Olukord Valgevenes

Vaatasin täna hommikul (13.06.2011) Valgevene uudiseid ja täna oli siis lõpuks juttu sellest, mis sinna sõitjaid otseselt puudutab. Lukašenka sõimas eetris valitsuskabinetti ja seda hindade tõusu pärast. Käskis paljud hinnad külmutada, paljud tagasi viia teatud tasemele. Kui tema sõnul on inimesed just hinnatõusuga harjuma hakanud, siis on lubamatu, et hinnad jälle 30 % kallinevad. Kui täna maksab kütuse liiter nt 5400.- rubla, siis homsest olgu liitri hind 4500.- rubla ja nii kuni 01.01.2012. Ilma tema otsese nõusolekuta ei tohi ühegi strateegilise kauba hind tõusta. Ja kui valitsus seda ei suuda, siis oodaku vaid, lähevad ise kolhoosi põlde rohima. Selline oli tema sõnavõtt.

Tänu sellele muidugi on kohutavalt juurde tulnud piiriüleseid kütusevedajaid, mille tagajärjel on tekkinud 4-5 tunnised järjekorrad piiril. Paagitäie kütuse müügiga teenib juht 50 USD puhast. 01.06. on kehtestatud uus kord, mis keelab vedajatel tihedamalt kui kord 5 päeva jooksul ilma deklareerimata ja tollimaksu tasumata piiri ületada. Kahjuks jäi arusaamatuks, kuidas nad seda kontrollivad, kes on kütusevedaja ja kes mitte.

Samuti kehtestati piirangud kaupade väljaveo osas, kuna paljud käivad ja ostavad poest kõike, mida kätte saab ja müüvad Leedu ja Poola turgudel. Populaarsed on sellised kaubad nagu konservid, suhkur, kruup, liha ja juustutooted, aga ka riided, kingad ja kosmeetika. Väljaveo piiramiseks kehtestati piirnormid, nt 1 l kanget alkoholi, 2 pakki suitsu, 2 kg suhkrut , 5 konservi jne. Rohkem ei jäänud meelde. Kui sinna sõidate, peate igaks juhuks kaasas ja jalas olevad püksid ja kingad ära deklareerima, muidu sisened Ukrainasse vuplite väel.

Lukašenka rääkis ka midagi valuutast ja leidis, et 5000.- rubla ühe USD eest on täiesti normaalne. Ei tea, kas seal ka mingi valuuta must turg on? Igatahes meie jaoks tähendab ametlik kurss seda, et diisli hind on u 0,5-0,7 euri liitrist.

Mis puutub alkot ja sigarette,siis norm on ammu eu poolt 1l ja kaks pakki.Kuni 1.juulini kehtib sissetoodavatele autodele veel vana toll.Seega piiril võivad olla suured järjekorrad.Kellel vene viisa,siis lihtsam sõita Pihkva kaudu.

Ei ole see Valgevene olukord nii hull midagi, eriti turistile. Nädal tagasi oli küll uudis, et välismaa autotele müüakse kütust ainult valuuta eest ja kohalikele anti 20 l korraga, aga kui natuke hinnale peale viskad, saad ikka korraga paagi täis lasta, mitte ei pea 3x järjekorras seisma:P Uus valuutakurss, mis kehtestati, ongi sisuliselt musta turu kurss, kuskil turul makstes ehk saad 6k dollari eest. Ja ei ütleks, et hinnad nüüd sellised seal oleks, et tasuks ilgelt teise riiki vedada, kui viin ja muu kohalik alkohol ja suitsud maha arvata. Ja Valgevene ise küll suitsu ja alkoholi väljavedu piirata ei taha, see oleks ju puhas lollus, sest aktsiis on ju käes, nende puhul tootmise hind on tühine, enamus on maksud. Viina hind algas siis nädal tagasi kuskil 8000+ rublast pihta, jogurtid ja muud toiduained on ehk paarkümmend % odavamad, samas importkaubad on isegi kallimad kui meil, elektroonikast jne hindadest ma ei räägigi, need on ropult kallid, lcd telerid näiteks miinimum 2x kallimad. Kes midagi osta soovib, siis ehk kohalikud nahatooted, st igasugu kotid ja portfellid jne ja ka muud kergetööstustooted ning kohaliku kellatehase toodang on ka mõistliku hinnaga. Restoranis söömine on umbes samas hinnaklassis nagu meil tava kohas.
Minsk ise jättis puhta ja hea mulje, nõukogude nostalgiat leidus küllaga, alates suurest riiklikust autahvlist ja lõpetades patriootlike loosungitega. Igatahes päris tore nädalavahetus oli, soovitan!

Ma ei tea, kas midagi piirata on lollus või mitte, kuid mina tsiteerisin Valgevene telekanalilt vaadatud uudiseid. Piirangud pandi aga peale eesmärgiga piirata piirijärjekordi, sest kõikide kaupade väljavedu ületas normaalset taset. Uudiste kohaselt viidi riigist välja kõike, mida müüa sai. Isiklikult ka ei ostaks näiteks kruupe odavamalt, aga kui keegi veaks kruupe ja suhkrut välja 4-5 korda päevas koos paagitäie kütusega ja selliseid vedajaid oleks tuhandeid, siis vist tasuks piirata küll.