kohati erineva suurusega aukudest koosnev pinnastee. Hullemad kohad jäävad pigem Komani poolsesse otsa. Muidu on tee Eesti maateedega kogemustega sõitjatele täiesti läbitav, aga selleks tuleb aega varuda. Ristilt Komani kulub ettevaatliku sõiduga kindlalt üle tunni.


Fierza-Prizren täiesti normaalne Balkani maantee. Google'i street view vastab reaalsusele. Kosovo maanteed on samad. Eelduseks siis sõit ikka Gjakova kaudu. Kuni Gjakovani on liiklus väga väike. Ja selles väikses piiripunktis võib väike järjekord olla ainult nädalavahetustel, kui kosovlased Valbonasse puhkama sõidavad. Gjakova-Prizren on samuti täiesti korralik maantee, aga liiklus on oluliselt tihedam.

Valbona org. Uus väga korralik asfalt kuni asustuse lõpuni välja. Loogiliselt võttes võib praeguseks olla paar kohta, kus on vihmadega varinguid olnud ja asfalti pole taastama hakatud.

Autoks oli Hyundai Elantra ja kõik (ka Komani tee) oli sellega läbitav. Komani teel liigub igasugu autosid. Balkani turistid ei hakka praami jaoks endale džiipi rentima ja sõidavad sinna kõigi oma koduste autodega. Sealhulgas igasugu väiksemad autod. Praamilt tulles jättis Elantra aukude vahel võimeldes kohalikud kiirelt seljataha.

Ohtlikus on suhteline. Mõne jaoks on ohtlik balkani liiklus kui sellline. Vahet pole, kas mägisel või tasasel teel. Eestist tulles see minu arust midagi müstilist ei ole.
Teepiiretele pole tähelepanu pööranud. Kindlasti ei ole tee ääres pidev aed nagu mõnel suuremal Lääne-Euroopa mägiteel. Aga väiksemad mägiteed on ka Lääne-Euroopas ilma igasugu piireteta. Seega ei oska enam sellele tähelepanu pöörata.
Suurem liiklus on ainult Gjakova ja Prizreni vahel. Ja tänu sellele on ka kiirus väiksem.

Autojuhi võtaks ainult siis, kui juht kardab kõrgust ja/või peab kõiki Tallinn-Tartu maanteest käänulisemaid, mägisemaid ja auklikemaid teid ohtlikuks.

Kaasas oli erineva vanusega lapsi ja kellegil vastuväiteid ei olnud. Kellel hakkab mägiteel halb, sellel hakkabki. Siis tuleb praamile minekuks lisa 30 min juurde arvestada.
Praamisõit ise on vägev. Suvel peaks autole koha kindlasti ette broneerima. Piisab enamasti nädalast või isegi paarist päevast. Kokku tean seal kolme erinevat laevafirmat.

Suur aitäh põhjalike ja värvikate kirjelduste eest! :-)

Pean ka ise juba mõnda aega plaani sinnakanti sattuda. Pane YouTube'i otsingusse nt. "vau i dejes koman" vmt. ja leiad mõnegi video, millest umbes aimu saab, mis ees ootab. Kui isegi bussid sinna sõidavad, siis väike eelharjutus Tallinna teedel ning minek!