Tere,
On plaan teha ca 2 nädalat tiir Lääne-Balkanil. Piletid on hetkel ostetud Tiranasse, aga tagasi Sarajevost. Paluks tagasisidet järgnevale reisikavale ja ehk ka soovitusi, millised kohti veel vahepeal külastada tasuks. Lisaks on mul juba hetkel teatud etappide kohta küsimusi, mida ehk siinsed foorumlased kommenteerida oskaksid. Olen rentinud auto, et lisaks Albaaniale külastada ka Montenegrot, Kosovot, P-Makedooniat. Bosnia-Hertsegoviinasse lendan, kuna ükski normaalse hinnaga albaania rendifirma ei lubanud oma autoga Bosniasse liikuda. Tean, et reis on väga lühikese ajaga ja palju liikumist, aga soov ongi saada mingi esialgne maitse suhu nendest riikidest, et lemmikkohtadesse hiljem naasta ja avastada pöhjalikumalt.
1. päev - Tiranast varahommikul autoga Kotori - kas siinjuhul on parem liikuda mööda rannikut vöi eelistada suurt Hani i Hotit piiripunkti ning liikuda läbi Podgorica? Plaanis vanalinn, ehk paadituur Perasti ja "Our Lady of the Rocks" tehissaarele
2. päev - Kotori serpentiin, Njegusi, Ostroggi klooster, liikumine Zabljak-i, Tara silla külastus, ehk ka Must Järv
3. päev - Durmotir Ring, peale seda läbi Kolasini ja Rozane piiripunkti Pejasse Kosovos
4. päev - Kosovo jaoks on mul paraku vaid 1 päev. Hetkel plaanisin liikuda hommikul Prizreni (kuskil 4 tundi kohapeal) ja edasi liikuda P-Makedoonia suunas. Kuna on möte ehk külastada Matka kanjonit, siis oleks ilmselt loogiline ööbida Skopjes. Paljud on soovitanud Pristina vahele jätta, kuna seal pole midagi vaadata.
5. päev - Skopje - Matka kanjon - Ohrid
6. päev - Ohrid - Naumi klooster - auto tagastus, öö Tiranas
7. päev - päevareis Komani järvele (getyourguide)
8. päev - Berati ekskursioon Tiranast (getyourguide)
9. päev - lend Sarajevosse (eesmärk jätta see reisi löpuni niiöelda baasiks)
10. päev - Sarajevo: plaan linnas jalutada, ehk käia funikulööriga 1984 taliolümpia rajatistes (bobirada jms)
11. päev - päevareis Mostarisse. Kas siinjuhul peaks eelistama korraldatud reisi, kus külastatakse ka nt Kravica koskesid jms. Vöi pigem hommikul rongiga omal käel ja pärastlöunal bussi vöi rongiga tagasi
12. päev - plaan ehk käia tuuriga Lukomoris matkamas, aga pole 100% kindel, ehk keskenduda rohkem Sarajevole
13. päev - lend Sarajevost koju
Kuna reisiplaan tihe, siis mida vöiks välja jätta? Nt kumb klooster: Naum vöi Ostrogg?
Vöi jätta Matka koos Skopjega välja ja liikuda Prizrenist otse Ohridi?
Hetkel on täiesti reisiplaanist väljas Albaania löunaosa, aga see peab jääma paraku mingiks järgmiseks reisiks.
Aitäh tagasiside eest.
Kohe algusesse selline nõuanne, et Google Mapsi aegu pole mõtet seal piirkonnas päris tõena võtta. Kindlasti ei tasu ka pimesi uskuda kõiki soovitatud marsruute.
1. päev Sõltub liiklusest. Keegi vast soovitab lehte, kust saab vaadata ootejärjekordi piiridel. Kui peamises piiripunktis on järjekord üle tunni ja teises peaaegu pole järjekorda, siis tasub äkki väiksema kaudu minna. Keset suve on rannikul üsna tihe liiklus. Seega jätaks Montenegro rannikuteele võimalikult väikse vahemaa sõiduks. Podgorica kaudu ka kindlasti tee läbi Cetinje ja Budva ning mitte mõni varasem soovitus rannikule jõudmiseks.
3. päev Mis teed mööda on plaanis Kolašinisse sõita? Tara orgu läbiv tee jääb vist suve lõpuni suletuks. Google Mapsi pakutud R 18? Seal tegelikult ei ole eriti mingit teed. Vaata Street Viewd. Või noh on ka, aga see on umbes sama aeglane ja kitsas nagu Durmitori ring.
Pigem tee Durmitori ring kella suunas ja Žabljakist edasi itta Pljevlja suunas. Mijakovici juurest läheb uus tee itta. Silti tõenäoliselt veel väljas pole, vaata Google Mapsist rist ära. Keset seda käib silla ehitus, aga on igasugu põnevaid ümbersõite ja edasi jälle uus tee kuni P 10-ni. Sealt Beranie ja Rožaje. See sai eelmine nädal proovitud ja toimis ilusti.
NB! Montenegros on see aasta peamistel maanteedel SUURED teetööd. Näiteks Berane ja P 10 risti vahel ja sealt Podgorica poole edasi kes teab kuhuni on kõik üks suur ehitus. Korralikud sõidavadki u 30 km/h, kui enam ei viitsi, siis saab ka kiiremini mööda kruusa sõita, aga jälgi ootamatusi. Teine suur ehitus oli Niksicist Pluzine poole. Sellest jääks su teele ainult väike jupp. Võimalik, et neid on veel. Tundub, et mõned peamised maanteed on väga suurelt ette võetud.
Igal juhul tuleb see päris pikk päev, sest Durmitori ring võtab normaalselt ikka palju tunde aega. Ma alustaks ikka üsna vara, et Pejasse ka jõuaks. Ja need teetööd ka veel ;)
4. päev Prizren on kindlasti hea valik. Kosovo teed on korralikud, aga Peja-Gjakova-Prizren on tavaline maantee ja võtab aega. Vahel sõidab ees traktor mingi pool tundi ja keegi mööda ei saa, sest liiklus on tihe jne. Prizrenist tasub sõita otse üle mägede itta ja siis kiirtee piirile.
10. päev Uuri eelnevalt järgi, mis kõisteed reaalselt toimivad. Selleks tuleb kas helistada või leida WhatsApp või mis iganes muud. Neil on väljas igasugu huvitavat infot, aga kui uurima hakata, siis selgub, et see ja teine hetkel ei tööta jne jne. Uurida tasub siis mingi päev või kaks enne saabumist. Varem küsides töötab kõik ja kogu aeg ;)
Ma sõidaks kuidas iganes Mostarisse ja veedaks seal ka öö. Kui päevaturistid Horvaatiast ja mujalt on läinud, siis on linn palju mõnusam ja rahulikum. Mitmeid mõnusaid kohti õhtusöögiks jne. Hommikul vara on ka veel väga mõnus, sest mass jõuab kohale vast alates kümnest ja edasi läheb aina hullemaks ning kitsastel tänavatel enam kõndima ei mahu varsti.
See Prizrenist lõunas olev piirpunkt on üsna ebakindel. Mingitel suvedel on sealt ka välismaalased läbi saanud ja mingitel saavad ainult kohalikud. Probleem on vist P Makedoonia poolel ja seega peaks seda kuskilt nende ametitest enne uurima. Ja pärast Kosovo ametitest ka.
Kui vaatad satelliidi vaadet, siis P Makedoonia poolel on pikalt kruusatee. Jällegi ära usu Google Mapsi pakutud aegu. Aga eelkõige leia ametlik kinnitus, et mõlemalt poolelt saab välismaalane piiri vajalikul hetkel ületada. Enne pole mõtet sinna sõitma hakata.
Naumis pole käinud.
Kui lõpuks jääb Ohrid-Tirana, siis on nüüd uus ja üsna kiire võimalus. Google Mapsil läheb tõenäoliselt aastaid, kuni see suudab aru saada, et seal on nüüd pamine maantee. Ise käsitsi tehes saab siiski tee kaardile - https://maps.app.goo.gl/8HiNZxHCdn6XWeg29
Albaania poolel uus ja korralik maantee tunnelite ja uhkete sildadega. Piiripunktis on ka palju vähem liiklust kui Qafe Thane piiril, aga albaanlased juba teavad, et sealt saab kiiremini ja kasutavad seda.
Tänud @vatse
Täpsustused:
1. päev - ehk siis ikkagi Podgorica kaudu, et vältida rannikut vöimalikult palju ja kui selgub, et Hani i Hotit piiripunktis megasaba, siis pöörata rannikule? https://borderalarm.com/ oli vist see lehekülg piiriaegade jälgimiseks.
3. päev - jah, plaan oli R18 maantee. Et esmalt teha ca 4 tundi Durmitori ring just vastupäeva, löpetada Savnikus ja sealt R18 peale. Aga seega siis soovitus pigem vastupidi läbida see ring, sealt edasi Pljevlja - Mijakovic - Beranie? Kas Montenegro jaoks mingit usaldusväärsemat allikat pole peale Google Maps-i? Paberatlas?
Aitäh
Täpselt nii.
Kasutan juba aastaid sellist atlast - https://www.freytagberndt.com/en/westbalkan-strassenatlas-1-150-000-freytag-berndt.html Kuna Balkanil sõitmist on jätkuvalt iga aasta vähemalt korra, siis on suureks abiks üldise pildi saamisel, võimalike takistuste korral alternatiivide leidmiseks jne. Reaalselt ei tähenda kollane tee atlases ka muidugi seda, et see tegelikult on üldse läbitav (näiteks BiH-is). Lõpuks on parim Google Mapsi satelliit vaade, mis annab teada, et antud suur ja äge tee on tegelikult vist väike kruusa tee jne. Selle sama Tara jõe tee ümbersõidu vajadus tekkis mul vahetult enne reisi, kui selgus, et tee on varingu tõttu suletud. Siis saigi veidi nokitsetud ja see mainitud ümbersõit leitud.
Päris Pljevljani ei sõida. Vaata vaadet ja leiad selle uue tee risti ilusti ülesse.
@vatse, tänud. Reis hakkas peale. Mōtlesin et panen siia teemasse ka jooksvalt tagasiside, kuidas plaanid toimisid vōi ei. Siis ehk see info kellelegi peatselt sarnasele reisile minejale abiks.
1. päev - Tiranast Kotori. Piiriületus oli Hani i Hotit piiripunktis kiire: koos kindlustuse ostmisega kokku 15 min. Plaanisin ideaalis selle vahemaa ära sōita 5 tunniga, aga reaalis kulus pea 7. Ja mitte Albaania, vaid just Montenegro olukorra tőttu. Pm Budvani oli ok, aga sealt Kotorini oli suuremat sorti teeremont, autode rivi liikus vaevaliselt aga siiski liikus. Siiski suurim pudelikael oli Kotori sissesōit: mingi ühe fooriga ringtee tőttu ulatus üliaeglaselt liikuv (peamiselt sai seistud) kolonn poole tunnelini, pakun et 6 km vői rohkem oli see ummik.
Kas autol tavakindlustus Montenegrot ei kata? Neil on seal nelja riigi peale mingi oma kindlustus ja enamasti on see tasu eest naaberriike lisades juba hinnas. Ma tavaliselt sõidan muidugi Kosovo autoga ja seal on see automaatselt tavalise liikluskindlustusega kaasas ja seega ei pea üldse lisatasusid maksma. Aga eelmine aasta P-Makedoonia autoga oli sama ja piiridel midagi juurde ostma ei pidanud.
Kosovo on kindlasti Albaania tavalisel kindlustusel sees. See kokkulepe on neil juba päris ammu. Seega sinna jõudes ei pea küll uut ostma hakkama.
Täna sai tehtud Kotorist serpentiin Njeguśi kaudu Cetinjesse. See oli siiani suurim sõiduelamus: Norra Trollstigen kahvatus ja oli ka oluliselt lebom sõita. Cetinje väga meeldis: oleks rohkema vaba aja olemasolul vajanud rohkem aega kui minu 2 tundi seal. Sealt liikusin Ostroggi kloostrisse ja lõpuks läbi Pluzine ja Durmitori pargi (Sedlo kuru) Zabljakki. Tee Pluzinest üles parki oli super: just see vaade Piva? järvele. Park ise maaliline: vajaks ka ideeliselt mitut päeva, et matkaradu teha ja maailmast eemaldumiseks saab seal ööbida. Enamikes kohtades mobiililevi polnud. Aga ilma osas võib ohtlik see sõit olla: mul sõites oli osa teest täiesti pilve sees ja nähtavus ülikehv. Peaaegu oleks lambakarja sõitnud, kes seal pidevalt teede peal ukerdavad. Leian senise põhjal ise, et Montenegro ilu ja olemus on rannikust ja turistidest eemal.
@vatse
Ahjaa, kuna sõitsin Pluzineni, siis oli jah jube see tee kohati. Aga samas tühi suht. Just kui võrrelda Budva - Kotori totaalses ummikus teetööde osa. Teetööd Pluzineni vähemalt 15 km ulatuses, üle 20 km/h mina seal killustiku otsas sõita ei julgenud. Lisaks oli asfaldiga osadel sügavaid löökauke: Waze i olid need õnneks pandud.