Istanbuli uue lennujaama avamine lükati edasi

Istanbul

Istanbuli peatselt avatav uus lennujaam, mille esialgne nimi ongi Istanbuli Uus Lennujaam, on ambitsioonikas projekt igas mõttes. Esiteks on see projekteeritud saama maailma suurimaks lennujaamaks, kui võtta aluseks reisijate arv. Neljas etapis valmiva lennujaama esimese etapi käikuminekul on arvestatud 90 miljoni reisijaga aastas, valmides peaks see suutma teenindada 150 miljonit reisijat ja võimalus on lennujaama läbilaskevõimet kasvatada kuni 200 miljoni reisijani aastas. See oleks kaks korda rohkem, kui tänases maailma suurimas Atlanta lennujaamas, mida 2017. aastal läbis ligi 104 miljonit reisijat.

Muljetavaldav on ka uue lennuvälja pindala 76 miljonit m² (76 km²). Seda on näiteks kaugelt rohkem, kui Pekingi (23 km²), Frankfurdi (21 km²) ja Atlanta (19 km²) lennuväljade pindalad kokku liidetuna. Ainuüksi lennujaama terminal on 1,2 miljonit m². Mastaapide võrdluseks - Monaco pindala on 2 km². Ühesõnaga, kõik paistab olema väga suur.

Mitte vähem ambitsioonikas on ka lennujaama ehitamise aeg 4 aastat. Üldiselt kulub sellistele projektidele kaugelt rohkem aega, ja seda eriti siis, kui tegemist on Saksa ordnungiga. Tõsi, ega lennujaama ehitamiseks ja opereerimiseks loodud ettevõttel IGA (Istanbul Grand Airport) ajaplaanis palju sõnaõigust polnud – Istanbuli uus lennujaam pidi maksku, mis maksab, valmis saama Türgi Vabariigi väljakuulutamise 95. aastapäeval, mis on selle aasta 29. oktoobril.

2018. aasta veebruaris saabus info, et avamisele järgneva kahe päeva jooksul toimub suur kolimisoperatsioon Istanbuli senisest Atatürgi lennujaamast uude ja 30. ja 31. oktoobril jäävad kõik IST koodiga lennud ära. Kõik näis kulgevat plaanikohaselt, kuni septembris jõudis meediasse info ehitajate protestimeelevaldustest, kus nõuti paremaid olmetingimusi ja väljendati pahameelt kokkulepitust pikemate tööpäevade üle. Ehitajatega tehtud intervjuudes võis kuulda arvamust, et lennujaama valmimine järelejäänud kuu jooksul on võimatu.

4. oktoobril avaldas Saksa majandusleht Handelsblatt esimese suure välisväljaandena info, et Istanbuli uue lennujaama pidulik avamine 29. oktoobril küll toimub, kuid plaanitud kolimine lükkub kahe kuu võrra edasi ning leiab aset 30. ja 31. detsembril. Türgi meedias ei avaldatud järgnenud nädala jooksul selle kohta mitte mingisugust infot. Lõpuks serveeriti seda kujul, et esimesed piletid lendudele uuest lennujaamast saabusid müügile.

Põhimõtteliselt vastab see info tõele. Oktoobrist detsembrini tulevad uuest lennujaamast järk-järgult Turkish Airlinesi lennud Ercani (Põhja-Küpros), Bakuusse (Aserbaidžaan), Izmiri, Ankarasse ja Antalayasse. Lennuplaan on selline, et tööd jagub kahele-kolme lennukile. Kõik muud lennud toimuvad endiselt Atatürgi lennujaama kaudu. Istanbuli uue lennujaama ajutiseks koodiks saab kuni kolimiseni ISL, mis peale kolimist ja Atatürgi lennujaama sulgemist saab olema taas IST.

Kunas see kolimine reaalselt toimuma saab, on raske prognoosida. Jah, kuupäevad detsembri lõpus on justkui välja käidud, kuid kohati näib see olema pigem tähelepanu eemalejuhtimiseks. Vahetult aastavahetuse eel on lennufirmadele traditsiooniliselt väga kiire aeg ja katkestada sel ajal paljude lennufirmade ja paljude reisijate plaanitud lennud on pehmelt öeldes läbimõtlematu. Loogilisem oleks kolimine ette võtta näiteks oluliselt vaiksemas jaanuari lõpus või veebruaris. Ei imestaks karvavõrdki, kui detsembris lisandub uude lennujaama taas lende, kuid põhioperatsioonid käivad endiselt vanas heas Atatürgi nimelises lennujaamas.

Mis silma torkab, on igasuguse Istanbuli uut lennujaama puudutava info äärmine nappus ja seda isegi lennundusfoorumites. Kujutage ette reisijat, kellel on varsti piletid Istanbuli või Istanbuli kaudu edasilennuks. Kuhu lennujaama ma maandun? Kas minu jätkulend läheb samast lennujaamast või kusagilt mujalt? Kuidas ma vajadusel teise lennujaama saan (ISL ja IST vahemaa on 45 km)? Kuidas ma kesklinna saan? Metrooliin Istanbuli kesklinna valmib loodetavasti järgmisel aastal ja esialgu peaks toimima bussiühendus, kuid kuuldavasti on probleemiks ka Istanbuli uude lennujaama viivate teede ehituse venimine. Täna on lennujaama avamiseni 2 nädalat ja mida lihtsalt pole, on elementaarne info. Info nappusel on muidugi samuti omad sõnumid edastada.

Kõike tänapäeva nutitelefonide ajal muidugi ei peida. BBC avaldatud videos võib näha, et lennujaama ehitus meenutab pigem vabaõhu vanglat, kus on pidevalt kohal vähemalt 500 politseinikku.

Nagu märgitud, lennujaama nimi Istanbuli Uus Lennujaam on ajutine. Türgi meediast võib lugeda, et käivad arutelud, kelle järgi võiks uut lennujaama nimetada. Võimalike kandidaatidena on muuhulgas on välja käidud sultanite nimesid, kelle riike pole enam ammu. Kaalutakse ka lennujaamale Türgi praeguse riigipea Recep Tayyip Erdoğani nime panekut. Mõnes mõttes oleks see täiesti asjakohane, sest Erdogani egoprojektina see kangesti paistab. Aga varsti oleme loodetavasti targemad, sest uue lennujaama nimi pidavat avaldatama piduliku avamistseremoonia käigus. Türgi viimase aja trende vaadates valmistuks pigem patriootlikuks kentsakuseks.

See küll ei puuduta otseselt reisijaid, kuid paratamatult kerkib küsimus, et kui lende ei toimu, siis mis saab lennujaama opereeriva firma oodatud tuludest? Suuremat probleemi selles plaanis ei tohiks tekkida, sest ilmselt maksab Türgi maksumaksja selle kinni. Ah jah, uue lennujaama avamiskuupäevaga on arvestanud paljud seal pinna rentinud kauplejad. Türgi meediast sellele vastust ei otsiks, aga on päris kindel, et kompromissi jaoks raha leitakse. Võimalik, et see on ka üks paljudest põhjustest, miks lennujaama avamisega kiirustatakse.

Istanbuli uue lennujaama ehitus on iseenesest vägagi vajalik projekt, sest Istanbuli senine peamine rahvusvaheline lennujaam opereeris juba aastaid üle planeeritud võimsuse (kel Istanbulis vahemaandumine olnud, teab, millest jutt). Uue lennujaama planeeritud mastaabid on hästi serveeritud PR, mille meedia on kenasti alla neelanud. Kõikjal räägitakse maailma suurimast ja 200 miljonist reisijast, kuigi reaalsuses on see pigem selline udusevõitu potentsiaal.

Kokkuvõte

Turkish Airlines on igati korralik lennufirma (kui ehk äriklassi füüsiline mahajäämus võrreldes konkurentidega välja arvata) ja reisijad väärivad Istanbulis senisest paremat lennukogemust. Aga samaväärselt väärivad reisijad ka infot, mis siis õigupoolest toimumas on. Türklaste face-saving on siinkohal kõvasti üle piiride. Pea täielik vaikus 2 nädala pärast avatava megalennujaama kohta pole isegi koomiline enam mitte.

Kel aasta lõpus olemas pilet Turkish Airlinesiga ja lootsid uut lennujaama oma silmaga näha, peavad paraku pettuma. Või olema õnnelikud, kui võtta veidi teine vaatenurk. Broneeringul tasub siiski silm peal hoida.

Kui positiivsemas võtmes lõpetada, siis Turkish Airlinesi veebilehel on lennud uuest lennujaamast (koodiga ISL) hetkel väga odavalt müügis. Näiteks Istanbulist Antalyasse saab novembris vabalt valitud kuupäevadel lennata 118 TRY ehk 17,5€ eest (edasi-tagasi). Üks suund samal liinil maksab 59 liiri ehk 8,7 eurot.