
Lennureisijate elu Euroopa Liidus on lähiajal muutumas lihtsamaks, sest Euroopa Komisjon otsustas kaotada käsipagasis lubatud vedelike 100 ml mahupiirangu. Tegemist on uue katsega vedelike mahupiirangu kaotamiseks, sest eelmisel aastal korra see juba kaotati, kuid taastati alates 1. septembrist 2024, sest lennujaamade julgestuskontrollis kasutatavate uute läbivalgustusseadmete töökindlus polnud vajalikul tasemel.
Uus reegel peaks kehtima hakkama juba augustist ning reisijad saavad vedelikke kaasa võtta kuni kaheliitristes anumates. Seega kaob edaspidi vajadus šampoone, kreeme, aerosoole ja jooke kaasa võtta minipudelites. Euroopa lennujaamade ühendus ACI tervitas otsust, sest muudab reisijatel turvakontrolli läbimise kiiremaks ja mugavamaks, kuid jagas ka ohtralt kriitikat, et otsus nii kaua venis ja saabub alles suvise lendamisterohke puhkuseaja lõpus.
Asi pole siiski nii lihtne
Aga enne, kui otsuse üle täit rõõmu tunda, tuleb ära mainida, et turvakontrolli mugavus hakkab toimima ainult sel juhul, kui lennujaamas on olemas moodsad 3D läbivalgustusseadmed. Täpsemalt, praegu on selleks sertifitseeritud ainult üks mudel, mis on Smith Detectioni toodetav skänner Hi-Scan 6040 CtiX.
Teadaolevalt on konkreetset tüüpi skännereid Euroopa Liidu lennujaamades kasutusel või paigaldamisel ligikaudu 700 tükki. Riikidest on esindatud Austria, Küpros, Tšehhi Vabariik, Taani, Prantsusmaa, Kreeka, Iirimaa, Itaalia, Eesti, Läti, Leedu, Malta, Holland, Poola, Rumeenia, Saksamaa, Slovakkia, Sloveenia, Soome, Hispaania ja Rootsi.
Lisaks Smith Detectionile pakuvad analoogse võimekusega tehnoloogiat ka teised tootjad, kuid need ootavad kasutamiseks testimist ja sertifitseerimist ning hetkel pole teada, kunas see juhtuda võiks.
Kokkuvõttes oleme me nüüd olukorra ees, kus hoolimata sellest, et 100 ml mahupiirang käsipagasis on EL-s justkui kaotatud, ei tea reisija siiski kunagi ette, kas tema lennumarsruudil see toimib või ei. Näiteks võib juhtuda, et Tallinnast välja lennates on kõik korras, kuid sama marsruuti pidi tagasi lennates enam mitte. Nii ei jäägi muud võimalust, kui enne reisi kontrollida iga lennujaama kodulehelt, missugused vedelike mahupiirangud seal parasjagu kehtivad.
Kõikides Euroopa suurtes sõlmjaamades nagu Frankfurt, München, Amsterdam jt peaks vajalik tehnika olemas olema, aga reeglid on iga lennujaama otsustada. Islandi, Šveitsi ja Norra lennujaamades peaks hakkama kehtima EL-ga sarnased reeglid. Suurbritannias sõltuvad piirangud lennujaamast. Lennates aga Euroopa Liidust väljapoole, näiteks Türki või Montenegrosse võivad vedelikupiirangud jällegi jõus olla. Tähelepanelik tuleb olla ka EL väiksemate lennujaamade puhul. Veidi selline Schrödingeri tüüpi olukord, kus vedelike mõõdupiirangut samaaegselt pole, aga siiski on.