Istanbuli Uus Lennujaam avatakse 2018. aasta oktoobris
veigo
veigo
27. dets 2017 02:37

2016. aastal sai Trip.ee-s kirjutatud ehitusjärgus Istanbuli uuest lennujaamast, millest saab plaanide kohaselt kunagi maailma suurim (eri andmetel 150-200 miljonit reisijat aastas). Istanbul pole ainus, kes maailma suurima reisijatearvuga lennujaama tiitlit jahib. Analoogsed plaanid on töös ka Pekingis ja Dubais (kuigi seal viimasel ajal veidi vaiksemalt).

Istanbuli uue lennujaama nime on lihtne meelde jätta – see ongi Istanbuli Uus Lennujaam (Istanbul New Airport) ja asub see Euroopa poole peal 35 km Istanbuli kesklinnast eemal. Uue lennujaama ehituse taga on ühest küljest Istanbuli senise peamise, Atatürgi rahvusvahelise lennujaama võimsuse ammendumine ning lisaks türklaste soov muuta Istanbul globaalse tähtsusega sõlmjaamaks. Olgu öeldud, et need plaanid said tehtud ajal, mil Türgi turism oli suurel tõusuteel, Turkish Airlines avas pidevalt uusi liine ja Istanbuli lennujaam lõi aina uusi reisijarekordeid, ületades 2015. aastal ka Frankfurdi lennujaama. Ajad ja kogu Türgi on tänaseks veidi muutunud ja Istanbuli lennujaam on langenud reisijate arvult Euroopa viiendaks.

Kõigele vaatamata on plaanid endiselt jõus ja tänaseks on teada uue lennujaama avamisaeg, mis on 29. oktoobril 2018. Äsja avaldas Istanbuli Uue Lennujaama ehitamiseks ja opereerimiseks loodud ettevõte IGA (Istanbul Grand Airport) video uuest lennujaamast.

Istanbuli Uut Lennujaama reklaamitakse kõlavalt kui "Kohta, kus unistused saavad teoks". Eks see sõltub suurel määral arvajast, aga selle video põhjal on türklaste vaimustust küll veidi keeruline jagada. Ei midagi isiklikku, kallid türklased, aga rekordilistest numbritest ja suurest kogusest betoonist reisijasõbraliku lennujaama jaoks ehitamiseks üksi ei piisa. Video põhjal tundub Istanbuli Uus Lennujaam olema järjekordne suur anonüümne käkk, mida maailmas on juba piisavalt nähtud ja kogetud.

Midagi meenutab siin avarat Hongkongi lennujaama, midagi on siin lõputut astumist nõudvast Bangkoki Suvarnabhumist ja mingi äratundmine tuleb suhteliselt uuest Doha lennujaamast, kus pole kokkuvõttes suurt midagi teha. Seda tax-free'ndust on juba Dubai kolmes terminalis kokku rohkem, kui enamike inimeste vastuvõtuvõime ja rahakott kannatab.

Tulevased 6 stardi- ja maandumisrada ning maailma suurim tax-free kaubanduse tsoon on ju kenad asjad küll, aga inimesi huvitab rohkem ikkagi see, kas lennujaam on loogiline, kas seal on piisavalt istekohti ja pistikupesi, kas wi-fi on tasuta (ja tasuta kogu aeg, mitte pool tundi või paar tundi), korraliku signaaliga ega nõua kasutamiseks mingit ülitotakat registreerimisprotseduuri, kas seal on võimalusi enam-vähem talutava hinnaga keha kinnitada, suitsumehi huvitab teadagi mis ja kas lennujaamas on vaiksemaid nurgakesi, kus silma looja lasta. Ja inimesed ei taha seda betooni, vaid hubasust, nagu Tallinnas ja rohkesti rohelust, nagu Singapuri Changi lennujaamas.

Omaette küsimus on uue lennujaama ühendus Istanbuli kesklinnaga. Kui praegu on see üsna mugav (ja kiire) metroo ja trammiga, siis valmiv lennujaam asub kesklinnast oluliselt kaugemal. On küll lubatud, et lennujaama ehitatakse transpordisõlm, kust tulevad ühendused Istanbuli rongi, metroo ja bussiga, kuid 37 kilomeetrine metrooliin hakkab viima Gayrettepe jaama, mis asub vanalinnast eemal. Võimalik, et bussidega saab ka kesklinna.

Istanbuli Uue Lennujaama koodiks saab IST, Istanbuli praegune Atatürgi lennujaam suletakse koos uue avamisega. Põhiliselt odavlende teenindav Sabiha Gökçeni lennujaam (SAW) jääb edasi tegutsema.

Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Gauja Rahvuspark
Sisuturundus
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Seesam
Sisuturundus
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased