Keerulisel ajal on kõigil keeruline. Lennufirmad on olnud sunnitud lendamist kõvasti kokku tõmbama või ajutiselt täielikult peatama. Sellises olukorras on loomulik, et reisijad soovivad mittetoimunud lendude eest raha tagasi. Ja üsna sama loomulik on, et lennufirmad ei soovi reaalset raha tagastada, vaid pakuvad selle asemel vautšereid tulevasteks lendudeks. Näiteks Saksamaa valitsus on sellist poliitikat ka toetanud, küsides Euroopa Komisjonilt sellekohast nõusolekut.
Euroopa Liidus on vastav otsus ka sündinud. Lühidalt, Euroopa transpordivolinik teatas, et lennureisijate õigusi kaitsvat seadust EU261 vähemalt esialgu muutma ei hakata ja reisijatel on õigus saada raha tagasi lendude eest, mida ei toimunud või teadaolevalt ei toimu.
See paneb lennufirmad keerulisse olukorda. Reutersi teatel peaks näiteks Lufthansa tagastama teises kvartalis toimumata lendude eest 3,5 miljardit eurot. Põhimõtteliselt teeks see neist rahast lagedaks vähem kui kuuga. Sellist olukorda saab arvatavasti laiendada ka teistele lennufirmadele.
Ilmselt tuleb selle kohta varsti jälle uudiseid, aga selline on seis praegu. Euroopa Liidu reisijatel on õigus nõuda lennufirmadelt piletiraha tagasi ja mitte nõustuda vautšeritega.
Tehniliselt mõeldes oleks eriolukorras tavareeglite (ehk tühistatud lend = õigus raha tagastusele) säilitamine ka kõige lihtsam/mugavam kuid küsimus on kas riiklike abirahasid (mille puhul on eriolukorra tõtu kitsendused eemaldatud) saaks tekkida piisavalt, et tavasüsteem muutunud rahavoogudega toime tuleks.
Tänan, see artikkel on täitsa abiks. Loodan, et mul õnnestub tagasi saada raha järgmise nädala piletite eest LOTilt.
KLM on sellele huvitava nurga leidnud. Saad vaucheri praegu. Aga kui aasta jooksul seda ei saa kasutada siis võid vaucheri refundimist taotleda juhul kui Su lend oli nende poolt tühistatud..
Minu küsimus teadjamatele:
Kas siis tegelikult näitab see, et likviidsust lennunduses üldse pole ? Et nii kui piletiraha puudu, on ämber paari kuuga tühi.. Ehk kas siis etteostetud piletiraha on juba ette ärakulututud ?
Kui see on nii, siis see transpordimudel pole absoluutselt jätkusuutlik. Ei saa ju olla , et kogu maailm ongi igavesti 100% paradiis ja ühtegi kogu maailma puudutavat kriisi pole.
Täiesti diletantlik arusaam minu poolt:
Lennunduses on terav konkurents, piletihinnad on tarbijatele suunatud aga kuhu see lõpuks viib ? Mida madalam hind, seda rohkem nõudlust; mida rohkem nõudlust, seda rohkem peab lennufirma kulutama lennumasinate ja kogu süsteemi täiendamiseks, et seda täita. Aga raha käib lihtsalt kiiremini ringi, mitte ei tooda väärtust ega kasumit juurde.
Ja mida panen tähele: lennusõitu peetakse juba taksosõiduks ja iseenesest mõistetavaks, et pilet peabki nii odav olema. No pean silmas nt Ryanair'i , Easyjet'i, kus Berliini ja Milaanosse lennatakse 35.- € eest. Millalgi keegi pakkus Riia-Oslo 9.- € jne.
Et kui soovin sama hinnaga nt Tallinn - Pärnu taksoga sõita, siis parimal juhul jään lihtsalt ellu.
Aga mis otsust puudutab, siis see on ka minu seisukoht, et kui teenust-toodet ei saa, siis tuleb kompenseerida, tagasimaksta.
Kui lähen poodi, siis ma ei osta ehku peale tooteid, saan- ei saa. Kui ei saa, no tühja kah.
No üldiselt sa viitadki ühele olulisele asjale: selleks, et ükskõik mis majandussektor toimiks, on vaja pidevat raha ringlemist. Muidu pole ka rahal vahetusväärtusena suurt mõtet, kui selle eest ei pruugi midagi saada.
Mis lennufirmasid puudutab, siis ega nad ikka vist heategevust ei tee. Vähemalt majandustulemusi vaadates. Need 10€ hinnad ongi selleks, et sa kokkuvõtteks midagi 60-100€ kanti ostaks ja ehk ka lennukis veidi kulutaks.
Aitäh kommenteerimast , Veigo ! (Y)
Ja tegelikult on ka kuni 100.- € lühimaa pilet ikka võrreldes kõige muuga . üliodav.
Odav pole muidugi sellele, kes vajab pidevat lennuliinide kasutamist kasvõi töö suhtes. Aga reisimine kui selline on ikkagi mugavus ja hobi ning see mugavus , mida tõlgendada ajavõiduks, ei pea olema üliodav.
Pidevatele reisijatele, peaks lennufirmad pakkuma mõistlikke lahendusi, sellega saavad ka omale nö lojaalseid kliente ja kindlustunnet.
Samas tekib ju küsimus, nagu ka ise Alitaliast kirjutasid, 10x soost väljaaidatud firma, kes ikka omadega kuidagi mäele ei jõua. Milles siis küsimus on ? Lende on, nõudlust ja kliente vist ka... ?!