Viimased kommentaarid

Võta mõlemad. Lenda Etihadiga Phuketile ja tee tasuta pikem vahepeatus Abu Dhabis. Nii saab viimases kaheks ööks ka hotelli ilma rahata.

Üldiselt on skeem selline, et hämara taustaga vene kapitalile kuuluv ja tavaliselt Kreekas või Küprosel juriidilist aadressi omav vahendaja näitab hinnavõrdlusmootorites (Skyscanner, Momondo) esiletulekuks kunstlikult alandatud hindu. Need võivad olla 30 ja enamgi eurot väiksemad summast, mida see vahendaja sama pileti eest lennufirmale maksab. Selle numbri peale tarbijat konksu otsa saades on neile eluliselt oluline mingite asjade eest lisaraha saada. Selleks võib olla mingi mõttetu teeninduspaketi juurdemüük, krediitkaardi lisatasu, kindlustus, suure juurdehindlusega pagasi või istekohabroneeringu juurdemüük vms. Kõigile seda teha ilmselt ei õnnestu, aga kui piisavalt suur protsent jätab kuskilt linnukese ära võtmata, siis kaetakse esialgse odava hinna kuvamisega (ja Momondo teenustasuga) seotud kahjum ära ning jääb veel veidi ülegi.

Isegi siis kui alguses müüakse ilma lisateenusteta pilet kahjumiga maha, on alati võimalus hiljem raha juurde saada kui näiteks lennufirma graafikut muudab ja kui selle tõttu tuleb piletit ringi teha. Siis kooritakse reisijat mõnuga. 

Mingil määral kasutavad sama taktikat ka lennufirmad ise. Ehk reklaamivad hindu, mis ei pruugi sisaldada pagasit (ei äraantavat ega isegi mitte käsipagasit), istekoha reserveerimist, teenindust pardal... jne.  Lootusega neid komponente eraldi juurde müües kokkuvõttes rohkem teenida.

Nüüd ostes näiteks Momondost leitud odavaima hinnaga pileti ongi oht, et saad kokkuvõttes täieliku kräpi. 

Esiteks üritab Kreeka vahendaja midagi koorida.

Teiseks tahaks lennufirma midagi juurde müüa.

(kui ei osta, siis ega veidi pikem reis väga nauditav ei ole kui puudub võimalus pagasit kaasa võtta, lennukis süüa-juua ei anta ja pead istuma mingil nõmedal keskmise rea keskmisel kohal reisikaslasest eraldi).

Kolmandaks lähevad andmed reisija krediitkaardi, aadressi, reisieelistuste (ja vahel ka dokumendi numbri ning kehtivusaja) kohta tont teab kuhu... võib-olla näiteks FSB või GRU andmebaasi.

Pagasi peab välja võtma ainult esimeses linnas USA-sse saabumisel.
Ehk selle marsruudi puhul Washingtonis. 
See ei ole üldiselt eriline probleem. Esiteks veendud, et kohver on jätkuvalt alles. Ja teiseks võid selle kohe peale tollikontrolli ilma järjekorrata uuesti jätkulendude lindile visata.

Kui lend Washingtonist Dominikaani läheb läbi New Yorgi, siis seal uuesti pagasit välja võtma ei pea. Riigist lahkujad tolli ei huvita.

Aga vaadake ka, mis lennujaamast New Yorgi lend väljub. Rahvusvahelised saabuvad tavaliselt Dullesesse (IAD) ja siseriiklikud väljuvad Ronald Reagan Nationalist (DCA), aga on ka erandeid.

Need 2 on üksteisest võrdlemisi kaugel ja lennuväljavahetuse puhul muidugi pagasi edasisaatmist ei toimu.

Kui aga oli mõeldud hoopis nii, et tagasiteel on marsruut Dominikaanist Euroopasse läbi New Yorgi, siis tuleb muidugi viimases taaskord tollikontroll läbida ja pagas välja võtta.

15h Washingtonis - ülim lollus oleks seda aega lennujaamas istuda. Muidugi minge linna. Kui see juhtub päevane aeg olema, siis Washingtonis on väga palju väga häid ja täiesti tasuta muuseume. Saate ka Valgele Majale, Lincolni Memoriaalile ning Vietnami ja Korea sõdade mälestusmärkidele pilgu peale visata.

Teoreetiline võimalus on, aga tegemist oleks täiesti arulageda riskiga.

Kui armastad närvikõdi, siis tee seda parem tagasiteel, mil võimalik rahaline kaotus võrdub uue Oslo-Tallinn pileti hinna + võimaliku Oslo hotelliöö maksumusega.

Reisile minnes on seevastu riski hinnaks uus Bangkoki pilet (mis on vahetult enne väljumist ilmselt üsna kulukas) + samuti võimalikud hotelliööd Oslos.

Ükski kindlustus Sul 40 minutit erinevate piletite vahel ei kata.

Lennufirma vastutus kehtiks kui oleksid ostnud need lennud ühel piletil (see muide on Norwegianiga võimalik).
Parem võta rahulikult. Lenda Oslosse päev varem ja tutvu Norra pealinna vaatamisväärsustega enne Taisse edasi reisimist.

To: smallisland

Mina autosõitu ja lendamist ei võrrelnud otseselt. 
Kuigi võiks ju... paljud inimesed kulutavad kuus oma autoliisingu + bensiini + parkimise + muude jooksvate kulude peale kordades rohkem kui see Lufthansa pileti hind ja samas läbivad selle autoga kilomeetreid kordades vähem.

Aga võtame kasvõi Elroni rongi. Mahutab ilmselt rohkem reisijaid kui Lufthansa lühimaa lennuk. Näiteks Tallinnast Sauele sõites tuleb kilomeetri hinnaks üle 10 sendi. Seda on 3-4 korda rohkem kui Lufthansa lennul Barcelonasse. Ja sealjuures katab piletitulu väikese osta Elroni kuludest. Enamik on riiklik dotatsioon.

On väga tore kui õnnestub alla 150 euroga Euroopas kuskile lennata. Fakt on aga, et lennufirma kulud reisija transportimisel on sellest numbrist oluliselt suuremad. Kui veab, maksab keegi kuskil selle vahe kinni kõrgemate piletihindade või ebaproportsionaalselt kallite lisateenuste näol. Kui ei vea, siis pannakse liin(id) kinni või läheb lennufirma pankrotti.
(Ja allesjääjatel on vabad käed hindu tõsta.)

Samas eeldada, et odav lendamine on inimõigus ja viriseda niigi väga soodsate hindade üle pole ka justkui õige.

Kas 160 € edasi-tagasi üle 5000 km lendamise eest on tõesti palju?
See teeb veidi üle 3 sendi kilomeetri kohta. Võrdle kasvõi mis sul Eesti sees kuhugi liikudes kilomeetri hinnaks tuleb.

Ehk kokkuvõttes - see on VÄGA odav. Mõni käib restoranis õhtust söömas suurema summa eest.

Lufthansa puhul sisaldub hinnas ka mingi väiksem suupiste ja joogid (sh õlu ja vein) lennukis. Pagasit selle raha eest ilmselt mitte, samuti tuleks eraldi maksta kui kindlat istekohta soovid.

Aga vähemalt käsipagasikohvri võid salongi kaasa võtta ja kui check-ini just väga viimasele minutile ei jäta, saad tõenäoliselt ka reisikaaslasega kõrvuti istuda.

Võrdluseks Ryanair:

- lendab ilmselt mitte Barcelonasse, vaid sealt 100 km kaugusel asuvasse Gironasse

- ei anna süüa ega juua (raha eest saab muidugi osta)

- küsib tasu ka käsipagasikohvri eest

- mitme koosreisija korral paigutab nad lennukis sihilikult üksteisest võimalikult kaugele kui istekoha eest eraldi pole makstud.

Ehk Ryanairi ja Lufthansat võrreldes pole erilist ajumahtu vaja, et viimast eelistada.

Istanbulis saab Turkishiga lennates tänapäeval tasuta majutuse ka omal soovil pikemalt peatudes. Ainus tingimus, et lendude vahe oleks vähemalt 20 tundi. Ehk tasubki valide mitte kõige kiiremad ühendused vaid lendude vahepeale 1 ööpäev jätta.
Erinevus sõiduplaanist tingitud ööbimise korral antava majutusega on see, et vabatahtliku peatuse korral tuleb hotell vähemalt 72h ette tellida ja transport sinna omal käel organiseerida.

Aga teemasse ka. Kõige mõistlikum uuest lennujaamast linna sõita on Havaist bussidega. Väljuvad -2 korruselt (liftiga alla sõita).
Liine on palju, aga turistile tavaliselt vajalikud Sultanahmet või Taksim.
Automaadist tuleb osta plastikust ühistranspordikaart (kui seda juba eelnevalt olemas ei ole). Kaart ise maksab 6 liiri (alla 1 €) ja sinna raha peale laadida. Lennujaamabuss maksab 18 liiri (alla 3€). Sama kaarti saab kasutada ka muudes bussides, metroos, laevades, trammides. Siis maksab üks sõit vist 3 liiri ringis, ümberistumised mingi aja jooksul on odavamad.

Havaist bussid on nagu LuxExpress. Mugavad istmed, personaalsed ekraanid ja wifi (aga need ei pruugi toimida). Sõiduaeg sõltuvalt liiklusest 40min - poolteist tundi.

Kultuurihuvilisel tasuks äkki kirjutama õppida enne postitamist.


Huvitav, mida te hingasite kui bussis õhk puudus?
Mis loom on 'kiid'?
Kuidas saavad olmetingimused kriitikat kinnitada?

Lennufirmad ja nende hinnapoliitika on erinevad.
Sestap pole mõtet võrrelda Lufthansat, millega ainult ühel suunal lendamine võib maksta 3 korda rohkem kui edasi-tagasi pilet ja Air Balticut/Ryanairi/Norwegiani jne..., mille hinnad ongi ühe suuna põhised.
Ühe suuna põhise hinnastamisega lennufirmal võib tõesti olla suht savi sellest kui jätad mingi lennu kasutamata, järgmise peale võidakse ikka lubada. Aga näiteks ajukeenjused Lufthansa tulude planeerimise osakonnast näevad marsruudi osalist kasutamist reisija katsena neilt oluline osa piletitulust välja petta ja seda muidugi ei lubata... või tegelikult lubatakse küll kui eelnevalt oma kavatsusest informeerida, pilet ümber vormistada ja juurde maksta hinnavahe vana marsruudi ja uue marsruudi vahel. Aga neid, kes soovivad 2x vähem lendamise eest 3x rohkem maksta ilmselt väga palju ei ole.
Kui veel rohkem sügavuti minna, siis mõne lennufirma puhul võib oluline olla ka see, kas edasi-tagasi pilet on hinnatud kombineerides kahte 'one way' hinda või on võetud kogu marsruudile 'return'-hind. Rahalist vahet seal väga ei pruugigi olla, aga tehniliselt oleks esimesel juhul justkui sõlmitud kaks eraldi lepingut (millest ühe tühistamine ei mõjuta teise täitmist). Teisel juhul aga üks leping, mille reisijapoolne ülesütlemine (ehk lennule mitteilmumine) tähendab ka tagasilennu kaotust.
Et kindla peale minna, tuleks lennufirmat/piletimüüjat informeerida oma kavatsusest mõni lend lendamata jätta ja lasta pilet vastavalt ära muuta. Sellega võib aga ei pruugi (sõltuvalt siis lennufirmast) kaasneda lisatasu.

MargitK - jäid uskuma jama, mis taksojuht sulle rääkis, et naiivselt välismaalaselt ebamõistlikku raha linnasõidu eest küsida?

1) Havaist bussid käivad ööpäevaringselt, olulisematesse paikadesse ka sügavatel öötundidel 30-45 min vahega. Allikas: https://hava.ist/en/new-timetables (vanalinna jaoks vali liin Istanbul Havalimani - Sultanahmet)

2) 40€ taksosõidu eest on röövimine, taksomeeter ilmselt oli töödeldud.

Ei ole hea pakkumine, isegi takso peaks odavam tulema kui just mingi suli otsa ei satu. 

Kõige mõistlikum on muidugi Havaist bus. Maksab alla 3 euro (18 liiri) ja bussid korralikud, nagu Luxekspress. Piisavalt ruumi pagasile, mugavad istmed ja kui veab siis ka personaalne ekraan ja wifi. Aga need ei pruugi toimida.

To Ninatark


Kahtlemata on võimalik kohapealt jooksvalt kõik vajalik osta ja ka vajadusel uus kohver. 
Aga kahtlen, et see rahaliselt soodsam tuleb kui kohe pagasit sisaldav hind valida ning asjad kodust kaasa võtta.
Ja kulutada puhkuseaega pesupesemisvõimaluste otsimisele/pesu pesemisele pole ka kuigi lõbus. Ning ega seegi tasuta pole. Eriti hotelli pakutavat teenust kasutades.

Aga ma saan aru et lennupileti pealt säästmine on rahvussport ja igaühele oma :-).

Tez Tour on vene firma ja nende toodang suunatud keskmisele idanaabri maitsele ja rahakotile. Odava pakettreisiga võibki kaasa saada kehva hotelli, lärmakad naabrid ja umbkeelse reisiesindaja. 


Miks on mingis Kreeta kombinaathotellis vaja all-inclusive teenust kui kogu saar on täis ülimaitsva toidu ja taskukohaste hindadega tavernasid, jääb täiesti arusaamatuks. Aga ilmselt taas idaslaavi mentaliteet - tülikas on vist basseini äärest oma alkolaksu saamiseks kaugemale kui 100 meetrit minna ja võõrkeeles suhelda...

Miks teisele mandrile käsipagasiga reisimine halb idee on?


Kui lühidalt kokku võtta, siis esiteks pole see ühepäevane tööreis Riiga. Lennud on pikad ja kohapeal veedetakse tavaliselt kauem aega. Näiteks mitu nädalat. Selleks on tarvis riideid kui just ei soovi viimane juust olla. Need peavad kuskile mahtuma. Kui sihtkoha kliima on Eestist oluliselt erinev, peavad riidekomplektid olema erinevate ilmastikutingimuste jaoks.

Teiseks sisseostud. Üldiselt on siiski tavaks eksootilisest riigist midagi kaasa osta. Ainult käsipagasi puhul ei ole oste kuhugi paigutada ja lisaks on paljud asjad nagu vedelikud (unusta kohalik alkohol või kreemid) või terariistad käsipagasis keelatud.

Kolmandaks on kogu oma vara käsipagasikohvrisse toppides nt turvakontrolli läbimine palju tülikam.

Neljandaks harrastused. Mõni tahab sihtkohas teleobjektiiviga pilte teha, mõni teine aga lauaga sõita. Käsipagasisse ei pruugi kõik ära mahtuda.

MIKS Sa tahad New Yorgist 3 tunni pärast edasi lennata??? Seal linnas on tegevust vähemalt 3 nädalaks!!! Veeda mõni päevgi New Yorgis enne Cancuni lendu, saad oluliselt huvitavama reisi ja pole mingit stressi jätkuühendusele jõudmise pärast.


P.S. Ainult käsipagasiga teisele mandrile reisimine on väga halb idee.

