AirBaltic peab ka sel suvel kasutama asenduslennukeid
veigo
veigo
20. jaan 07:44
Euroopa
Lendamine ja lennufirmad

Kes 2022. aasta suve mäletab, siis AirBalticul seisid varuosade puuduse tõttu kuus üsna uut Airbus A220 lennukit (vaata uudist Kuus AirBalticu Airbusi praegu ei lenda) ja seetõttu pidi AirBaltic liisima 5 (tipphetkel isegi 6) asenduslennukit teistelt lennufirmadelt. Nii võis reisija, kes oli arvestanud, et lend toimub moodsa A220-ga, sattuda hoopis Rumeenia Carpatairi Fokker 100 või Airbus A319 või siis Ukraine International Airlinesi Boeing 737-900 pardale. Asenduslennukite teema käis läbi ka Trip.ee foorumist. Samal ajal olid AirBalticu enda lennukid välja renditud teistele lennufirmadele.

AirBaltic oli muidugi kursis, et asenduslennukid reisijatele suuremat ei meeldinud, aga mis teha, kui oma lennukid on sunnitud maa peal püsima. Kui reklaamides lubatakse moodsat lennukiparki, siis vana asenduslennuk osutub paratamatult ebameeldivaks üllatuseks.

Samas nendib AirBalticu tegevjuht Martin Gauss, et nende lennukiprobleemid jätkuvad ka sel suvel. Kui talvehooajal on lende vähem, siis 2023. aasta suvel kasvab lendude arv võrreldes 2022. aasta suvega tervelt 35%. Ja vaatamata sellele, et AirBaltic sai eelmise aasta lõpus kätte oma 39 A220-300 lennuki ning 2023. aasta jooksul jõuab lennufirma käsutusse veel 8 lennukit, tuleb suvel lennukitest ikkagi puudus. Sellel on lisaks kasvanud lendude arvule kaks põhjust:

  • AirBaltic ei saa osasid A220 lennukeid kasutada mootorite ebanormaalselt pikaks veninud hooldusaja tõttu.
  • Hulk lennukeid on välja liisitud teistele lennufirmadele.

Mootorite hooldus võtab aega 8 kuud

Kui AirBaltic on oma idapoolsete lendude asendamisega kenasti hakkama saanud, siis Pratt & Whitney PW1500G lennukimootorid toovad jätkuvat peavalu. Küsimus pole mitte selles, et mootorid oleks halvad – vastupidi, AirBaltic on nendega rahul. Aga P&W mootorite hoolduseks kuluv aeg on veninud ebanormaalselt pikaks ja see toob kaasa häireid lennufirma töös.

Sel aastal defitsiit

Kui varem võttis mootorite lennukilt maha monteerimine, nende saatmine hooldusesse ja seejärel lennukile tagasi paigaldamine aega 90 päeva, siis nüüd on kogu tsükkel veninud 8 kuu peale. Põhjuseks on probleemid tarneahelate töös ja varuosade nappus. Näiteks eelmise aasta detsembri alguses ootas Riias mootoreid 7 A220-300 lennukit. Tegevusetult seisev lennuk aga teatavasti raha sisse ei too. Kui tavaliselt on AirBalticul olemas varumootorid, et lennukid saaks edasi lennata, siis nüüd varumootoreid varuosade puudumisel lihtsalt pole.

Lennatakse teistele lennufirmadele

AirBaltic plaanib saabuval suvel koos meeskonnaga teistele lennufirmadele välja liisida 14 kuni 15 lennukit. AirBalticu jaoks on tegemist hea äriga ja neid võib mõista – saadud riigiabi tuleb siiski tagasi maksta. AirBalticu lennukid on seni teenindanud SAS-i, Eurowingsi ja SWISS-i liine.

Tagasi normaalsusesse alles 2024. aastal

Kui eelmisel aastal loodeti, et lennufirmadele oluliste tarneahelate normaalne töö taastub 2023. aasta jooksul, siis nüüd on näha, et probleemid ei lahene enne 2024. aastat. AirBaltic pole kaugeltki ainus lennufirma, mille tavapärast tööd varuosade puudus häirib. Lennufirmasid ühendava IATA juht Willie Walsh hoiatas, et probleemid tarneahelatega on kaugelt hullemad, kui seni arvati ja mõjutavad lennufirmade tegevust terve 2023. aasta jooksul. See võib tunduda kauge probleemina, aga maa peal seisvad lennukid kajastuvad kokkuvõttes liinide olemasolus ja lennukipileti hinnas.

Allikad:

Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased