Viimased kommentaarid

Kohalikes uudistes oli, et tähtaeg oli eile, aga avamine tuleb vist aprillis enne lihavõtteid. Külma tõttu on veel jooned joonistamata jms.

Euroopas on neid päris mitu, aga Ukraina tõesti nende hulka ei kuulu.

Türgis on kiirteemaks ainult elektrooniline. Samas Plovdivi poolt Edirnesse sõites ei pea kiirteele sõitma. See hakkab alles enne linna peale ja on ka linnaringiks. Aga kui tuled hoopis Malko Tarnovost, siis pead jälgima, et kogemata kiirteele ei suunata.

Tööd otsiti Türgis 5 aastat tagasi. Nüüd soovitakse vaid autoturistina minna ;)

Roheline kaart kehtib kogu Türgis ja isegi Iraanis. 

Aastaid tagasi sai elatud kaks nädalat Nafplioni lähedal ja tehtud väljasõite poolsaare kiredosas.

Ära märkida võib lisaks Nafplionile kindlasti Mükeene ja Epidauruse. Lisaks Lousiose kursitiku kloostrid ja läheduses olevad vanad külad. Rongisõit läbi Vouraikose kuristiku.

Ma ise olen aru saanud, et tehing ilma konverteerimise tasuta on päevakursiga. Mitte panga enda suvalise vaid ametliku hetkel kehtiva rahvusvahelise kursiga. Näiteks nendes maades, kus kohalik valuuta on euroga seotud, läheb mul kaardilt maha alati täiesti ametliku kursi järgi. Teistes riikides olen huvipärast jälginud väljavõtteid ja pole seni näinud, et kurss sama päeva ametlikust kusrist eriti erineks. Internetipangas näed kohe ära summa, mis arvelt broneeriti. Ja maha läheb see enamasti paari päeva jooksul. tegemist on deebet kaardiga, mille tehingud on mul toimunud alati paari päevaga. Kindlasti mitte nädalatega. krediitkaardiga läheb tõenäoliselt rohkem aega.

Kasutanud olen Euroopas, Lähis-Idas, veidi Aafrikas ja Brasiilias.

Mul kehtib veel COOPi eelse Krediidipanga kaart. Mõte sama, aga teenustasu on minu paketil jätkuvalt vist 2 eurot.

Asi töötab suurepäraselt igal pool, kus käidud. Alati tasub vältida suvalisi automaate, mis ei kuulu pankadele. Paljudes Euroopa riikides on levinud näiteks Euronet, mille automaatidel võivad olla oma teenustasud ja lisaks mitte-euro riikide puhul ka päris jõhker kurss eurost arvutamisel. Sarnaseid mitte-panga automaate võib ka mujal olla. Aga Euronet on Euroopas kurikuulsaim.
Teiseks tuleb alati tehingut tehes võimalusel valida summa kohalikus valuutas. Mõne panga automaadid annavad osades riikides tehingut kinnitades võimaluse võtta kindel summa eurodes või konverteerida eurodest soovitud summa kohaliku valuutat. Kui valid kindla summa eurodes, siis kaotad alati kohaliku panga määratud kallima kursi tõttu. Kui valid summa kohalikus valuutas, siis COOP ise knoverteerimistasu ei lisa ja kohalikul pangal oled sa ise keelanud seda teha. Seega võetakse eurod maha ametliku kursi järgi. Huvitav on veel see, et vahel on läinud eurodes kaardilt broneeritud summana kirja siiski tõenäoliselt konverteerimistasuga summa, aga pank ise on selle paari päevaga kaardil korrigeerinud väiksemaks ilma tasuta summaks, mis lõpuks ka arvelt maha läheb.

Asi, mida vältida ei saa, on kõik kohaliku panga kohustuslikud teenustasud. Need pead ikka tasuma ja sellest peab automaat alati enne tehingu kinnitamist teada andma.

Olen sarnast COOPi eelset kaarti kasutanud juba üle 10 aasta ja mingit segadust ja probleeme pole olnud. Kõik toimib nagu lubatud. Lihtsalt pead ise ka automaadi ekraanil olevad tekstid läbi lugema, et teaks palju kohalik pank või automaadi omanik sinult raha võtta tahab. Neid teenustasuga riike on mul seni vist vaid 2 ette juhtunud. Euroneti sugustest mitte-panga automaatidest olen alati samuti eemale hoidnud.

Autoeurope´i tasuta tühistamine on päris hea. Eelmine aasta sain kahenädalasel rendil lõpuks u 100 eurot alla. Jaanuari lõpus tehtud broneeringu vaatasin kunagi kevadel üle ja üllatuseks oli hind langenud. Broneeringu muutmise süsteem on neil nii lihtne, et odavamaks hinnaks muutes saad lihtsalt uue vautšeri ja eelmise jääk kantakse kaardile tagasi. Hiljem tegin veel kaks muudatust täpselt samale autole. Viimase vist vähem kui kuu enne reisi.

Varem pole seda jälginud, aga suurematel turismimaadel võib see mõnel firmal teatud autoklassile tavaline olla.

Antud juhul on hinnas juba rendifirma lisakindlustus. Vahel sisestavad rendifirmad autoeurope'isse selliseid pakkumisi ka. Dante AVISe näide on vastupidine ja see oleks tingimustes ka ilusti kirjas. Vaata samast kohas mõnda AVISe vm firma hinda, siis näed millised antud juhul omavastutuse kindlustused kirjas oleks.


See, et hinnas pole CDW ja TP, aga hinnas on CDW ja TP 0 € omavastutusega, on tõenäoliselt mingi sisestamise viga või süsteemiviga.

Põhimõtteliselt on vist kõik autoeurope'i rendid tasuta tühistamisega. Seega võid rendi ära kinnitada ja siis vaadata, mis sul täpselt vautšerile kirja pannakse.

Armeenia ja Azerbaidžaani piir on suletud. Seega pead plaanid tegema vastavalt sellele. Näiteks Bakuust Jerevanini või vastupidi. Või siis odavam lend Gruusiasse ja mõlemad riigid Gruusia kaudu.

Armeeniast pääseb ka Mägi-Karabahhi, aga peale seda sind enam Azerbaidžaani ei lasta.
Ise arvestaks minimaalselt nädala riigi kohta, et mingi ülevaate saada. Seda siis autoga sõites. Minu tempoga liikumisel sisustaks igas riigis tõenäoliselt kaks nädalat ka ilusti ära :) Põhiline on ikkagi pealinnadest eemal. Mäed, kloostrid, kindlused jms. Seega oleks sellise lühikese reisiga hea omada autot. Armeenia rendifirmad pidid üsna lihtsalt Gruusiasse lubama. Vastupidi ei tea. Armeenia autoga Azerbaidžaani kindlasti ei lubata.
Käinud pole kahjuks üheski neis. Aga esimeses järjekorras oleks Armeenia koos Mägi-Karabahhiga, sest seal käib vähem eestlasi kui Gruusias :) Gruusias on muidugi eestlstel reisimine jätkuvalt kõige lihtsam tänu heale arvamusele meist.

Asi on ka selles, et osades maades tõlgitakse tipi alla terve hulk asju, mis eesti keeles ei ole jootraha. See on kõik, mida võib kutsuda baksheeshiks, Jootraha, almus, altkäemaks jne on kõik sama nimega. Seega taksojuht ja koti tõstja saavad jootraha baksheeshi, aga piirvalvur või turvamees saab altkäemaksu baksheeshi jne. Meie teeme vahet, aga vastavas kultuuris on kõigel sellel sama nimi ja erinevatele baksheeshi külgedele eraldi tähelepanu ei pöörata. See on kokkuvõttes midagi sellist, mis aitab võimaluste korral lihtsamini ja paremini baksheeshi andjatel erinevate asjadega elus hakkama saada, aga samas aitab ka baksheeshi saajaid majandulsikult, vähendab otsest kerjamist jne. Ühesõnaga oluline asi ühiskonna toimimiseks :)

Selle levik ja tähtsus on ka Lähis-Idas väga erinev. Tundub, et rohkem on see levinud vanemates linnalikes riikides. Ise puutusin sellega palju kokku kodusõja eelses Süürias. Kui said süsteemile pihta, et kellele ja palju on sobiv anda, siis hakkas kõik palju kiiremini toimima. Summad ise olid väga väikesed. Enamike pisiteenuste eest jne kuni 10 euro senti vms. Kui kohalikud nägid, et pistsid vastava teenuse eest just sobiva väikse summa (mitte mingi turistika alates eurost) pihku, siis hakati kiirelt poolkohalikuks pidama. Vältisin enamasti meie mõistes altkäemaksu baksheeshi. Kui lolli mängisid, siis ametnikud enamasti loousid ootamisest. Juhul kui kohalikud ei näinud, et sinul jäi andmata ;) Vahel harva tuli koos kohaliku tuttavaga liikudes ikka anda, sest muidu oleks kohalikul hiljem sama mehega raskem suhelda olnud.
Seal polnud see kindlasti seotud turistidega, vaid oli tõsine osa elust. Tundub, et Egiptuses on see umbes sama levikuga. Seal lisanduvad muidugi veel lolli turisti baksheeshi küsijad, kes on vahel tõesti juba mitmeid põlvkondi sama sissetuleku peal.
Mida rikkam ja/või läänelikum riik, seda vähem on igapäevast väikest baksheeshi. Näiteks Jordaaniat ei saa Süüria ja Egiptusega võrrelda. Tuneesiast ei mäleta üldse sellist kommet. Võis arvestada vaid tavalise jootrahaga. Liibanon on midagi vahepealset, aga pigem Jordaania sarnane jne. Suure tõenäosusega on baksheesh väga oluline ka Iraagis. Tundub Süüria ja Egiptusega sarnane olevat.

Mulle avaldas ka nende Trustpiloti leht pigem positiivset muljet. Juttu on ka reaalsetest kahjujuhtumitest ja negatiivse tagasisidega on tegeletud. Uurisin mõni aasta tagasi teiste sarnaste firmade kohta ja vähemalt siis oli enamikel see tagasiside juhtumite kohta oluliselt kehvem.

Worldwideinsure muutis eelmise aasta jooksul oma piirkondi ja Euroopasse jäeti alles ainult EL koos Šveitsi ja Norraga. Seega Balkanil liikudes tuleb nüüd kasutada veidi kallimat kogu maailma kindlustust. Korraks mõtlesin, et valiks nüüd midagi muud, aga reaalset jääb kahenädalase kindlustuse hinnavahe alla 10 euro ja suvalised teised firmad tundusid kahtlasemad või tegelesid vaid iirlaste ja brittidega :)

Kindlasti tuleb alati järgida just rendifirma tingimusi. Näiteks mitmes riigis on kahjujuhtumi jaoks vaja ka politsei paberit. Kui seda pole ja rendifirma võtab täissumma kahjudeks, siis ei anna ka kindlustus pärast mingit raha. Nende enda tingimused on üsna mugavad ja arvestatakse ennekõige sellega, et sa ise ajad rendifirmaga kõik asjad vastavalt rentija tingimustele enne korda. Ja siis ei ole neil ka asjadega mingit probleemi.

Panama on Eesti passiga viisavaba. Seega ei näe probleemi.

Kui muudatusest on teada antud rohkem kui 14 päeva enne lendu, siis kompensatsiooni ei saa. Lennufirma kohustub muidugi tagastama ära jäänud lennu hinna jne. Aga sellega nad olidki nõus.

Eks see sõltub päevadest. Vaatasin lihtsalt suvalisi odavamaid päevi. Nendel päevadel näen deltaga 244 eurot. Näiteks expedias.

Vaatan suvalisi kuupäevi ja hinnad on 160-170 eurot edasi-tagasi lennu eest. Valikut on palju ja hinnad kõigil kolmel suurel firmal umbes samad. Pagas on 30 dollarit lennu eest ja seda saab maksta lennujaamas. Kui valid kohe pagasiga hinna, siis võib küll kallim hind tulla.

See on mugavusteenus. Täidad väljad, maksad ja kleepekas saadetakse koju. Kui lähed ise kohale, siis on hind 5-6 eurot.

Uue juhiloa saab tellida ka Austraaliasse. Hinnale lisandub 30 eurot. https://www.mnt.ee/et/liikleja/juhiluba#tab-5

Tähtaega ei oska pakkuda.
Muud alternatiivi tõenäoliselt ei ole.

Nagu ma aru saan, siis hotelscombined ei ole broneeringusüsteem vaid otsingusüsteem ja tegelik broneering on mingi teise lehe kaudu. Suvalistel kuupäevadel otsides näitab sellele öömajale näiteks Agodat, getaroomi, hotelli enda lehte jms. Seega kinnitusel peaks kusagil olema ka selle broneeringusüsteemi vms andmed. Nemad on need kellega pead suhtlema hakkama, kui jõuad kohale ja mingid tõsisemad jamad on.

Kui hommikusöök oli algselt kindlasti hinna sees ja nüüd enam ei anta, siis sellega pead samuti vajadusel vahendaja poole pöörduma. Kui oli lisatasu eest ja nüüd enam ei pakuta, siis see kedagi tõenäoliselt ei huvita. Lähed ja ostad mujalt.

Majutuse enda kommentaarid on üsna kehvad. Puuduvad linad, vesi jms ei tundu olema ebatavaline.

Jätkuvalt pakub huvi, mis firmaga käis Kribuski tädi Albaanias. Vaatasin paari suvalist suuremat firmat, mis Korfule lendavad, aga nende Albaani väljasõitudel "viisa" eest midagi ei küsita.

Ma ise kahtlustasin ka Makedooniat.


Eesti kindlustus kehtib Albaanias ka. Seda saad ise roheliselt kaardilt järgi vaadata. Minu teada Eestis neid erinevaid liikmeid üksikult maha ei tõmmata kindlustusel. See pidi levinud olema osades Lääne-Euroopa riikides, kus roheliselt kaardilt võetakse maha Albaaniat jm Balkani riike.
Roheline kaart ei kehti ainult Kosovos, sest Kosovot pole selle liikmeks veel võetud.

Kogu Balkan on Eesti kodanikele juba päris pikalt viisavaba. Ei oskagi pakkuda, mis riik võis viimasena viisavabaduse anda. Suure tõenäosusega võis see olla isegi eelmisel sajandil.

Siis oli tegemist mingi suurema pettusega või korjati viisa nime all raha mingi muu teenuse eest. Selle teema oleks võinud kuskil tõstatada ja raha tagasi küsida. Hea oleks teada ka firma nime, sest Albaania viisa eest 40 dollari küsimine on selge pettus.