Viimased kommentaarid

Kuhu sealt uuest viiakse? Nüüd on juba ümbruses ka paar suurt hotelli valmis ja lennujaamas endas ka mingi hotell. Või viiakse ikka kuhugi linnani ära?

Ise ma kuulun sellesse teise gruppi, kes kõige eest nõutud summasid maksta ei soovi. Muretuse taset ja deposiiti nulli tõenäoliselt ei saa, aga see pole ka eesmärk.

Aga muretuse suurendamiseks teen järgmisi asju.

Suurlinnas eelistan mingit rahvusvahelist (mitte odavrendi) firmat. Kui aega ja viitsimist, siis võib ka mingeid kommentaare otsida. Enamasti valin hinna ja lisade järgi (palju makab lisajuht, teiste riikide külastamine jne). Kütus olgu ideaalis minu makstav, sest nii on lõpuks enamasti soodsam. Läbisõit lõpmatu, sest ma ei viitsi nii täpselt kõiki vahemaid ette arvutada. Jne.

Üritan tutvuda reaalselt kehtivate tingimuste ja lisateenustega. Seda ka siis, kui auto on võetud vahendaja kaudu (vahendaja enda lehel on vahel üsna umbluu tingimused ja teenuste hinnad võrreldes reaalselt kehtivatega). Sealt saab üldiselt teada palju minu valitud lisadega maksimaalne deposiit on ja mis need lisad reaalselt maksma lähevad. Ja tegelikult nii lähevadki ilma kauplemiseta.

Autot võttes annan konkreetselt teada, mis lisateenuseid ma soovin ja mida ei soovi. Sealhulgas seda, et tean omavastutusest ja deposiidist jne. Seni pole tegelikult ka üritanud keegi peale konkreetset juttu mingeid mulle ebavajalikke asju lisaks müüa. Tõenäoliselt on olekust ja jutust ka juba näha, et päris kolmandat korda elus autot enam ei võta ja müügitöö on mõtet kulutada järjekorras järgmisele ootajale.

Autot kätte saades vaatan normaalse pilguga selle üle ja lasen osa märkimata kriipse lepingusse juurde märkida. Kõik kriimukesed tegelikult enamike suurte firmadega normaalset hinda makstes neile ka hiljem huvi ei paku. Paljudes kohtades on olemas ka konkreetne loetelu kriimude pikkusest jne, mis läheb loomuliku kulumise vms alla. Odavrendid on muidugi teine teema ja sellepärast nendega tegeleda ei viitsi. Ideaalis võib muidugi teha video või fotod autost seest, väljast, alt jne. Ütlen ausalt, et enamasti ma seda tegelikult ei viitsi. Ja vahel on ka selleks liiga pime (taskulamp on piisav, et mingi suurem märkimata jama autolt kiirelt üles leida).

Tagasi viies jätan piisavalt aega, et kohalik esindaja jõuaks minuga autoni ja peale pilgu heitmist kinnitaks allkirjaga, et kõik on korras. Sama kinnitab osades riikides ka kaardimakse teenuse lõpus, millega vabastatakse broneering nii teenuse maksumuselt, kui ka deposiidilt. See reaalse inimesega auto ülevaatamine on jällegi üks põhjus, miks ma ei salli odavrente, kus on vahel 2-4 tunnised järjekorrad ka autot tagastades. Isegi mitteodavrendiga olen korra või paar eelistanud lennujaama lähedal olevat kontorit. Seal järjekorrata auto tagastamine ja takso lennujaama võtab vahel kõvasti vähem aega, kui lennujaamas järjekorras passimine.

Omavastutuse jaoks kasutan otse kindlustusfirmast võetud kindlustust. Jah, juhtumi korral on vaja üks paber rohkem täita, aga reaalselt olen kümne aastaga säästnud tuhandeid eurosid.

Erandid on olnud erinevatel (mitte populaarsetel puhkuste) saartel. Vahel on valik täiesti olematu. Ja rahvusvahelised firmad puuduvad või küsivad ulmelisi hindu. Samas on kohalik saare kõveim tegija enamasti päris normaalne firma, kellega saab asju ajada. Lisaks on väikesaartel, kus puhkajaid eriti ei käi, elu nii rahulik olnud, et rendifirmad ei viitsi mingi lisade petmisega tegeleda. Või ei taha, sest kõik tunnevad kõiki ja mine tea kelle kauge sugulane sa tegelikult võid olla ;)

Kui ma peaksin töö tõttu pea iga nädal autot rentima ja tööandja maksab selle kinni, siis ma reaalselt seda kõike teha ei viitsiks. Kui mulle on lubatud võtta rentija täiskindlustusega auto ja see kõik kinni makstakse, siis pole probleemi. Peangi seda selliseks äriklassi teenuseks. See on loomulik, et tööandja ei sunni töötajat vastutama oma rahaga kolmanda osapoole tekitaud kahjude eest jne.

Lõpuks tunnistan ausalt, et minu elu esimesed rendid läksid samuti maksma oluliselt rohkem, kui algselt tehtud broneeringus kirjas oli. Võtsin lisaks letis pakutud täiskindlustusi jne.

Veidi hiljem tuli juba kogemusi ja hakkasid pihta saama, et mida ja kuidas täpselt teha, et hind ei üllataks ja ka jamasid ei tekiks. Ja tehtud valikutega olen rahule jäänud.

Kui sa tahad olla kõiges täiesti muretu ja mõelda ainult korra esitatud arvele, siis on ainus võimalus võtta otse mõnest suuremast rendifimast auto ja maksta kinni kõik pakutavad lisakindlustused. Hiljemalt autot kätte saades on summa lõpuks selge ja asi korras. Kahjuks on muidugi osades riikides jätkuvalt tingimusi, mis ei kata isegi siis kõiki osasid autost. Või ei kehti tingimused siis, kui juhtum pole fikseeritud politsei poolt jne. Neid nüansse, mis tulenevad vahel ka riigi seadusandlusest on tegelikult mitmeid. Aga muretust lisab see, kui sa oled mõttega läbi lugenud sihtkohariigi antud rendifirma enda tingimused (mitte näiteks Itaalia omade asemel rendifirma Eesti või Iirimaa omad). Normaalsel firmal on need internetist inglise keeles leitavad. Kui ei ole, siis saadab normaalne firma need päringu peale eelnevalt meilile. Aga täiesti muretult kõike ikka võtta ei saa, sest kui sihtkohas on nõutav politsei kohale kutsumine parklas lömmi sõidetud ukse pärast ja sa jätad selle tegemata ning vihjad muretult oma sadade eurode eest ostetud lisakindlustustele, siis kahjuks see suurema kahju korral ei toimi. Kriimud on siis tõenäoliselt suva, aga kui autot ei saa reaalselt peale pesu uuesti renti anda, siis need sajad eurod enam ei päästa.

Aga lepingu ja tingimustega eelnev tutvumine on tegelikult elementaarne. Seda nii tööle minnes, pangas laenu võttes kui ka autot rentides. Enamik probleeme tulebki sellest, et klient ei viitsi seda teha. Lennujaamas öösel autot võttes tõesti ei viitsigi seda korralikult teha. Aga keegi ei keela seda enne eelbroneeringu tegemist rahulikult kodus teha. Seega üks muretuse lisamise viise on ka see, et ära võta autot alles lennujaamas jne. Tee tellimus piisava varuga ette ja tutvu tingimustega.

Omavastutuse ja deposiidiga on ka nii, et osades riikides ei saa seda isegi suure firmaga täiesti nulli ajada, sest neil lihtsalt polegi sellist ülisuperkindlustuse toodet pakkumises. Reaalselt on selliseid riike näiteks Balkanil.

Passikontroll. Ma ei tea, kas seal USA lendude jaoks veel mingi erikontroll ja turva jne ka on.

Ma saan teemaalgatajast aru, et ta on Amsterdamis ja käib sealt lennukiga Peterburgis ning läheb pärast Amsterdami koju tagasi.

Sisenedes Schengenisse tuleb läbida ka turvakontroll.

Kuna tuled Venemaalt, siis on kaasas pass ja EL-i kodanikud peaksid probleemideta automaatides passikontrolli tehtud saama.

EL-i kodanikuna tunnise ümberistumise pärast ma ise seal ei muretseks. Lihtsalt tuleb vajadusel kiiremini liigutada.

Aga see reisikirjas pakutud variant kohalikust kindlustusfirmast?

Loogiliselt võttes teebki sellise kindlustuse ikkagi kohalik firma.

Vaatad rentalcarsist rendifirma ja siis vaatad nende sihtkoha lehelt tingimusi, näiteks hertz.fr Prantsusmaalt võttes jne. Vahet pole, mis vahendaja kaudu auto võtad, lõpuks kirjutad ikkagi alla rentija lepingule. Kõiki kohal makstavaid lisatasusid on ka mõtet üle kontrollida rentija vastava maa lehelt. Need võivad vahel olla üsna erinevad vahendaja lehel mainitud tasudest.

Üldiselt on Euroopa lennujaamades pagasi jaoks samuti 1 tund täiesti normaalne. Kogu lühikese ümberistumisega pagas on märgistatud ja eraldi konteinerites vms. Seega ei pea neid kuskilt ülejäänute vahelt lennujaamades otsima. Tavaliselt jõuab pagas lühikese ümberistumisega kiiremini lennukile kui reisija ise.

Kastan, aga mis booking.com nende juhtumite peale ütleb?

Mul tuleb aastas broneeringuid nii endale kui oma kontolt teistele päris palju. Aga probleeme on üsna harva.
Korra üritas mingi suvaline Istanbuli hotell nõuda makset sularahas, kuigi makse oli kaardilt juba ammu läinud. Põhjus tõenäoliselt selles, et sularaha makset on lihtsam mitte maksustada :) Kuna antud hetkel tekitas see tõsise segaduse, siis aitas booking.com-i helistamine. Nende kõne hotelli tõi kaasa kohesed vabandused ja hotelli ülemus, kes seni oli ähvardanud kliendi tänavale tõsta, kui sularaha ei anta, käis kõik järgnevad hommikud uurimas, kas toa ja hotelliga on ikka kõik korras ja ega tal mingeid muresid ei ole. Põhjuseks tõenäoliselt lihtsalt see, et antud väikse hotelli enamus broneeringuid tuli booking.com-i kaudu ja jama pärast tehti vist ähvardus leping koheselt lõpetada.
Teine jama oli Hawaii hotelliga väiksemale seltskonnale. Broneering oli tehtud u 10-11 kuud varem ja vist kuu enne sabumist hakati vaikselt sealt välja sööma, et kallima rahaga toad maha müüa. Kaardile hakati tegema aina suuremaid broneeringuid. Kuna limiidi tõstmine ei olnud probleemiks, siis lõpuks tühistati lihtsalt ilma mingi põhjenduseta osa broneeringust. Asi läks booking.com-i ja nad kinnitasid, et hotellil puudus tühistamiseks igasugune põhjus. Kuna nende paari päevaga olid tühistatud toad juba kaks korda kallimalt maha müüdud ja teises külas olin jamade alguses igaks juhuks uued broneeringud ära teinud, siis mingit kahjut lõpuks ei olnud. Aga samas ei saanud bookingusse jätta ka hoiatust antud hotelli kohta.
Rohkem jamasid nagu ei meenugi. Türgist kaugemal pole Lähis-Idas vist bookingut kasutanud. Enamikes sealsetes maades toimib kohale minemine ja ukselt toa küsimine tunduvalt paremini. Dubai hotellid ja mingid muud rannad on vast erandiks.

Kui see 13 tundi on enamuses valgel ajal, siis ma võtaks transiit viisa ja käiks linnas. See maksab vist 5 riaali ehk siis umbes 12 eurot.

Atatürkist käivad ainult kaubalennud. Seega enamikel reisijatel sinna enam asja ei ole.

AirBaltic on pooleldi odavlennufirma ja neil võivad asjad teisiti olla. Konkreetselt ei tea ja ei viitsi tingimusi läbi lugeda, aga mingeid sarnaseid juhtumeid on nagu olnud.


Ja tühistamatult lennupiletilt saab kõigi firmadega mingi väikese osa lennujaamamaksudest jms tagasi. Just need personaalsed maksud nagu turvamaks jne. Lufthansa jt muidugi seda tühistamata lendu ei tühistata, aga peale lennu kuupäeva saad teha taotluse, kui lennanud ei ole, ja saad väikese osa maksudest tagasi.

Broneeringut tehes pead lisama lennufirmaga seotud koodi. Avise ja M&S puhul näiteks - https://www.turkishairlines.com/en-int/miles-and-smiles/program-partners/car-rental/avis-worldwide/index.html

Seda võib kasutada igal Avise lehel broneeringut tehes.
Samas võib AWD lisamine vahel ka hinda ülespoole muuta ;)
Letis või hiljem M&S kaardi lisamine tundub tingimuste järgi võimatu olevat. Aga see on rendifirmadel erinev.
Lisaks ei saa enamasti punkte koguda vahendaja kaudu tehtud broneeringutelt. Näiteks Autoeurope jt.

Kui ausalt öelda, siis seal keset teed mingit "must have-i" nagu ei ole. Kohe Lissabonist väljas on Arrabida ahelik oma vaadete ja linnakestega. Aga kui A2-te mööda edasi sõidad, siis enne Algarvesse jõudmist midagi erilist teel ei ole.

Üks vihje prognooskäibe väiksusele on siin -


Turismiseadus
§ 15. Tagatis
 (3) Tagatise olemasolu tõendatakse väljaspool Eestit osutatavate reisiteenuste korral kindlustuslepinguga või krediidiasutuse garantiiga. Väljaspool Eestit osutatavate reisiteenuste korral peab tagatis olema 1 protsent planeeritavast käibest, kuid mitte vähem kui 100 000 krooni.

Ma olen neid passikoopiaid teinud tavalise paljundusmasinaga. Arvu valin sõltuvalt sihtkohast ja ajast. Enamasti on kaks piisav ja vajadusel saab neid kohal pidevalt juurde teha. Kui sihtkohas on komme politsei või kontrollpunktide poolt passikoopiaid koguda (kunagine Jeemen, Eritrea vms), siis võtaks kohe mingi 20 tükki kaasa.

Lamineeritud passikoopiat ei saa normaalselt kokku murda ja särgi või püksi taskusse pista. Seega selle praktiline väärtus on minu jaoks olematu. Tavaline A5 suuruses paberitükk ei ärata taskus liigset tähelepanu ja kui see liiga räbalaks läheb, siis saab kotist uue koopia otsida.

Kus on kirjas, et Viru Reisid on endast lugupidav reisifirma? ;)

Mõned aastad tagasi oli neil reklaamis ka u 3 nädalane bussireis Kesk-Aasiasse. Tänu Allahile ei saadud vist gruppi täis, sest arvestades vahemaid oleks see võinud veel hullemini lõppeda.

See on viimase 15 aasta jooksul mõned korrad muutunud. Mingid aastad olid mingi turismi edendamise kampaania raames kõigile soodsad hinnad. Aga samas on olnud ka vähemalt üks aasta, kui soodsat hinda ei olnud ühelegi välismaalasele. Residendid tõenäoliselt ikka said.

Lisaks on muutunud ka reeglid, kuidas välismaalane soodsa hinnaga pileti saab. Praegu on viimased aastad olnud üsna inimlik ja arusaadav süsteem.

Huvitav asi oli viimati selline, et umbes kaks kuud enne reisi oli Ethiopian Airlinesi lehel soodukaga hind kallim, kui sama lend ilma soodukata Expedia kaudu. Antud lend oli Lalibela-Addis Abeba ja ülejäänud lende ei uurinud.

Seega tasub siselende ostma hakates ka mõnda suuremat vahendajat vaadata. Pikemalt ette ostes on Ethiopiani lehel siselennud soodukaga siiski odavamad olnud.

2018 kevadel oli ostetud kliendi kliendile pilet Stockholmist Tallinnasse Nordicaga. Lennujaama jõudes selgus samuti, et sellist lendu ei ole. Inimene ostis ise pileti veidi hiljem väljuvale SAS-i lennule ja sai sularahas makstud summa oma partnerilt tagasi.

Nordicale helistades sattusin kogemata asjaliku teenindaja peale, kes leidis kohe süsteemist üles, et see lend oli juba x (täpselt ei mäleta enam) päeva tagasi tühistatud ja klienti tuli teavitada, aga nende töötajad pole seda teinud (sellest oli ka ilusti märk süsteemis). Kompensatsiooni ajamine võttis kuni pool aastat. Alguses oli vaja rootslaselt volitust, et üldse asju ajada ja siis ei vastatud pikalt midagi. Lõpuks laekus tasutud Nordica pileti summa koos mingi suvalise lisaga. Nõue kompenseerida ka vahe kallimalt ostetud SAS-i piletiga ei viinud kuhugi. Tarbijakaitse leidis, et selleks on antud juhul täielik õigus, aga kuna esimene lend oli Stockholmist Tallinnasse, siis tuleb taotlus teha Rootsi tarbijakaitse laadsesse organisatsiooni. Kuna puudu jäänud summa jäi 50 euro piiresse, siis kandsime selle kuludesse.

Antud juhul tundub olevat üsna sarnane juhtum ja lõpuks võidakse suunata Itaalia tarbijakaitsesse :)

Teoreetiliselt peaks Vueling suutma väljastada tõendi, et lend tühistati x päev enne toimumist ja nende töötajad jätsid sellest teavitamata. Kompensatsiooniks on hüvitatud ostetud pilet + ?x250 eurot jne. Ja see peaks olema kindlustusele piisav. Kas sellise paberi keegi välja kirjutab on teine küsimus.

No Louvre on näiteks avatud tasuta iga kuu esimese pühapäeva õhtul. Ja eks selliseid korra kuus tasuta külastusi on teistes muuseumites ka. Täpsemalt leiab juba nende kodulehtedelt.

Ja kui broneeringud tehtud, siis võid hotelliga ühendust võtta ja kirjutada, et kõik need broneeringud on samadele inimestele ja paluda, et nad paneksid süsteemis sama toa numbri igasse broneeringusse.