Air Baltic hakkab lendama Ghanasse?

Ghana

Ghana veebiväljaandes GhanaWeb avaldatud informatsiooni põhjal on lõunanaabrite lennufirma Air Baltic sõlmimas lennunduslepingut (Air Services Agreement, ASA) Lääne-Aafrikas asuva Ghana Vabariigiga. Selleteemaline info avaldati pärast Läti ja Ghana välisministrite kohtumist Riias. Lepingu eesmärgiks on otselendude alustamine Riia ja Ghana pealinna Accra vahel. Accrast saaks ühtlasi sõlmjaam jätkulendudele teistesse Lääne-Aafrika riikidesse.

Läti välisminister Edgars Rinkēvičs ütles kohtumisel, et Eesti, Läti ja Leedu kodanikel on suur huvi külastada nii Ghanat kui teisi Lääne-Aafrika riike, kuid Balti riikide ja Lääne-Aafrika vaheliste lennuühenduste kõrge hind seab sellele piirangud.

Kuigi võimaliku regulaarliini avamiseni läheb ilmselt veel aega, saab reisijana Air Balticu plaane ainult tervitada. Ghana on Lääne-Aafrikas majanduslikult ja poliitiliselt üks stabiilsemaid riike ning lisaks üks piirkonna riikidest, kus ametlikuks keeleks on inglise keel. Samas jääb endiselt õhku küsimus, kui suureks meie piirkonna reisijate huvi Lääne-Aafrikasse lennata kujuneks. Accra lennuväli on Euroopaga küllalt hästi ühendatud, sinna lendavad pea kõik Euroopa suuremad lennufirmad (Air France, British Airways, Brussels Airlines, KLM, TAP, Turkish Airlines), kõik Aafrika olulisemad lennufirmad, Lähis-Ida omadest Emirates. Ühendused teiste Lääne-Aafrika linnadega on, nagu piirkonnale kahjuks omane, siiski suhteliselt nigelad.

Air Baltic on teatavasti otsustanud täielikult üle minna Airbus A220-300 (Bombardier CS300) lennukitüübile ja lähiaastatel on neid saabumas päris paras kogus. Samas jääb Riia ja Accra vaheline lennukaugus üsna A220-300 võimekuse ülemise otsa lähedale. A220-300 ametlik maksimaalne lennukaugus on 3300 nmi (6112 km), Riia ja Accra vaheline kaugus on sellest väga napilt vähem – 3279 nmi (6073 km). Bombardier on kinnitanud, et A220-300 reaalne lennukaugus on veidi suurem, kuid eelnevalt väljatoodud numbrid kehtivad samuti vaid täieliku otselennu puhul, mida reaalsuses ilmselt ei juhtu. Järelikult peab lennuki stardikaal olema lubatust mõnevõrra väiksem, mis omakorda mõjub lendude tasuvusele.

Hetkel teadaoleva info põhjal kasutab Air Baltic lennukites ka edaspidi üht teenindusklassi (euro-äriklassi tühja vaheistmega on äriklassiks keeruline nimetada). Sel juhul oleks Air Baltic ainus Ghanasse lendav Euroopa lennufirma, millel puudub adekvaatne äriklass.

Seni on meie jaoks Ghanasse lendamiseks olnud kõige soodsam variant TAP Portugaliga Stockholmist, kust parimad edasi-tagasi hinnad on olnud alla 300 euro. Mugavate lennuaegadega KLM-i lennud Stockholmist on küllalt hästi saadaval alla 450€. Kui Air Baltic soovib nende lennufirmadega hinnas konkureerida, siis võiks piletihind jääda alla 500€.

Eesti kodanikel on Ghanasse reisimiseks vajalik viisa, mida saab taotleda Ghana saatkonnast Berliinis.

Viidet ei suutnud leida, aga mulle on kusagilt justkui kõrva jäänud, et Airbus/Bombardier töötab juba hoogsalt A220 LR versiooni kallal.

A220 LR oleks muidugi päris huvitav, aga mis selle majanduslik idee taolisel liinil oleks, ei oska arvata. Kui tasuv on lennata 8-9 tundi 150 istekohaga, ühe vahekäiguga ja ilma äriklassi istmeteta lennukiga?


Muidu, Airbusi lehel on päris lahe võimalus vaadata, kuhu A220-300-ga enda valitud lennujaamast lennata kannataks. Riiast oleks pilt umbes selline.