Paljudel on veel hästi meeles mitte nii väga ammune ajaperiood, kus lennud koroonapandeemia tõttu tühistati, kuid raha lennufirmadelt tagasi saada oli kohati väga aega ja vaeva nõudev protsess. Mingil ajaperioodil oli raha tagasisaamine tühistatud lendude eest Trip.ee foorumi üks põhilisi teemasid. Samal ajal võttis teema üles ka Euroopa Komisjon ning nüüd on pärast Euroopa Komisjoni, rahvusike tarbijakaitseorganisatsioonide ja EL lennufirmade vahel toimunud läbirääkimisi lõpuks saavutatud oluline kokkulepe tühistatud lendude eest raha tagastamise praktikate osas.
Mäletatavasti pakkusid paljud lennufirmad Euroopa seadusandlust eirates tühistatud lendude eest raha asemel asenduseks vautšereid tulevaste lendude tarbeks, et säilitada likviidsust nii palju, kui võimalik. Nüüd on tarbijate usalduse taastamiseks saavutatud paljude EL lennufirmadega kokkulepe, et reisijad saavad soovi korral kõikide selliste vautšerite eest raha tagasi. Lisaks töötab Euroopa Komisjon regulatsioonimuudatustega, mille eesmärk on kaitsta lennureisijad paremini võimalike tulevaste kriiside puhul.
Ülevaade lennufirmade poolt võetud kohustustest
Dialoogi käigus nõustusid lennufirmad täitma järgmisi kohustusi:
Järgmised sammud
Kuigi lennufirmadega on dialoog lõppenud ja kokkulepped saavutatud, jälgib Euroopa tarbijakaitsevõrgustik CPC lennufirmade poolt võetud kohustuste täitmist. Küsimus, kuidas lahendada kasutamata ja tagastamisõiguseta vautšerte probleem, jääb iga riigi tarbijakaitseorganisatsiooni otsustada. CPC võrgustik hakkab omavahel jagama ka informatsiooni käimasolevatest uurimistest osade vahendajate võimalikest ebaausatest müügipraktikatest, eriti selles osas, mis puudutab tarbijate teavitamist teenuse tingimustest ja tasudest.
Taust
Nähes, et reisijatel on jätkuvaid raskusi tühistatud lendude eest raha tagasi saamisega ja järjeks EL tarbijakaitse katusorganisatsiooni BEUC tõstatatud häirekella, teavitas Euroopa Komisjon detsembris 2020 riikide tarbijakaitseorganisatsioone.
Veebruaris 2021 nõudis kuue riigi – Belgia, Saksamaa, Kreeka, Itaalia, Hispaania ja Rootsi - koordineeritud tarbijakaitseorganisatsioonide võrgustik Euroopa Komisjoni toetusel 16 lennufirmalt informatsiooni kõige sagedamini tarbijate poolt esitatud kaebuste kohta.
Dialoogi kaasatud lennufirmad olid: Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, easyJet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling ja Wizz Air.
Tegemist on Euroopa tarbijakaitsevõrgustiku CPC ajaloo suurima tarbijakaitseaktsiooniga, mille taga oli suur hulk lennufirmade käitumise kohta laekunud kaebusi. Paketireiside osana broneeritud lende selle raames ei käsitletud.
Kokkuvõtteks
Euroopa ametkondade koridorides jahvatatakse aeglaselt, kuid tõhusalt. Tegemist on kõiki Euroopa lennureisijaid puudutava sammuga, mis reguleerib lennufirmade käitumist lendude tühistamise puhul tulevikus. Ideaalolukorras peaks ära jääma kõik need teemad, kus reisijad jagavad nõu ja vahetavad kogemusi, kuidas lennufirmadelt raha kätte saada. Ja nagu näha, võetakse pihtide vahele ka lennupiletite vahendajate sageli mitte just kõige ausamad praktikad. Oli ka aeg.
Samal teemal aprillis 2020: Euroopa Komisjon: reisijad ei pea vautšeritega nõustuma