Euroopa Liidu senine soovitus liikmesriikide valitsustele on olnud nõuda maskikandmist nii lennujaamades kui lennukites. Nüüd on Euroopas lennuohutuse eest vastutav EASA ja Haiguste Ennetamise ja Tõrje Euroopa Keskus (ECDC) soovituse üle vaadanud ning alates esmaspäevast, 16. maist on maskikandmise soovitusest lennukites loobutud.
See ei tähenda siiski seda, et alates 16. maist võibki Euroopas lennukisse maskita minna, kuna lõpliku otsuse teevad ikkagi liikmesriigid. Maskikandmise nõudest lennukites on juba varem loobunud Soome, Rootsi, Norra, Poola ja Šveits ning nii ei nõuta kaitsemaski selliste lennufirmade nagu Finnair, SAS, LOT, Norwegian, Flyr, Widerøe, Wizz Air, SWISS, easyJet ja British Airways - välja arvatud lendudel, kus see on nõutav sihtkoha ametivõimude poolt. Äsja teatas analoogsest otsusest ka Ryanair.
Mis alates 16. maist muutub?
Lühike vastus: suure tõenäosusega mitte midagi.
Euroopas on rida riike, mis praegu nõuavad lennukites jätkuvalt näomaski kasutamist. Need on Austria, Küpros, Eesti, Läti, Leedu, Tšehhi Vabariik, Luksemburg, Malta, Prantsusmaa, Holland, Saksamaa, Portugal, Kreeka, Hispaania ja Itaalia. Võib arvata, et paljud neist vaatavad reeglid juba lähemal ajal üle, kuid mõne riigi valitsused hoiavad konservatiivsemat joont.
Prognoosid mõne riigi kohta:
Kokkuvõtteks
Euroopa Liidu lennuliiklusese regulatsioonides toimus oluline muudatus, mis esimese hooga samas midagi ei muutnud. Küll aga on nüüd oluliselt suurem alus lootusel, et hiljemalt juulis saab Euroopas lennukites ja lennujaamades hakkama ilma maskita. Samas võib see tähendada, et lennu eel ja lennu ajal hakatakse reisijaid ECDC soovitusele tuginedes vaatamata maskinõude puudumisele lennukis teavitama soovitusest maski siiski kanda.
Prantsusmaa ei nõua enam lennukis maski kandmist: https://www.france24.com/en/europe/20220511-covid-19-france-to-end-mask-requirement-on-transport
Eesti ka ju ei nõua maski lennukis...