Pealkirja täpsustades: pärast Kanada lennukitootja Bombardier Aerospace ülevõtmist kavatseb Airbus Bombardieri C-Seeria (CSeries) lennukeid hakata turustama Airbus A200 nime all. Bombardier CS100-st saaks Airbus A210 ja veidi suuremast CS300-st saaks A230. Esialgu on tegemist mitteametliku infoga, sest Airbusi ja Bombardieri vaheline tehing on veel lõpetamata, ametlikku teadet oodatakse juulis toimuval Farnaborough lennushow’l.
Bombardier on C-seeriasse investeerinud rohkem kui 6 miljardit dollarit (4,93 miljardit eurot), kuid lennukite müük ei ole vaatamata saadud kiidusõnadele eriti edukas olnud. Määravaks on osutunud C-Seeria valmimise pidev hilinemine ja Bombardieri ümber valitsev määramatus. Hetkel on tellimusi 372 lennuki peale, neist enamus CS300 lennukitele. Tuntumatest lennufirmadest on uusi Bombardiere tellinud vaid Air Canada (mis on mõistetav), Delta, Swiss ja airBaltic. AirBaltic oli CS300 esimene klient ja näebki oma tulevikku just selles lennukitüübis. Pikemalt saab sellest lugeda loos AirBaltic saab uued lennukid. Miks teised lennufirmad samasuguseid ei taha?
Airbus omandas kontrolliva osaluse Bombardieris 2017. aasta lõpus pärast seda, kui Boeing süüdistas Bombardieri ebaseadusliku abi saamises ja lennukite dumpinghindadega müügis Deltale. Bombardieri ähvardas 300 protsendiline tollitariif lennukite müügil USA-sse. Tariifid jäid kehtestamata, kuid Bombardieri kehvavõitu majanduslik olukord sundis partnereid otsima nagunii.
C-seeria lennukite praegune tellimuste arv pole piisav, et seeria arendamiseks kulutatud raha tagasi teenida. Selleks peaks tellimusi olema neljakohaline arv, millest praegu ollakse päris kaugel. C-seeria rebrändimine Airbusiks aitaks müügile oluliselt kaasa. Seda tõendab ka see, et pärast Bombardieri ülevõtmist Airbusi poolt on lennufirmade huvi C-seeria lennukite vastu eksponentsiaalselt kasvanud. Loomulikult on Airbusi müügiosakonna võimekus Bombardieri omast oluliselt suurem, kuid kliente huvitab ka lennukite tulevane tootmiskindlus ning Airbusi osalus on selleks oluline garantii.
Samal ajal, kui Bombardier pani leivad Airbusiga ühte kappi, astus omapoolseid samme ka Airbusi igipõline konkurent Boeing, kes võttis omakorda üle maailma suuruselt kolmanda lennukitootja, Brasiilia Embraeri. Seega on lennukitootmises moodustunud, nagu Washington Post tabavalt märgib, super duopol. Hetkel pole Airbusi ja Boeingu kaksikdomineerimisele arvestatavat ohtu näha ei Venemaalt ega Hiinast.
Allikas: Bloomberg