AirAsia alustab lende Bangkokist Prahasse

Praha
Bangkok

See asi on susisenud juba mõnda aega. Aasia suurim odavlennufirma AirAsia on korduvalt maininud oma plaanidest taasalustada kauglende Euroopasse. 2012. aastal lennati Kuala Lumpurist Londonisse (Gatwick) ja Pariisi (Orly), kuid üsnagi populaarseks osutunud liinid suleti peagi, sest ei suutnud kõrge kütusehinna ja mitte kõige kütusesäästlikumate Airbus A340 lennukitega lendudelt kasumit teenida. 2016. aastal oli plaan küps alustada lende Kuala Lumpurist Istanbuli kaudu Barcelonasse ja lennuplaangi oli juba paigas, kuid lennukid sel marsruudil õhku ei tõusnudki.

Sama aasta novembris käis läbi uudis, et Euroopa metropolide asemel on AirAsia sihikul hoopis Kesk-Euroopa pealinnad: Varssavi, Budapest või Praha. Ja jälle oli juttu rohkem, kui tegusid.

Tundub, et nüüd jõutakse lõpuks ka tegudeni. Tšehhi peaminister Andrej Babiš oli aasta alguses Aasia turneel ja kohtus muuhulgas ka AirAsia juhtidega. AirAsia käis välja lubaduse, et selle aasta lõpus alustatakse otselende Bangkokist Prahasse. Hiljuti teatas Tšehhi peaminister Twitteris, et lennud mainitud liinil (täpsemalt Bangkok Don Mueang – Praha) algavad juba 26. oktoobril. Ametlikku kinnitust AirAsia poolt sellele uudisele siiski pole.

Mis on nüüd teisiti?

Nagu mainitud, kipub AirAsia puhul tihti olema juttu tegudest rohkem. Miks peaks asi nüüdki teisiti olema? Aeg on aga edasi läinud ja põhjuseid uskuda AirAsia plaane Euroopasse naasta on rohkem kui üks.

Kõigepealt inimlik faktor

AirAsia tegevjuht Tony Fernandes näib olema isiklikult väga huvitatud odavlendude ärimudeli viimisest kauglendudele. Kuigi Aasias ei ole areng kaugeltki veel lõppenud (eriti India osas), hakkavad seal piirid tasapisi kätte jõudma. Seetõttu ongi tähelepanu pöördunud AirAsia kauglendude haru AirAsia X arendamisele. Tony Fernandes on märkinud, et seni pole "kauglendudeks sobiv komplekt õige olnud" ja kauglennud on seni olnud pigem sellised 6 – 7 tunnised otsad.

Õige komplekt

Tundub, et nüüd hakkab õige komplekt paika loksuma ja komplekti mitte vähetähtis osa on kauglendudeks sobiv suur, kuid säästlik lennuk. Kui varem Euroopasse kasutusel olnud Airbus A340 efektiivsusega just ei hiilanud, siis juunis või juulis saabub AirAsia kasutusse Airbusi uusima kauglendudeks sobiva mudeli A330neo (neo=new engine option) esimene lennuk. Esimesena sai seda tüüpi lennuki novembris 2018 endale Portugali TAP, nii et AirAsia on üsna esireas. Võib arvata, et AirAsia sai Airbusilt korraliku allahindluse, sest A330 müük pole neil seni väga hästi läinud. Teiseks on tegemist märkimisväärse tellimusega – AirAsia X ootab oma lennukiparki kokku 100 A330 lennukit. Seejuures on tegemist lennuki suurema versiooniga ehk Airbus A330-900 lennukitega.


Esimene AirAsia A330-900 lennuk on juba õigetes värvides

AirAsia pakub kauglendudel ka voodiks käivate istmetega "äriklassi". Kuigi kokkuvõttes on tegemist pigem premium economy tootega, pakub AirAsia seda kampaaniate ajal tihti väga mõistliku hinnaga. Pea kindlasti tuleb premium flatbed ka Euroopa lendudele ja see teeb 10 tunnise lennu kindlasti palju mugavamaks.


AirAsia premium flatbed

Strateegia ja sihtkohtade muutus

Kui kümnendi algul lendas AirAsia Euroopas sihtkohtadesse, mille kogumispiirkonnas elas palju inimesi, siis nüüd on fookus selgelt muutunud. Selle asemel, et konkureerida paljude lendudega suurtesse lennukeskustesse (Pariis, London jt.), kus konkurents Aasia suunal on niigi tihe, on sihtkohtade valikus need Euroopa linnad, kust otselende Aasiasse napib. Selles mõttes on Praha, Budapest või Varssavi väga sobivad linnad.

Kuigi need linnad on väiksemad, kui London, Pariis või Barcelona, mängib siin olulist rolli ka see, et neist on palju ühendusi odavlennufirmadega. Budapest ja Varssavi on Wizz Airi sõlmlennujaamad, Prahas on suurimate lennufirmade seas EasyJet ja Ryanair.

Vaadates Aasia poole peale, siis Bangkoki Don Mueangi lennujaam on Kuala Lumpuri kõrval AirAsia suurim sõlmjaam, kust on väga palju ühendusi. Oluline on ka see, et AirAsia pakub FLY-THRU ehk samal piletil jätkulendude teenust, kus pagas saadetakse lõppsihtkohta.

Praha kasuks räägib ka see, et seal on odavam opereerida, kui näiteks Londonis, kus kauglendudel tuleb iga turistiklassi reisija pealt tasuda 78£ (91,6€) maksuna (APD, Air Passanger Duty).

Lisateenuste aktiivsem müük

AirAsia fookuses on hinnatundlikud puhkusereisijad. Hinnanguliselt külastab Taid aastas 43 000 tšehhi ja Tšehhit 50 000 Tai kodanikku, kokku siis 93 000 inimest. Otselendude olemasolul valiks neist ilmselt nii mõnigi AirAsia, lisaks tuleb arvestada ka lähiriikide reisijaid.

Selge on see, et AirAsia peab hakkama konkureerima täisteenust pakkuvate lennufirmadega (Lufthansa, Emirates, Qatar Airways, Turkish Airlines jt.), kes kõik pakuvad Aasiasse (kuid mitte vastupidi) päris häid hindu. Kui AirAsia hakkaks pakkuma Bangkokist Prahasse soodsaid pileteid (edasi-tagasi lendudel Aasiast Euroopasse saab soodsaks lugeda kõik alla 800€ maksvad piletid), oleks neil kasvõi juba Kagu-Aasia elanike arvu vaadates suur potentsiaal. Kindlasti on see liin huvitav ka kõigile neile, kes otsivad soodsaid ühe suuna hindu Aasiast Euroopasse.

Et otselennud Aasiast Euroopa linnadesse, kuhu otselennud puuduvad, töötab, näitab ka Scooti näide, kes on juba mõnda aega päris edukalt lennanud Singapurist Berliini ja Ateenasse.

Võib arvata, et AirAsia baashinnad saavad olema mõõdukalt soodsad. Poleks ime, kui avamise ajal pakutaks edasi-tagasi pileteid Prahast Bangkokki näiteks 199€ eest ja muul ajal jääks need nii 350-400€ kanti.

Kindlasti loodab AirAsia soodsaid hindu kompenseerida tasuliste lisateenuste müügiga. Näiteks maksab 20 kg pagas Bangkok – Honolulu liinil 69 USD (61,5€) suuna kohta (kuni 7 kg on tasuta) ja eine 4,94 USD (4,4€). Peab tunnistama, et AirAsiaga lennates võtan ka lühikestel lendudel eine pea alati lisaks – nad kõik on lihtsalt üllatavalt maitsvad (ja odavamad, kui Honolulu liinil). BoB teenuse (buy on board) pakkumine on AirAsia kauglendudel aga üsnagi loid.

AirAsia pöörab lendude kõrval aina rohkem tähelepanu ka teiste reisiteenuste (hotellid, reisipaketid jm) pakkumisele. Tasub vaid vaadata AirAsia uuenenud kodulehte.

Ühendused Eestist

Eesti reisijale AirAsia Praha liin suurt kasu ei too, sest pärast seda, kui Czech Airlines Praha – Tallinn liini sulges, meil otseühendus Tšehhi pealinnaga puudub ja ümberistumistega lennuvariantide aja- ja rahakulu nullib potentsiaalse hinnavõidu ära.

Märksa parem on olukord aga Riiast, kus alates 2. aprillist pakub Air Balticule konkurentsi Ryanair. Ryanairil on ühe suuna pileteid Riiast Prahasse hinnavahemikus 26-36 eurot saadaval päris paljudel kuupäevadel.

Praha ei jää AirAsia ainsaks kaugliiniks

Nagu mainitud, on AirAsia X tellinud 100 Airbus A330neo lennukit. Selge, et järgmise kümne aasta jooksul saabuvatele lennukitele tuleb ka vääriline rakendus leida ehk kindlasti avatakse veelgi uusi kaugliine. Tony Fernandes on öelnud, et Euroopas on neil huvi eelkõige Praha, Budapesti ja Viini vastu ning töö käib ka liini(de) avamiseks Skandinaaviasse.

Lisaks on AirAsia sihikul USA läänerannik. Lennud Los Angelesse ja San Franciscosse loodetakse käivitada juba 2020. aastal. Kaugemas perspektiivis on huvi ka lendude alustamiseks USA idarannikule.

AirAsia pole ainuke, kes Aasiast Prahasse plaanib lennata

AirAsia pole ainus Aasia lennufirma, kellel lennud Prahasse sihikule on. Sama plaanib teha ka Vietnami vastalustanud lennufirma Bamboo Airways, mille esimene lend toimus selle aasta jaanuaris. Bamboo Airwaysil on sees tellimus Boeing 787-9 lennukitele, millest esimene peaks saabuma 2020. aasta teises pooles. Võimalik, et liisitud lennukiga alustatakse lende Euroopasse varemgi.

Huvi Ho Chi Minh City – Praha liini avamise vastu võib esmapilgul tunduda üllatav, kuid arvestada tuleb, et Tšehhis elab 100 000 vietnamlast, moodustades ukrainlaste ja slovakkide järel suuruselt kolmanda välispäritolu rahvusgrupi. Euroopas elab Tšehhist rohkem vietnamlasi vaid Prantsusmaal ja Saksamaal. Suurem osa vietnamlastest tuli Tšehhoslovakkiasse õppima või töökogemusi saama, idabloki lagunedes otsustasid aga sinna jäädagi.

Kokkuvõte

AirAsia lubadused taaskäivitada kauglennud Euroopasse on seni lubadustega piirdunudki. Tänu uute efektiivsemate lennukite saabumisele on seekord alust arvata, et lennud tõesti algavadki ja peale Praha saab suure tõenäosusega sihtkohti Euroopas olema rohkemgi, kuid pigem sinna, kust otseühendusi Aasiaga napib. Näis siis, kas AirAsia saab odavlendude ärimudeli kauglendudel tööle või ei. Lootust justkui oleks.

Palju Prahas see APD on?

Eks lennufirmale loevad igasugused muud tasud ka, maandumistasust check-ini leti kasutamiseni, müratasud sõltuvalt kellaajast, bussid...
https://www.prg.aero/en/airport-charges-and-incentives-march-31st-2019

Aga konkreetselt lahkuva reisija eest küsib Praha 568 CZK (22 eurot), transiitreisija eest 212 CZK (8 eurot).
Bussiga saab reisijaid 525 CZK (20 euro) eest lennukisse vedada pool tundi,  pluss 20 eurot iga järgneva 10 minuti eest :)
Väravasild suurele lennukile 4300 CZK (167 eurot), 12 euro eest lülitavad kütte ka sisse.

Uue sihtkoha avajad Praha lennujaamast, saavad küll maandumistasudelt 100% allahindlust esimesed kolm aastat ja reisijatasudelt 25-20-15% alet.

Ehk siis kolm aastat kindlasti tasub AirAsial seda liini pidada, kui reisijaid on, siis tuleb arvestama hakata, kas maandumise eest makstes on veel kasumlik.

Ma pakuks, et kütusesäästlikum lennuk korvab kõik need tasud küllaga. Aga huvitav info PRG kohta sellegipoolest.

Noh, kui Air Asia Thailand on kolm aastat tasuta maandunud, siis võib Air Asia Japan avada uue Praha-Tokyo liini, vahemaandumisega Bangkokis, ja kolm aastat hakkab jälle kerima.

Muidu see fookuse muutus lennata KUL asemel DMK-st on huvitav. Kas tunnetatakse, et Bangkok on Euroopas veidi kõvem kaubamärk, kui Kuala Lumpur või mis. Aga kipun olema üsna kindel, et kui uued lennukid riburada pidi kohale jõuvad, siis avatakse mingi liin Euroopasse ka Kuala Lumpurist. KLIA2 on AirAsia ühenduste poolest ikka selge number 1. Ja enamasti hinnad odavamad kui DMK-st.


Kuskilt on meelde jäänud, et 2020 saab AirAsia X kättes 6 A339 lennukit, mis jagunevad Tai, Malaisia ja Indoneesia vahel. Indoneesiast ilmselt siis eelkõige Austraalia suunas.

Skandinaavias on juttu olnud Bangkokist Stockholmi, aga näis.