Hüvasti lennurežiim! Euroopa Liit lubab mobiiltelefonid lennukis.
veigo
veigo
28. nov 2022 07:53

Oleme harjunud, et lennuki pardal on lennumeeskonna üks esmaseid teateid reisijatele palve telefonid ja teised elektroonikaseadmed välja lülitada või panna need lennurežiimile. Lennurežiimis pole võimalik teha kõnesid, saata sõnumeid ning kasutada interneti, kuid saab kasutada rakendusi, mis ei nõua mobiilsideühendust: kuulata muusikat, vaadata filme, mängida mänge.

Aga peagi võib Euroopa Liidus lennurežiimist saada ajalugu, sest Euroopa Komisjon kohandas seadusandlust kaasaegsetele kommunikatsioonitehnoloogitele vastavaks. Selle tulemusena saavad lennufirmad võimaluse paigaldada lennukitesse 5G tehnoloogiat võimaldavad seadmed ja lennukites saab nutitelefone ja muid elektroonikaseadmeid kasutada täpselt samamoodi, nagu maa peal.

Euroopa Komisjon on alates 2008. aastast reserveerinud teatavaid mobiilside sagedusi lennukites kasutamiseks. Komisjoni värske otsusega avataksegi tee 5G-le tuginevate teenuste laialdaseks kasutamiseks lennukite pardal.

Mobiilsidet kasutatakse lennukites nn picocell võrgutehnoloogiaga. Tegemist on pisikese baasjaamaga, mis jagab signaali sinna, kuhu suurte võrgumastide signaal ei ulatu. Tavaliselt kasutakse lennuki ühendamiseks maapealse mobiilsidevõrguga satelliitvõrke.

Mobiilside lennukites kättesaadavaks tegemisele leidub alati ka kriitikat, sest mõned isendid inimpopulatsioonist võivad kasutada võimalust telefonis lobiseda terve lennureisi aja.

Lisaks lennundusele kohustas Euroopa Komisjon liikmesriike võimaldama juba hiljemalt 30. juuniks 2023 5G võrgusagedusi maanteetranspordi, nagu bussid ja autod, jaoks.

Kokkuvõtteks

Euroopa Komisjon on loonud seadusandlikud eeldused 5G ja vanemate mobiiltehnoloogiate täiemahuliseks kasutamiseks lennukites. Lähitulevik näitab, kuidas lennufirmad sellega kaasa lähevad ja kui valmis on reisijad mobiilside eest maksma, sest eeldatavasti 5G ühendust päris tasuta ei jagata. Samas on lennufirmad juba mõnda aega selles suunas liikunud ja kauglendudel on mobiiliside vähemalt äriklassis kättesaadav juba päris paljudel lennufirmadel. Ja Norwegian pakub Euroopa lendudel WiFi pakette kõigile (v.a. B737MAX 8 lennukites).

Igal juhul on Euroopa transpordivahendites 5G kättesaadavaks tegemisel teenäitajaks. Näiteks USA-s on olukord küllalt erinev. Mäletatavasti tõi 5G kasutuselevõtt selle aasta alguses USA-s kaasa lendude tühistamised, sest seal võeti 5G puhul kasutusele teistsugused sagedused, kui mujal maailmas ja need osutusid liiga lähedal olema lennukite kõrgusemõõdikute töösagedustele.

Sellel võib väike aga juures olla. Viimane kord lennates oli nähtavus kehva ja teatati, et läheb automaatseks maandumiseks. Sellel puhul käsiti kõigil telefonid täielikult väljalülitada, isegi lennureziimis ei lubatud kasutada. Kuigi vaadati ainult neid, kellel oli telefon käes või kes kasutasid kõrvaklappe.

0
0

Jah, kui piloodid peavad kehva nähtavuse korral maanduma näidikute ja torni juhtnööride järgi, siis on reisijate mobiiliühenduse tähtsus üsna viimases järjekorras.

0
0
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased