Emirates´i tulevik – maailma suurim lennufirma maailma suurimal lennuväljal
veigo
veigo
30. okt 2013 05:24

Tagasihoidlikkus pole Dubaid kunagi väga iseloomustanud, pigem soovitakse seal asju ette võtta suurusskaala ülemises otsas. Äsja teatas Emirates, Dubais baseeruv lennufirma, et aastaks 2020 plaanitakse saada maailma suurimaks rahvusvahelisi reisijaid teenindavaks lennufirmaks. Natuke rohkem kui 6 aasta pärast loodab Emirates lennutada aastas 70 miljonit reisijat kuuelt kontinendilt.

Iseenesest pole Emirates´i juhi Tim Clarki sõnul soov saada maailma suurimaks lennufirmaks eesmärk omaette. Peaeesmärgiks on pakkuda võimalikult suurele hulgale reisijatele lennuvõimalusi üheainsa vahepeatusega Dubais. Clarki sõnul võimaldab Dubai unikaalne strateegiline asukoht otselendudega teenindada ligi 90% maailma elanikest.

Selliste eesmärkide saavutamine nõuab ka lennuvõimsust ja vastavat infrastruktuuri. Emirates on uutesse lennukitesse kõvasti investeerinud ja peab hetkel läbirääkimisi nii Airbusi kui Boeing´uga järgmiste lennukite osas.

Kindlustamaks Dubai staatust lennunduskeskusena avati Dubais äsja uus, Dubai World Central - Al Maktoumi rahvusvaheline lennuväli (IATA kood DWC). Selle ehitamise kogumaksumust hinnatakse 24 miljardile eurole. Täielikult valminuna saab seal olema viis stardirada ning valmisolek teenindada 160 miljonit lennureisijat aastas, mis teeb sellest maailma suurima lennujaama. Võrdluseks, maailma kõige suurim lennujaam reisijate arvestuses – Atlanta lennujaam – teenindas 2012. aastal 95,5 miljonit reisijat. Arvestades ainult rahvusvahelisi reisijaid, läbis eelmine aasta kõige rohkem reisijaid Londoni Heathrow lennujaama – 64,7 miljonit.

Dubais prognoositakse, et Al Maktoumi lennuväljal saab transiitreisijate osakaal olema umbes 63 %. Hetkel suudab Al Maktoum vastu võtta kuni 7 miljonit reisijat aastas. Lennujaam on olnud avatud juba 2010. aastast, kuid seni maandusid seal vaid kaubalennukid. Nüüd avas odavlennufirma WizzAir liinid Budapestist, Bukarestist ja Sofiast. Novembrist alates lendavad Al Maktoumi ka Condori tšarterlennud Frankfurdist ja Düsseldorfist. Selle aasta sees peaks tulema uudiseid ka järgmistest lennufirmadest, kes alustavad lende Al Maktoumi. Kuid jätkulendude ja ühistranspordi puudumine Al Maktoumi vähemalt praegu väga ahvatlevaks sihtpunktiks ei muuda.

Lennundus moodustab tervelt 28% ehk üle 16 miljardi euro Dubai sisemajanduse kogutoodangust. Dubai rahvusvaheline lennuväli (DXB), mis teenindas 2012. aastal kokku 57,7 miljonit reisijat, on selles arvestuses maailma suuruselt 10. lennujaam. Kui võtta arvesse ainult rahvusvahelised reisijad, siis on Dubai lennujaam maailmas neljandal kohal. Dubai rahvusvahelise lennujaama täisvõimsus loodetakse saavutada aastal 2020, kui lennujaam on valmis teenindama 90 miljonit reisijat.

Samas näevad praegused plaanid ette, et aastal 2025 võiks praegu Dubai rahvusvahelises lennujaamas tegutsev Emirates oma tegevuse üle viia Al Maktoumi lennujaama. Tulevik peab näitama, kuidas need plaanid teostuvad. Igal juhul on selge, et Pärsia lahe naftariigid võtvad lennunduse arendamist väga tõsiselt, sest tõsised laienemisplaanid on ka Etihadil (keskus Abu Dhabis) ja Qatar Airwaysil (keskus Doha).

Plaan on ka senine metrooliin pikendada praegusest põhilennujaamast uue Al Maktoumi lennujaamani ja tööd selleks juba käivad. See liin aitaks ühendada mõlemad lennujaamad ja annaks reisijatele suurepärase võimaluse väga lihtsalt linna saada.

0
0

Kas ülemisel pildil pole mitte Doha uus lennuväli?

Aga üldiselt tundub, et seal läheb veel veriseks võitluseks, sest Emirates, Etihad, Qatar ja mõned väiksemad tegijad plaanivad kõik sarnase ühe hubi skeemi rakendamist. Reisijatele on tulevik loodetavasti helge.

0
0

Mulle tundub samuti, et Pärsia lahe ääres tuleb lennufirmade vahel kõva võitlus. Huvitav on vaadata, et kõik kolm loetletud lennufirmat rakendavad natuke erinevaid taktikaid. Emirates allianssidesse ei kipu, kuid sõlmis koostööleppe Qantasega. Etihad ostab üksteisejärel osalusi väiksemates lennufirmades, et teha nendest ettevedajad. Qatar Airwaysist sai äsja Oneworldi liige. Dohas on samuti uue lennujaama ehitus käsil. Abu Dhabis samuti laiendavad, aga mitte nii suurejooneliselt. Kunagine edulugu Gulf on selgelt tahaplaanile jäänud. Lisaks toetavad sealseid püüdlusi hästiarenenud odavlennufirmad - Dubais FlyDubai näiteks.

Emirates´ga veel see lugu, et nende laienemiskava õlitab suur lootus saada 2020 EXPO korraldajaks. Al Maktoumi lennujaam (sealt ka ülemine pilt) peaks aitama maailmanäituse külastajaid vastu võtta.

0
0

Tulin eile Dubaist ja võin öelda, et nad ise juba esitlevad endid kui tulevasi EXPO korraldajaid. Tänavapildis ja lennujaamas on vastavat infot palju.

0
0

Arvestades nende kolme lennufirma hinna ja kvaliteedi suhet, siis üldse ei imesta kui tõesti kõik ka plaanipäraselt läheb. Jääb üle vaid loota, et mõni nendest kolmest ka nt Helsinki üles leiab (Qatar eelmisel aastal lubas, kuid ei tulnud). Selles mõttes et oleks otselend Dohasse/Dubaisse/Abu Dhabisse. Stockholm on muidugi ka lähedal, kuid Vantaast oleks minek siiski kriipsuvõrra mugavam. Tallinnast pole ilmselt mõtet unistadagi.

P.S. Lennujaama maksumus oli vast ikka 24 miljardit eurot.

0
0

Tallinn tundub jah veidi ulmeline, aga Riiga hakkab keegi sealt lendama küll, kui mitte lähiajal, siis 5-10 aasta perspektiivis kindlasti.

0
0

Korrektne on tõesti 24 miljardit eurot. Aitäh märkamast! Parandatud.

0
0

Ma pakuks, et Helsingisse vähemalt üks kolmest lähema kolme aasta perspektiivis tuleb. Qatari viimane loobumine oli ilmselt seotud OneWorldiga ühinemisega. Finnair ju ka OW liige.

0
0
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Seesam
Sisuturundus
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Gauja Rahvuspark
Sisuturundus
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased