Iraani-Iraagi kriis – kuidas mõjutab see lendamist?

Iraanis ja Iraagis toimuv mõjutab paratamatult ka lennundust, sest üle nende kahe riigi kulgeb üksjagu tavapäraseid lennumarsruute. Seekordne kriis ei avalda siiski sedavõrd suurt mõju, kui Pakistani õhuruumi sulgemine, mis paiskas paljude Euroopa ja Aasia vaheliste lendude lennuplaanid korralikult segi. Kõige rohkem avaldub mõju Euroopa ja India ning Euroopa ja Austraalia vahelistel lendudel.

USA lennundusamet FAA keelas USA lennufirmadel Iraagi ja Iraani õhuruumi kasutamise, kuid reaalne mõju USA lennufirmadele on pea olematu. Küll aga jälgivad neid soovitusi tähelepanelikult kõik lennufirmad ning paljud neist on teatanud, et väldivad Iraani ja Iraagi õhuruumi.

Lähipiirkonna lennufirmadest on lennumarsruudid üle vaadanud Finnair ja Norwegian lendudel Soomest ja Skandinaaviast Dubaisse. Finnair kasutab nüüd Dubaisse jõudmiseks Saudi Araabia õhuruumi.

Norwegian lendas 08.01. Dubaist tagasi Stockholmi üle Iraani, kuid otsib alternatiive. Igal juhul 09.01. tegi Norwegiani lend Stockholmist Dubaisse vahemaandumise Paphoses ning lend Dubaist Stockholmi kestab tavapärase 7 tunni asemel 10 h 20 minutit, ilmselt jällegi vahemaandumise tõttu.

Iraani ja Iraagi õhuruumi väldivad kõik Eurooa suurematest lennufirmadest: Lufthansa, KLM, Air France, British Airways, Turkish Airlines, aga ka Malaysia Airlines, Singapore Airlines, EVA Air, China Airlines ja Qantas.

Qantase lend Perthist Londonisse ongi vast kõige ekstreemsem näide. Maailma pikkuselt kolmanda lennu ümbersuunamine teeb selle kuni 50 minutit pikemaks. Selleks, et lend võimalik oleks, blokeerivad nad ajutiselt 90 istekohta 236-st, mis teeb sellel marsruudil opereerimise pikemas perspektiivis majanduslikult mõttetuks.

Iraani ja Iraagi õhuruumi kasutamist Flighradar24 info põhjal jätkavad Lähis-Ida lennufirmad Emirates ja Qatar Airways. Etihad on enda sõnul selle lõpetanud. Qatar Airwaysile ongi Iraani õhuruumi kasutamine tänu naaberriikide blokaadile ainus võimalus, sest ilma Iraani õhuruumi kasutamiseta tuleks lennufirma põhimõtteliselt sulgeda. Iraani õhuruumi kasutamist jätkab ka Flydubai (näiteks lennud Dubaist Helsingisse.


Flightradar 09.01. kell 08:00. Enamik üle Iraani ja Iraagi kulgevatest lennukitest kuulub kas Emiratesile või Qatar Airwaysile.

Kokkuvõte

Kuigi paljud lennufirmad on oma lennud Lähis-Idas ümber suunanud, lennuplaane see kokkuvõttes liiga palju ei mõjuta. Euroopa lennufirmade lendudel Aasiasse võib lisanduda kuni mõnikümmend minutit lennuaega. Veidi halvemas seisus on Euroopa ja India vaheline liiklus, kus lisanduda võib umbes 30 minutit. Lähipäevad võivad siin muidugi veel muudatusi tuua.

Finnairi piletihinnad Lähis-Ida suunal igatahes on peale intsidenti Ukraina lennukiga tõusnud, umbes 20%, HEL-DXB-HEL liinil. 

Samas jällegi, Norwegian lasi oma lendudel (ARL-DXB-ARL) hinnad hoopis alla. Hetkel on võimalik leida otselendusid Stockholmist Dubaisse ja tagasi alates 197 eurost mis on ajaloo madalaimad.  Mis loogika alusel need hinnad Norwegianil odavnesid, ei oska muidugi öelda, kuid võib oletada, et selle taga on järsk reisihuvi langus antud suunal.