Viimased kommentaarid

Kui kõik hästi läheb ei ole mingit vahet. 

Kui midagi halvasti läheb, kipuvad mõned vahendajad sinu käest iga liigutuse eest raha küsima, või on neid võimatu kätte saada. Samas on pileti väljastanud vahendaja, ja ainult vahendaja saab seda tihtipeale muuta.

Internet on ikka tore koht - lihtne valik kahe lennufirma vahel on muutunud klassivõitluseks :D

Kui sa lendad korra paar aastas mitmeks nädalaks puhkusele, siis ei ole absoluutselt vahet, millise lennufirmaga sa sinna lendad - kui see on kauglend, siis jõuad kohale igal juhul väsinud kapsana (isegi kui sa äriklassis lendad).
Kui sul on õnn/õnnetus korra kuus edasi-tagasi kauglend ette võtta, siis hakkavad sentimeetrid-soolagrammid-naeratuseulatused natuke suuremat rolli mängima. 
Ma lendasin läinud aastal pool miljonit kilomeetrit - veetsin seega kumulatiivselt üle 25-e päeva lennukites, 95% turistiklassis. 
Seega on minu jaoks oluline, et ma tean ette, et tool, kus ma järgmised 20+ tundi veedan, on minu taguotsa jaoks sobilik, et WC-d jäävad kogu lennu jooksul puhtaks, et lennusaatjad on nõus vett pakkuma, et sinuga ei kurjustata, kui sa lennukis edasi-tagasi kõnnid, et ümberistumised toimuksid efektiivsetes lennujaamades ja et lõpplennujaam oleks ikka selles linnas, kuhu ma lendan, mitte põllul.
Ma ei ole samas mingi peenutseja, eelmisel aastal magasi ühe öö lennujaamas, ööbisin rahus hostelites ja ei üheski 5* hotellis.
Igale ühele oma - olen rõõmuga "rott", kui ressurssi on mõttekam mujale paigutada; samas kulutan rõõmuga oma lennumiile, et end teine kord äriklassi upitada, sest natuke värskemana kohalejõudmine on oluline.
Maailm oleks palju parem koht, kui inimesed mõistaksid, et mitte keegi ei mõtle nendega täpselt sama moodi ja teistmoodi mõtlemine on ok, sest absoluutset "õiget" ei ole olemas.

Vastulauseks (ja pisut teemast mööda) HenryMarkile: mul on vastupidine näide British Airwaysiga.

Ostsin teadlikult muudetavad piletid, sest teadsin, et ma tahan tegelikult palju hiljem tagasi lennata, kui piletite ostmise hetkel lennuplaani lahti oli.
Piletid ostsin Estravelist, mitu kuud peale väljalennu toimimist lasin Estravelil tagasilennu hilisemaks tõsta.

1) 2018 aastal lendasin jälle üle 500000 kilomeetri. Külastasin (enamikke kohti korduvalt) Austriat, Inglismaad, Singapuri, Tšiilit, Argentiinat, Eestit, USAt, Ungarit ja Egiptust.

Eredamalt on meeles 1) Lihavõttesaar 2) Lennusegadus, kus Singapur - Helsinki - Tallinn asemel lendasin Singapur - Moskva - Stockholm - Tallinn ja kuni Stockholmini Singapore Airlines'i suurepärases äriklassis, kuigi algne lend oli kõik turistiklassis.
2) Ostetud on juba reisid Eestisse, Inglismaale, Austriasse, Taisse ja Myanmari ning Suure Vallrahu juurde Austraalias. Eeldatavasti tuleb töö asjus USAs käia ja korduvalt Eestis ja Inglismaal. Samuti on 80% kindel Etioopia. Äkki õnnestub aasta lõpus veel kusagile põigata.
3) Väliseestlasena ei ole tripi pakkumised minu jaoks aktuaalsed.

Kataar ja Saudi-Araabia, mida mdt ehk mõtles "inimeste tükeldajate" all, on omavahel juba mõnda aega korralikult nugade peal.

Ei maksaks kõiki riike ühte "Lähis-Ida" patta ikkagi panna, see on sama hea kui keegi ütleks, et "Eesti, see on üks Venemaa kõik".
Mitte, et Kataaris inimõigustega kõik korras oleks, aga see ei ole siiski kurjusekuningriik nagu Saudi-Araabia.

Seal on jõhker laulupidu, üle terve saare veetakse sind rahus kohale. Laulupeole vaatamata täiesti tore kogemus.

Ei maksa lahmida inimese kallal, kes suudab ka teiste jaoks ebameeldivaks osutunud asjad rahu säilitades läbi elada.

Keegi ju ei sunni antud reisibürooga kusagile reisima :)

Lennud samal piletil = lennufirma probleem. 

Singapurist käib Balile lende piisavalt palju, isegi kui maha jäete, paneb AF/KLM teid mõnele järgmisele lennule.
Singapuri lennujaam on väga efektiivne nende asjade korraldamises muuseas - mul on isiklik kogemus mõne kuu eest, kui esimese lennu hilinemine tähendas seda, et ma jäin oma jätkulennust maha.

Paljudel lennufirmadel muutuvad istekohtade blokeeritus ja tasuliste kohtade saadavus lennule registreerimise avanemisel:

- tihti avatakse kõik varem blokeeritud, kuid vabad istekohad (st kohad, mis olid varasemalt blokeeritud lojaalsusprogrammide klientidele)
- tihti ei küsita enam istekohtade valimise eest raha (mitte küll odavlennufirmade puhul)
- tavaliselt jäävad tasuliseks küll varuväljapääsu ridades asuvad kohad, kui need kohad on tasulised. Aga mõnel lennufirmal muutuvad ka need tasuta valitavaks (Näiteks Qatar, kes ei lase varuväljapääsu üldse enne registreerimise avanemist valida, või Qantas kes küsib enne registreerimise avanemist nende eest raha, aga siis enam mitte)

Odavlennufirmadel käivad asjad omamoodi, aga nn "täisteenust" pakkuvatel lennufirmadel ei ole väga mõtet midagi ette maksta, kui koht lennukis väga oluline ei ole. On mõtet panna endale meeldetuletus 15 min enne lennule registreerimise avanemist (24 - 48h enne esimese piletil oleva lennu väljalendu) ja kohe, kui registreerimine avaneb, sobivad kohad ära napsata.

Passi saab muuseas tellida ka mõnda saatkond/konsulaati.

Jõuad rahus. Olen sama lendu, algusega Tallinnast, läbi Helsinki, Singapuri üle kümne korra lennanud, alati olen rahulikult jõudnud.

Olen viimase 3,5 aasta jooksul Dohas ümber istunud umbes 20 korda, viimati 2 nädalat tagasi.

1,5h on täiesti piisav aeg. Kõige rohkem läheb aega eelmiselt lennult maha tulles turvakontrollis, umbes 15-20 min, kui on mitu lendu samal ajal saabunud.
Kohe peale turvakontrolli on väljuvate lendude ekraanid, sealt saab uue värava teada ja siis on lihtsalt uude väravasse minek - kas jala või, teiselt korruselt käiva majasisese rongiga.

Enamus lennufirmasid nõuab muutunud lendude kinnitamist.

Igaks juhuks mainin, et Finnair ja KLM ei ole mitte SkyTeami liikmed, Finnair kuulub oneworldi.

On kolm lennufirmade koostöö kategooriat:
- koodijagamine: üks lennufirma müüb sulle oma lennunumbritega piletid, kuigi osa, või kõik lennud, opereerib teine lennufirma. Näiteks võid osta TLL-HEL-SIN-SYD lennukipiletid kõik Finnairi AY koodiga, kuigi SIN-SYD lendu koodiga AY5003 opereerib hoopis Qantas ja lennu enda number on QF2. Koodijagamist tehakse nii alliansside siseselt kui ka suvaliste lennufirmade vahel
- alliansid - lennukipiletid võivad olla erinevate lennufirma koodidega, aga kui need lennufirmad kuuluvad ühte ja samasse allianssi, siis müüakse sulle üks pilet. Näiteks SYD-HKG-HEL-TLL, kus SYD-HKG opereerib Cathay Pacific CX koodiga ja ülejäänu Finnair AY koodiga. Mõlemad lennufirmad kuuluvad oneworld allianssi.
- interline - kokkulepped - suvalised lennufirmad on kokkuleppinud, et nende  lende võib ühel piletil müüa, ja pagas saadetakse ühelt firmalt teisele. Näiteks TLL-HEL-NRT-MEL, kus NRT-MEL opereerib Jetstar JQ koodiga ja ülejäänu Finnair AY koodidega.
Kõik mis sealt edasi toimub - st mingi otsingumootorite kombinatoorika, on ainult kõva närvikavaga ja käsipagasiga reisivatele inimestele :)
Kõik näiteks toodud lennud olen ise läbi lennanud.

Mis firmadega? 

Kui Tallinn - London/Heathrow on British Airways aga London - Singapur - Darwin on Qantas, siis tuleb Heathrows T5 -> T3 transfer teha, mis käib tüütult bussiga.
Kui London - Singapur on kah BA, siis käib kõik T5-s, kuigi võimalik, et peab rongiga satelliitterminali sõitma.
Singapuri Changi on kõige lihtsam lennujaam maailmas - BA ja Qantas lähevad mõlemad samast majast.

Mitte küll Argentiinast, aga Tšiilist: Tšiilis oli kõige odavam LataAmi pilet ilma pagasita.

Ja pileteid oli palju odavam osta Tšiilis kohapeal olles.

Võta ühendust lennufirmaga - on võimalik, et sa saad neile mingit no-show trahvi maksta/ära seletada, miks sa ei saa lennata ja su tagasilennud jäävad kehtima.

Võimalus, et tühistamine jääb märkamata on kaduvväike ja ainult võimalik, kui sul on pilet mitme erineva lennufirmaga. Kui kõik lennud on ühe lennufirma opereeritud tühistab arvuti selle kõik automaagiliselt ära.

Mul mõlgub samuti mõttes Etioopia külastus kusagil järgmise aasta kevadel.

Äkki keegi käinutest on nõus rahast rääkima? Kui paljuga peaks 3 nädala peale arvestama?

Turost on võimalik väga ägedaid autosid leida, kui sul autopisik veres, proovi kindlasti. 

Muidu jube eespool mainitud https://billiger-mietwagen.de - ma olen neilt erinevate USA reiside jaoks korduvalt rentinud, mingeid probleeme ei ole esinenud.
Rendin billigerist alati täis kindlustusega, nii et ükskord, kui Mustangil esimese pamperi äärekivi vastu küljest ära sõitsin, andsin auto naeratusega tagasi, ja ei pidanud sentigi rohkem maksma.

Mul on oma iPhone'is järgmised asjad:

- Finnair
- Qantas
-  fly oneworld (hea vaadata, millised lounge'id kusagil on)
- CheckMyTrip (ülevaade kõikidest Amadeuse bookingutest, tihti täpsem, kui lennufirma enda äpp)
- GoGet (Austraalia spetsiifline car-share äpp, kui on vaja tunniks paariks autot võtta)
- Uber
- Jetstar
- Hopper (annab hinnakonjuktuurist aimu)
- Grab
- Taxify
- Qatar Airways
- AmericanAirlines
- BritishAirways
- Cathay Pacific
- TransferWise (mul on neilt kaart)
- Revolut
- OffMaps2 (offline openstreetmaps asi iOS-ile)
- Google Maps
- Booking.com
- Currency
- Airbnb
- IHG
- Yelp
- TripAdvisor
- Google Translate (lisaks kõigele muule saab kaameraga näiteks menüüde peale näidata ja aru saada, mida tellida ja mida mitte)
- TravelPerk (tööandja reisid tuleb selle kaudu bronnida)
- Hotel Tonight
- Spotify (mul on alati posu playliste alla laaditud, et saaks rongis/bussis/lennukis oma maailma eralduda)

Väga pikk list, aga ma reisin kaunis palju ja enamik äppidest leiab aastas vähemalt paar korda kasutamist.

Raha maksid sa ju tripstale, seega China Airlines'il pole õrna aimugi, mis moodi sa nende piletite eest maksid. Neile maksis raha vahendaja. Seega ei saa nad sult ka krediitkaarti küsida.

Ühtset reeglit lennufirmadel ümberistumise aegade kohta ei ole. Igal lennujaamal on endal "minimum connection time", mida lennufirmad ja piletimüüjad (loodetavasti) arvestavad. Helsinkis on see 35min, sama eeldatavasti ka Riias.

Ma ei ole AirBalticuga hea mitu aastat enam lennuanud, Finnairiga tuleb ikka 10-20 lendu aastas ja minu kogemuse järgi on Finnair päris tubli lendude "kinnihoidja" - Helsinkist lahkuvad lennud ootavad rahulikult 10-15 min muudelt lendudelt saabuvaid reisijaid.
Lennufirmal on odavam lennukit 10-15 min kauem kinni hoida (tihti on selline lõtk graafikusse juba sisse planeeritud), kui hakata lendajaid järgmistele lendudele paigutama/hotellidesse majutama, EU kompensatsiooni maksma jms.

Sentosa oli suhteliselt meh, kuigi sealne akvaarium on kõige ägedam, kus ma käinud olen.

Gardens by the Bay oli väga äge. Mina sõitsin Singapore Flyeriga, mis oli ka täiesti tore.