65 EUR muutmistasu kehtib lühematele lendudele, Tenerife puhul on see kõrgem ja peaks olema 80 EUR. Lisaks tuleb täiendavalt maksta kinni ka vahe algse piletihinna ja uutel kuupäevadel saadaoleva hinna vahel, see võib olla oluliselt suurem number. O-klass on SAS-i kõige-kõige odavam säästukas ja reeglina seda saadaval ei ole.
Kokkuvõttes võib uue pileti ostmine kujuneda odavamaks kui vana muutmine.

70 eurot on kindlasti ligi 3x vähem kui 200.
Aga pigem on see üle mõistuse odav Küprose lennu eest.
Mitte 200 pole üle mõistuse kallis.
Eeldada, et kui üks kord vedas ja sai sellise hinnaga lennata, siis peab alati niisugune hinnatase olema, ei ole realistlik.

Ryanair on börsil noteeritud äriettevõte ja neile kõige olulisem on ikkagi kasum. See võib tulla hinnalt, lisateenustelt või hoopis mingi kohaliku omavalitsuse dotatsioonist. Ent kui kasumit pole, pannakse liin kinni.
Kui Eesti turu konsensus on, et 3 ja pool senti lennukilomeetri pealt maksta on liiga palju, siis meil kauaks seda Paphose otselendu ei ole.

200 eurot Küprose või Malta lennu eest üle mõistuse kallis?
Paphosesse on edasi-tagasi Tallinnast üle 5600 kilomeetri.
Ehk ühe km lennu hinnaks tuleb umbes 3.6 senti.
Mis sul autoga sõites kilomeetri hind tuleb? Või (riigi poolt suuresti subsideeritud) Elroni rongiga? 
Aga üle saja miljoni euro maksav reaktiivlennuk kahe kõrgepalgalise piloodi, pardateenindajate ja maapealse tugivõrgustikuga peaks reisijaid peaaegu tasuta vedama?

No tegelikult ilmselt poleks Ryanairil midagi ka turunduseesmärkidel peaaegu tasuta piletite vastu. Seda juhul kui reisijad ostaksid suures mahus räigelt ülehinnatud lisateenuseid nagu pagas, istekoht, söögid-joogid pardal (sh 10-eurose liitrihinnaga limonaad).
Eesti reisijate probleem on aga selles, et millegi eest maksta ei soovita ja pigem tekitatakse teema, et kas saab oma 3 cm lubatust suurema kohvri ikka kuidagi tasuta pardale smugeldada.

Kuskilt peab ju lennufirma raha teenima. Kui tulu liini pealt liiga väike, siis pannakse see liin lihtsalt kinni.

Mytrip sarnaselt teistele hämara taustaga vene kapitalile kuuluvatele ja kuskil Lõuna-Euroopas (enamasti Kreekas) registreeritud online-piletimüüjatele näitab interneti otsingumootoris teadlikult väiksemaid hinnanumbreid kui nad ise lennufirmale maksavad. Vahe võib olla isegi 30 ja enamgi eurot pileti kohta müüja kahjuks. Lisaks on nende kuluks veel ka Momondo või Skyscanneri võetav vahendustasu.
Et siin ots-otsaga kokku tulla, on selliste saitide jaoks eluliselt oluline saada kliendi käest mingit lisaraha. On see siis krediitkaarditasu, teeninduspaketi või mõne muu asja nime all. 

Kuna kohalikud ihnurid eriti millegi eest maksta ei taha, siis viimane võimalus on arvestada statistilise tõenäosusega, et paljudel pikalt ette ostetud soodsatel piletitel tuleb enne reisi midagi muuta (muutub lennuaeg või lennunumber) ja selle muutuse eest saab kõvasti teenustasu võtta. Või jätab inimene üldse lendamata ja siis saab maksud tagasi (neid muidugi reisijale edastamata).

Täiendav probleem on see, et suurte volüümide juures väga väikese marginaali või kahjumiga opereerides pole neil lihtsalt ressursse piisava hulga oskustega tööjõu palkamiseks, kes reaalselt kliendiga suhtlema ja vajalikke muutusi tegema võimelised oleksid.

Kokkuvõttes - koonerdamine pole kokkuhoid.
Rahvusvahelistes reisiportaalides on üldine konsensus, et selliseid piletivahendajaid tuleks võimalusel vältida.
Nende kaudu siiski ostes on ülalkirjutatud jamade võimalus odavasse hinda sisse arvestatud. Ja täiendavalt võivad su krediitkaardinumbrid, passiandmed ja info reisiharjumuste kohta kuskile GRU andmebaasi jõuda.

ESTA nõuab edasi-tagasi piletit. USA-st võib edasi lennata kolmandasse riiki Ameerika mandril, aga kokkuvõttes peavad siiski piletil olema lennud koju/Euroopaasse tagasi. 
Siis ei tule mingit probleemi.

"Vahemaandumine" tähendab, et sama lennuk (ja sama lennunumbriga!) käib tehnilistel või kommertspõhjustel punktist A punkti B lennates punktis C korraks maa peal. Sageli ei pea reisijad sellisel puhul isegi lennukist väljuma.
Kohe päris kindlasti ei ole Air Balticul Riia-Palermo lendu vahemaandumisega Milaanos.
Neil on lend Riiast Milaanosse (Malpensa lennujaama), millelt võib ümber istuda mõne muu lennufirma eraldi lennule Palermosse.
Kui sulle müüakse need lennud ühel piletil, siis on ühendus lennufirma vastutusel (kuigi ebameeldivalt ja riskantselt lühike). 

Kui plaanid Malpensast eraldi pileti ostmist Palermosse, jäta heaga vähemalt 2, aga veel parem 3 tundi Riiast saabuva lennu maandumise ja Palermosse mineva lennu väljumise vahele. Ja osta kohe ka reisitõrkekindlustus, millel oleks kaitse võimalike graafikumuutuste vastu (odavamatel ei ole).

Lennufirmat segamini ei ajanud või? Air Baltic lendab Milaanost AINULT Riiasse. Ehk kui soov lennata Riia-Milaano-Riia, siis on tegemist muidugi sama lennukiga. Korraks välja minna ja kohe tagasi istuda samasse lennukisse ilmselt õnnestub 45 minuti jooksul küll. Kui äraantavat pagasit ei ole.

Aga kui mõni muu lennufirma, siis täpsustaks esmalt lennujaama. Milaanos on neid mitu. Malpensa ja Linate on tuntumad, mõni imelik lennufirma nimetab lisaks ka Bergamot Milaano lennujaamaks.
Teiseks tuleks täpsustada, kas lennud on samal piletil.
Kui jah, siis kehtib hilinemiste ja tühistamiste korral lennufirma vastutus.
Kui ei, sii on tegemist arutu riskeerimisesga. Ükski kindlustus 45 min vahet eraldi piletite vahel ei kata.


See eelnev "ainult lennufirma saab muutusi teha" jutt on täiesti ebapädev ja kehtib ainult sunnitud (st mitte reisija soovil toimuvate) muutuste kohta. Nagu näiteks lennu ärajäämine või saabuva lennu hilinemise tõttu samal piletil olevast jätkulennust mahajäämine.
Reisija soovil tehtavaid muutusi saab (ja suisa peab kui IATA resolutsioone lugeda) teha justnimelt piletimüüja. 
Nüüd probleem interneti odavpakkujatega on see, et pileti muutmine on tehniliselt palju keeriulisem kui uue pileti müümine. See eeldab teatavaid oskusi ja kogemusi ning enamasti inimtööjõudu. Seda ekspertiisi ei pruugi neil olla ja seetõttu on mugavam klient kaelast ära saada lihtsalt ignoreerimisega või iga küsimusega lennufirmasse suunamisega.
Muide, ka lennufirma klienditeeninduses löögilesaamine võib (eriti nüüd, aastavahetuse paiku) üsna keeruline olla.