Lufthansa omandab 41% suuruse osaluse ITA Airwaysis
veigo
veigo
26. mai 2023 08:06

Itaalia Majandus- ja Rahandusministeerium ning Lufthansa allkirjastasid kokkuleppe, millega Lufthansa Grupp omandab 325 miljoni euro eest 41% suuruse osaluse Itaalia lennufirmas ITA Airways (Italia Trasporto Aereo). Lufthansa saab osaluse läbi ITA aktsiakapitali suurendamise, millesse ka Itaalia riik panustab täiendavad 250 miljonit eurot. Sõltuvalt majandustulemustest on Lufthansal võimalus tulevikus omandada täiendavad 50-55% ITA aktsiatest, Itaalia riigile jääks 5-10% suurune vähemusosalus.

ITA müük Lufthansale paneb teatava punkti aastaid Itaalia rahvusliku lennufirma ümber keerelnud seebiooperist. ITA eelkäija Alitalia oli korralik rahapõletusmasin, mis oli kahjumis alates 2002. aastast ning läks läbi aina uute ja uute laenude Itaalia maksumaksjale maksma 13 miljardit eurot. Alates 2017. aastast oli Alitalia tehniliselt võttes pankrotis, kuid lendas rahulikult edasi. 2020. aastal otsustati Alitalia riismetele luua ITA Airways, mille majandustulemused pole oma eelkäija omast just liiga erinevad.

Itaalia riik tegeles ITA Airwaysile kosilase otsinguga aastaid ja aja jooksul käis võimalike ostjate nimekirjast läbi igasuguseid kandidaate. Neist üks arvestatavamaid oli Air France/KLM, kes aga tõmbas tagasi, sest vaatamata Skyteami liikmelisusele ei nähtud ITA ostus majanduslikku perspektiivi. Mis perspektiivi näeb Lufthansa?

Lufthansa Grupi jaoks on Itaalia väljaspool praeguseid koduturge ja USA-d tähtsuselt kolmas turg, seega on Lufthansa huvil selge põhjendus. Samas on Itaalia turg tänu odavlennufirmade suurele turuosale päris karm koht, kuid Lufthansa näeb sellele vaatamata seal kasvuvõimalusi.

Lufthansa näeb ITA Airwaysi kasumlikuks muutmise perspektiivi lennukite parema kasutamise, ühise müügivõrgustiku, grupi sisseostuvõimekuse, partnerlennufirmade võrgustiku ja lendude parema koordineerimise läbi. Oluline on ka koostöö suurendamine Itaalia riikliku raudteefirmaga, et käivitada samasugused koostööprogrammid, nagu Lufthansal on Saksamaal Deutsche Bahni, Austrias ÖBB ja Šveitsis riigiraudteega SBB.

Itaalia on Euroopa suuruselt kolmas, tugeva ekspordisuunitlusega majandus, mis tähendab olulist nõudlust ärireisijate segmendis. Puhkusreisijatele on Itaalia üks kõige eelistatumaid sihtkohti maailmas.

Ärireisijate puhul saab kohe probleemiks see, et poliitilistel põhjustel pole ITA peamist sõlmlennujaama võimalik rajada Põhja-Itaaliasse Milanosse, kus asub lõviosa majandustegevusest, vaid tuleb jääda Rooma, mis toidab rohkem puhkuselende. Kahe suure sõlmjaama omamine pole majanduslikult mõttekas.

Lähiajal peaks Lufthansa üle võtma ITA Airwaysi igapäevase juhtimise. Kuigi hetkel kuulub ITA Airways Skyteami, liigutakse sealt ilmselt peagi Star Alliance’i alla. Tehingu peavad veel heaks kiitma Euroopa konkurentsiametnikud, kuid eeldatavasti see probleeme ei tekita.

Mida Lufthansa ja ITA Airwaysi tehing reisijatele võiks tähendada?

Meie jaoks vast reaalseim kasu võiks olla sihtkohtade ja lennusageduste kasv Itaaliasse Frankfurdist, Münchenist ja Zürichist. Arvatavasti saame mõne aja pärast ka paremini koordineeritud lennuplaanid.

Roomast edasi lendamiseks on ITA-l vaatamata geograafilisele asendile vaid kolm sihtkohta Aafrikas (Kairo, Tunis, Algiers), Argentina ja Brasiilia. USA-sse, Jaapanisse ja Indiasse Rooma kaudu vist erilist mõtet lennata pole. Võimalik, et mõni kauglend lisandub ka Milanosse.

Senine kogemus on näidanud, et kus võimalik, on Lufthansa oma domineerivat postsiooni ära kasutanud ja konkurentsi välja suretanud. Saksakeelsete riikide reisijad tunnetavad seda vast kõige selgemini.

Kokkuvõtteks

Tulevik näitab, kui edukaks Lufthansa ostureis Itaaliasse osutub. Lihtne ei saa seal kindlasti olema. Lufthansa plaanib ITA Airwaysi kasumisse viia 2026. aasta alguseks – saame näha.

Vast ca kümmekond aastat tagasi oli ka selline projekt olemas nagu Lufthansa Italy...

Praeguse käigu lõppvaatus peaks vast siis muutma ITA samasuguseks osaks Lufthansa Grupis, nagu seda on Brussels ja Austrian.

Kuna LH näol on tegemist meiegi turul kõige tugevamalt esindatud suure tegijaga, siis sujuvate ühenduste arvu osas võiks olla ka Eestist reisi alustajatel sellest LH investeeringust ainult võita.

3
1

Keegi oskab öelda, miks ITA pole ühtegi A321 lennukit kasutusse võtnud? Alitalial oli neid küllaga ja kui A319 ja A320 toodi üle, siis A321 ei toodud ja lennukid kõik seisavad covidi ajast saadik. Kas tõesti pole liine, kus kasumlik nendega lennata oleks?

0
0
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Seesam
Sisuturundus
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Gauja Rahvuspark
Sisuturundus
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased