Istanbuli uus lennujaam on avatud

Istanbul

Kolimist Istanbuli seniselt Atatürgi nimeliselt lennuväljalt äsjavalminud Istanbuli uule lennuväljale on nimetatud tsiviillennunduse ajaloo suurimaks logistikaoperatsiooniks. Kui väiksemad viperused välja arvata, kulges nädalavahetusel toimunud kolimine uude lennujaama tõrgeteta ning planeeritust märksa kiiremini. Juba laupäeval teenindas Istanbuli uus lennujaam 25 000 reisijat. Esialgu tõusid ja maandusid seal vaid Turkish Airlinesi lennud, lähipäevade jooksul alustavad lende ka teised lennufirmad. Nädala lõpuks peaks lennuliiklus Istanbulis toimuma oma tavapärases mahus.

Esimeses faasis suudab 10 miljardit eurose ehitusmaksumusega lennujaam aastas teenindada kuni 90 miljonit reisijat (2018. a. teenindas Atatürgi lennujaam 68 miljonit reisijat), kuid juba lähema kümne aasta jooksul peaks lennujaam saavutama täisvõimsuse orienteeruvalt 200 miljonit reisijat aastas. See oleks näiteks 2,5 korda rohkem, kui London Heathrow’s, 2,8 korda rohkem, kui Frankfurdis või 9,5 korda rohkem, kui Helsingis. Potentsiaaliga teenindada 350 sihtkohta üle maailma, saaks Istanbulist maailma üks peamisi lennukeskusi.

Istanbuli uue lennujaama ehitus oli paratamatu, sest 1953. aastal avatud vana lennuväli jäi lihtsalt kitsaks. Kuna linna sees asuva lennujaama ümber polnud vaba maad, siis osutus laienemiseks vajalikku lisastardi- ja maandumisraja ehitamine võimatuks. Seevastu uuel lennuväljal saab kokku olema 6 stardi- ja maandumisrada, senise 41 värava asemel saab olema 114.

Tänu uuele avaramale lennuväljale on Turkish Airlinesil tekkinud täiendav potentsiaal avaldada senisest suuremat konkurentsi Lähis-Ida lennufirmadele nagu Emirates ja Qatar Airways. Istanbulist jääb kolme lennutunni kaugusele 41 riiki ja viie lennutunni kaugusele 66 riiki. Istanbuli uue lennujaama kaudu on võimalik vajalikku sihtpunkti jõuda kolmandikul maailma inimestest.

Istanbuli Lennujaama ehitamine ei möödunud päris valutult. Küsitavusi tekitas juba valitud asukoht, mis jääb kesklinnast ja ühendusteedest kõrvale, kuid see-eest lindude rändeteele ning on üsna katastroofiline kohalikule ökosüsteemile. Lennujaama ehitusel surmasaanud töötajate arv ulatub eri allikate andmetel paarikümnest mitmesajani.

Uue lennujaama avamist lükati kaks korda edasi. Planeeritud kuupäeval 2018. a. oktoobri lõpus lennujaam pidulikult avatigi, kuid toimuma hakkasid vaid üksikud lennud. Ka järgmine tärmin detsembri lõpus osutus liiga kiireks.

Suure tõenäosusega saab tulevikus midagi kuulda lennujaama opereerivast firmast IGA. Viiest firmast koosnev ja president Erdoganiga lähedalt seotud konsortsiumil puudub lennujaama, eriti veel megalennujaama opereerimise kogemus. On võimalik, et 25 aastaks sõlmitud operaatorilepingu maksumus osutub IGA-le ülejõu käivaks ja leida tuleb uus operaator.

Istanbuli uute lennujaama hakati ehitama ajal, kui Türgi turism ja majandus liikusid kiirelt üles. Tänaseks on pilt nii Türgi majanduses kui poliitikas veidi teine. Türgi rahvusvaluuta on läbi teinud suure languse, ka paljud poliitilised suhted pole enam parimad. Näib, et Istanbuli uuest lennujaamast polnud valitsusparteile loodetud efekti ka nädalavahetuselt toimunud Türgi kohalikel valimistel. Esialgsete andmete kohaselt võitis opositsioon kõikides suuremates linnades, sealhulgas Istanbulis.

Istanbuli Lennujaama IATA koodiks on endiselt IST. Infot leiab Istanbuli Lennujaama ja Turkish Airlinesi kodulehtedelt. Kuuldavasti ei funktsioneeri uue lennujaama avalikes kohtades veel WiFi.

Esimene Turkish Airlinesi lend Istanbuli uuelt lennuväljalt Tallinnasse saabub esmaspäeval, 8. aprillil kell 11:30 ja väljub Istanbuli poole kell 12:25.

LOT ei teavitanud kedagi, et lennujaama asukoht muutub, eks lootis et iga reisija ise uurib. Vs TA, kes teavitas kõiki kliente. Ka lennujaamas oli näha hilinenud inimesi, kes vanast uude kiirustasid. Uuel kodulehel olid ainult Turkish Airlinesi lennud ja isegi kohapeal ainult nende sildid ja boksid. Seniks kuni Loti tablool nägin, polnud kindel