Maailma vanim reisifirma Thomas Cook on pankrotis

Maailma vanim ja suurimate reisifirmade hulka kuuluv Thomas Cooki juba mõnda aega problemaatiline olukord on saanud kurva lõpu – 178 aastane kuulsusrikka ajalooga Suurbritannia reisifirma on pankrotis. Arvatavasti pole suuruselt võrreldavat reisikorraldaja maksejõuetust varem nähtud – hetkel on Thomas Cooki reisidega puhkamas üle 600 000 inimese, kellest rohkem kui 300 000 on Saksamaalt ja 160 000 on Ühendkuningriigist. Thomas Cooki reisijate kojutoomisest on kujunemas suurim II Maailmasõja järgne päästeoperatsioon.


Selline oli Thomas Cooki veebileht kuni kella neljani öösel


Selline pilt vaatab seal vastu nüüd

Thomas Cooki pankrotil on kindlasti väga oluline mõju reisikorraldaja sihtriikide turismisektorile. Ainuüksi Kanaari saartele maandus ja lahkus Thomas Cookiga perioodil jaanuar – august 2019 2,6 miljonit reisijat (ehk TC viis Kanaaridele 1,3 miljonit inimest). Tööta on jäämas ka reisifirma 22 000 töötajat 16 riigis. Sulgemisele läheb 550 Thomas Cooki reisibürood.

1,8 miljardit eurot võlgu

Thomas Cooki finantsprobleemid on teada olnud juba mõnda aega. Aprillis 2019 palgati 1,6 miljardi naela suuruse võlakoorma restruktureerimiseks appi Alix Partners. Mais laenati pankadelt 300 miljonit naela (340 M €) käibevahenditeks. 17. mail tegi reisifirma aktsia läbi 45% suuruse languse, kui Thomas Cook teatas majandusaasta esimese poolaasta kahjumiks 1,5 miljardit naela (1,5 miljardit eurot). Sellest 1,1 miljardit naela moodustas 2007. aastal Thomas Cookiga ühinenud reisikorraldaja MyTravel väärtuse mahakandmine. Kuuldavasti istub tehingu korraldaja pettuse eest vangis.

Augustis omandas 75% Thomas Cooki reisikorralduse poolest ja 25% lennundusest (Thomas Cooki firmadel on kokku 117 lennukit) hiinlaste Fosun. Fosun oli nõus firmasse süstima 900 miljonit naela, kuid lisaks vajalikud 200 miljonit naela jäidki leidmata.

Thomas Cooki Briti reisijaid kattev kindlustus ATOL (Air Travel Organiser's Licence) oli aegumas septembri lõpus, selle pikendus eeldab stabiilset finantsseisu. Kuna seda ei suudetud tagada, oleks pakettreiside müük pärast septembrit nagunii võimatu olnud.

Liiga hea ilm ja liiga kallid reisid

Thomas Cooki niigi keerulisele seisule pani põntsu 2018. aasta ilus suvi, kui paljud britid otsustasid sooja suve kodus nautida ega kiirustanud ka järgnevaid reise broneerima. Nii jäi hulk broneeritud hotellitube täitmata, seda eriti Hispaanias. Asja ei parandanud ka Brexitiga kaasnev ebakindlus ja Briti naela kursi langus.

Thomas Cook polnud kõige odavam. Nii mõnigi märkas, et broneerides lennupiletid ja täpselt sama hotelli ise, saavutatakse märgatav hinnavõit, eriti perega reisides. Ryanairi ja EasyJeti odavad lennud on ühtlasi aidanud kaasa iseorganiseeritud reiside osakaalu kasvule.

Olukord mitmetes Vahemere äärsetes riikides nagu Egiptus, Tuneesia ja Türgi on olnud volatiilne, mis on nõudlust nende reiside järgi vähendanud ja pannud puhkajaid valima pigem Euroopa kuurortite vahel.

Mis saab edasi?

Nagu öeldud, viibib Thomas Cookiga välismaal üle 600 000 inimese, kes kõik soovivad varem või hiljem koju pöörduda. Nagu võis näha Flightradar24 ekraanilt, liiguvad kõik Thomas Cooki lennukid ainult ühes suunas – koju tagasi. Gatwicki lennujaama lehel on väljas info, et kõik Thomas Cooki väljuvad lennud on tühistatud.


Thomas Cooki lennukid lendasid ainult ühes suunas

Ühendkuningriigi valitsus on teataval määral õppust võtnud Monarchi pankrotist 2017. aastal, kus puhkajate kojutoimetamine ei sujunud mitte kõige paremini. Ainult et Thomas Cooki kollaps on Monarchiga võrreldes suurusjärgu võrra suurem. Kui Monarchi pankrot läks Briti maksumaksjale maksma 60 miljonit naela, siis Thomas Cooki reisijate kojutoimetamise ja ärajäänud reiside kompenseerimise maksumuseks hinnatakse juba 600 miljonit naela.

UK Tsiviillennunduse amet on läbirääkimisi pidanud erinevate lennufirmadega ja valmis on pandud vähemalt 11 lennukit, sealhulgas suured Boeing 747 ja Airbus A380. Malaisiast lendas Manchesteri Malaysia Airlinesi A380. Puhkajate kojutoomiseks on valmistunud ka paljud Euroopa lennufirmad.


Manchesteri suundunud Malaysia Airlinesi A380

Olukorra teeb keerulisemaks see, et osadel reisijatel on paketireisidega kaasnev kindlustus, osadel mitte. Kindlustus katab ainult neid reisijaid, kes ostsid Thomas Cookist terve puhkusepaketi, kuid mitte neid, kes ostsid ainult lennud või ainult hotelli. Näis siis, kuidas nende kojutoimetamise poliitika korraldatakse. Organiseerida tuleb ka tagasimaksed neile, kes reisi on ostnud, kuid pole veel reisile läinud.

Kindlasti on murelikud paljud hotelliomanikud, kes Thomas Cooki reisijaid majutavad. Näiteks Tuneesias Hammametis sulges hotelliomanik puhkajad seniks hotelli, kuni polnud saanud majutuse eest 6000 dinaari (1900 eurot). Hispaanias on osadel hotellidel selle suve eest arve Thomas Cookile veel esitamata. Paljudel juhtudel küünivad summad üle 100 000 euro ja selle saamata jäämine oleks hotellidele väga tõsine põnts. Hispaanias jäi hooaeg niigi alla ootuste, Thomas Cooki pankrot ähvardab hotellidele panna ajaloolise paugu.

Kanaari saarte turismisektorile oleks Thomas Cooki kadumine järjekordne löök pärast Ryanairi otsust sulgeda baasid Tenerifel, Lanzarotel ja Gran Canarial. Ilmselt tuleb nii mõnigi hotell seal klientide otsingul hinnaga allapoole.

Mis saab Skandinaavia reisikorraldajatest ja Condorist?

Thomas Cooki kontserni kuuluvad ka Põhjamaade reisifirmad Ving (Rootsis ja Norras nr. 1), Spies (Taanis nr. 1) ja Tjäreborg (Soomes nr. 3 TUI ja Aurinkomatkade järel). Erinevalt emafirmast opereerivad need ja Thomas Cook Airlines Scandinavia kasumlikult. Sama kehtib ka Saksamaal Condori kohta.

Täiendus 06:50: Thomas Cooki Põhjamaade (Ving, Spies, Tjäreborg ja Globetrotter).reisid on samuti tühistatud. See mõjutab kokku 34 460 reisijat. Soomest pidi 23.09. puhkusele lendama 525 inimest ja tagasi 413 inimest. Condori lehel on kiri, et nende lennud toimuvad.
Täiendus 24.09. Tjäreborg teatab, et alates 24. septembrist toimuvad kõik nende lennud plaanipäraselt.

Loogiline oleks Thomas Cooki kasumit teenivad osad eraldi maha müüa, arvestades, et ka ostuhuvilised on olemas. Selline plaan on õhus olnud juba mõnda aega, kuid teadmata põhjusel müügini ei jõutudki.

Kuulsusrikas ajalugu on lõppenud

Suurbritannia reisikorraldaja Thomas Cook ajalugu ulatub aastasse 1841, kui inglane Thomas Cook hakkas korraldama rongiekskursioone, veidi hiljem järgnesid ringreisid Euroopasse ja USA-sse. Erinevate ühinemiste teel sai Thomas Cookist Thomas Cook Group, mille aastakäive oli 9 miljardit naela (10,2 miljardit eurot). Thomas Cook toimetas üle Euroopa puhkama 19 miljonit inimest aastas. Tänaseks on see kõik minevik.


Thomas Cook 1904


1939


1990-ndatel muutusid populaarseks All Inclusive paketid

Väga hea ülevaade, muidu tundub, et  peavoolu online lehed ei mõista üldse teemat. Endale tundub, et kui UK valitsus appi ei tõtta, siis pankrotistuvaid ettevõtteid järgneb meeletus koguses.

Olles majandusharidusega inimene, ei saa ikka aru, kuidas sellised kahjumid said tekkida või siis pigem, kuhu kadusid käibevahendid. Lugedes uuesti läbi Veigo maikuu artikli, siis sealt tuleb välja, et lennundusharu oli kasumis ehk sealt nagu probleemid ei tulene (küllap sellele võidakse ka ostja leida). Saan aru, et hotelle nad ei oma, vaid vahendavad ning seal on nad hotelliomanikele rahad võlgu ehk suur hulk hotelle võib pankrotti minna. Broneeritud reiside eest on nad aga inimestelt raha kätte saanud. Ehk siis inimesed on neile omajagu maksnud reiside eest, mille eest nemad edasi ei ole veel raha maksnud, aga ikka raha otsas? Natuke nagu meenutaks trip.ee-s "kuulsusrikkaid" odavate lennupiletite pakkujaid, aga TC odav ei olnud ehk ka alla omahinna nad vaevalt müüsid. Eks aeg annaks selgust.

Väga omal kohal küsimus, et kuidas sellised kahjumid üldse said tekkida? Huvitaval kombel pole sellest kusagil  väga juttu. Üldmulje on aga selline:

- kuni viimaste aastateni majandas Thomas Cook enam-vähem normaalselt, aga põntsu pani 2018. a. erakordselt soe suvi, mis vähendas järsult nõudlust reiside järele;
- TC lennundusharu töötas hästi ja kasumid kasvasid, pakettreiside pool aga kidus;
- MyTraveliga ühinemine oli totaalne lollus ja läks väga kalliks maksma.
- väga hooajaline äri;
- liiga suur finantskoormus (laenud);
- Brexitid, naela kurss, Egiptused-Tuneesiad lisaks.

Thomas Cookil on endal väga palju hotelle, kuid mitte kõikjal. Neil on sellised brändid:
Sentido Hotels & Resorts
  • Sunprime hotels
  • CC Cook's Club
  • Aldiana Club Resorts
  • Sunwing Family Resorts
  • SunConnect Resorts
  • Casa Cook hotels
Huvitav saab olema, mis nende enda hotellidest saab. TUI ilmselt ostab sealt midagi.

Tooks välja ka aegunud ärimudeli: füüsilised reisibürood, kuhu inimesed kohale lähevad, samal ajal kui tänapäeval käib kõik ju internetis.

Ma ei tea selle My Traveli teenuste mahtu ja ostuhinda. Mulje jääb, et osteti põrsas kotis ja see võis nende kidurat finantsseisu veelgi kõigutada. Mitte kõik ülesostmised ei too õnne. Piisab heast müügimehest, kes oskab asju ilusana näidata. Suurte firmade bilansist on raske läbi hammustada. Raamatupidamises on võimalik päris palju soovitud suunas kallutada. 

Samas ei tule selline käibevahendite kadumine tänapäeval enam üllatusena. Suurtel firmadel käib see lainetena. Kord kasum, siis kahjum. Kui aastate lõikes plussi jäädakse siis ongi rahu majas. Lihtsustatud selgitus on see, et raha kulub rohkem, kui teenitakse.

Mis puudutab füüsilise reisibüroo aegumist, siis osades Vana Euroopa riikides, kus pakettreise palju kasutatakse, on reisibüroosse minek sügavalt kultuuri sees. Kirjutasin sellest ühes varasemas uudises nii:


Kui Skandinaavias tehakse 80% broneeringutest internetis, siis Mandri-Euroopas, eriti saksakeelsetes riikides, eelistatakse reisibüroosse ise kohale minna. Kuigi internetibroneeringute osakaal kasvab ka seal, teeb tervelt 80% puhkuseplaanidega inimesi seda endiselt reisibüroos.

Meil sellist kommet pole, aga tõesti, osades riikides on füüsiline reisibüroo endiselt väga oluline müügikanal.

"Several Thomas Cook holidaymakers and crew in Cuba have said they are being prevented from leaving their hotels until they pay extra for their stay."

https://www.bbc.com/news/business-49820686

Nagu BBC uudises kirjutatakse, Thomas Cooki Euroopa harud püüavad jätkata.

Thomas Cook businesses in several other European countries are also trying to survive:

  • Polish subsidiary, Neckermann Polska, has suspended its activities and said it will file for bankruptcy
  • Thomas Cook Netherlands, which has 10,000 holidaymakers abroad, said on Wednesday it had been granted a delay on payments while action was taken to secure its future
  • Thomas Cook France has more than 9,600 customers abroad and will go to court on Thursday in an attempt to go into receivership and find a buyer
  • Thomas Cook Austria has filed for bankruptcy and has almost 5,000 customers abroad.
Selles mõttes juhtus huvitaval ajal, et Briti meedia oleks saanud segasel ajal juhtunut Brexiti süüks spinnida, see aga võiks mõjutada brittide lõplikku jääda/mitte jääda/leppega/leppeta otsust.
Pigem küll Briti meedia püüab eitada igasugust Brexiti süüd. Iseasi, kuidas asi rahva/otsustajate alateadvusesse jääb. Rahvast ei sõltu muidugi midagi enam, küll aga otsustajatest.