Maailma vanimaid lennufirmasid CSA kaob ajalukku
veigo
veigo
4. aug 08:10

Alates talvise lennuplaani jõustumisest 27. oktoobril 2024 kaotab Tšehhi lennufirma CSA Czech Airlines oma IATA koodi OK ning kõik lennud hakkavad toimuma CSA emafirma Smartwings QS koodiga. Czech Airlinesi kaubamärk päris ära ei kao – nende kaks liisitud A320 lennukit säilitavad oma senise välimuse, ka Czech Airlinesi veebileht jääb endiselt tööle, kuid reaalselt opereerib kõiki lende Smartwings. CSA püsikliendiprogramm OK Plus lõpetab eksistentsi ja kõik 26. oktoobriks kasutamata lennumiilid annuleeritakse.

28. oktoobril 1923 loodud Czech Airlines on vanuselt maailma viies senini tegutsev lennufirma KLM-i (1919), Avianca (1919), Qantase (1920) ja Aerofloti (1923) järel. 2000-ndate alguses oli CSA-l üle 40 lennuki ja Euroopa sihtkohtade kõrval lennati ka Aasiasse ja Põhja-Ameerikasse. Staažikamad reisijad mäletavad, et Czech Airlines lendas ka Tallinnasse ja paljudele sai selgeks Praha lennujaam ning sealne puhvet. Klassikaline toit CSA lendudel oli veiseliha pajaroog kartulipudruga.

2018. aastal CSA Czech Airlines erastati, ostjaks oli Tšehhi odavlennufirma Smarwings omanik Travel Service. Kolm aastat hiljem, 2021. aastal Covid-19 pandeemia ajal teatas CSA oma maksejõuetusest. 2022. aastal pärast restruktureerimist alustas CSA taas lendamist, kuid kunagiste hiilgeaegadega võrreldes kaugelt väiksemas mahus. Ainsad regulaarsed sihtkohad on Pariis ja Madriid.

Vahepeal toimus ka hulk omandivahetusskeeme nii CSA kui Smartwingsiga. Vahepeal mängus olnud hiinlased osteti välja ja 2024. aasta veebruarist on mõlemad lennufirmad Tšehhi aktsionäride omanduses.

Pika ajalooga ja Tšehhi ühe kõige väärtuslikuma kaubamärgi CSA kadumisest on muidugi kahju, kuid omanikud pidasid efektiivsust silmas pidades mõttekamaks lende opereerida banaalse kõlaga Smartwingsi nime all. CSA värvides hakkavad siiski lendama neli uut Smartwingsi A220-300 lennukit, millest kaks saabuvad selle aasta lõpus ja kaks 2025. aastal. Kuidagi selline Schrödingeri lennufirma – ei eksisteeri ja eksisteerib samaaegselt.

Mis Czech Airlinesi kuulumisest SkyTeami allianssi saab, pole välja öeldud. Ilmselt see varsti lõpetatakse, kuid arvestades CSA senist paari sihtkohta SkyTeami vaatest suurt vahet pole. Kokkuvõttes võib 101 aastase CSA Czech Airlinesi lõpetatuks lugeda.

Kahju, palju häid mälestusi. Mul oli paar aastat nende Platinum kaart - peaaegu iga lend oli upgrade äriklassi. Hellitasid ära (-:

0
0

Ma pakun, et mul oli kõigest Silver kaart, aga ka pidevalt upgreidisin äriklassi. Mälu järgi nad vist orienteerusid Vene turule enne 2008. aasta majanduskrahhi, hakkasid kuskile Rostovisse ja Permi lendama Tallinna ja Euroopa asemel, ja sellest enam väga ei taastunudki. Eks Tallinnast lendamine sai ilmselt ka Vene kriisiga paraja põntsu, ikkagi lähi-Venemaa.

0
0

Just nii oli - alates Silverist oli uppgrade juba. Vahepeal oli neil ju kaks lendu päevas Tallinna - kuna tegutsesin sellel ajal Kesk Euroopas oli väga mugav.

0
0

Mingil hetkel tekkisid jah väga omapärased Venemaa linnad CSA lennugraafikusse, aga seda suunda kauaks polnud.

Kunagi pakkus CSA ainsana mõistlikke hindu Beirutisse.

0
0

Oli küll Veigo! Sai nendega Beirutis ka käidud.

0
0

Sama Damaskusega. Ja tänu sellele oli ka Jordaaniasse oluliselt soodsam reisida Damaskuse kaudu.

0
0
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Gauja Rahvuspark
Sisuturundus
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Seesam
Sisuturundus
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased