Mis juhtus Dubai uue lennuväljaga?

Dubai

Veidi rohkem kui viis aastat tagasi, 2013. aasta sügisel avati Dubais regulaarlendudele uus rahvusvaheline Al Maktoumi lennuväli. Dubai valitseva perekonna järgi nimetatud lennuväli (ka Dubai World Central, IATA kood DWC) on osa Dubai lõunaosas arendatavast äri-, kaubandus-, logistika- ja elukeskusest Dubai South. Plaan nägi ette teha Al Maktoumi lennujaamast maailma suurim, kus täielikult valminuna saab olema viis stardirada ning valmisolek teenindada 160 miljonit lennureisijat aastas.

Toonase kava järgi pidi Emirates 2018. aastal alustama lendude järk-järgulist üleviimist Dubai rahvusvaheliselt lennujaamast (DXB) uude lennujaama. Aastaks 2025 pidi protsess olema lõppenud ja kõik lennud toimuma Al Maktoumi kaudu. Täna on kalendris 2019 ja maailma suurimaks planeeritud lennujaam näeb vaid murdosa liiklusest võrreldes Dubai rahvusvahelise lennujaamaga. Seejuures reisijate arv mitte ei kasva, vaid pigem kahaneb. 2018. a. I PA läbis DWC-d 550 000 reisijat, mida oli 6,7% vähem, kui aasta varem samal perioodil. Lõviosa lende Al Maktoumi on hooajalised charterlennud, regulaarliine on vaid üksikud (Aeroflot Moskvast, Flydubai Ammanisse ja Beirutisse, Wizz Airi 5 liini). Kõnekas on kasvõi fakt, et reisijate arvult kolmas on Wizz Airi liin Katowicest. Miks liiklus uues lennujaamas endiselt nii hõre on?

Võimalik, et pigem oleks õigem küsida, kas uut ja suuremat lennujaama ongi Dubaisse üldse vaja? 2018. a. lõpus lükati Al Maktoumi teist ehitusfaasi valmimist 5 aasta võrra edasi, aastast 2025 aastasse 2030 ja selle üks peategureid ehituse maksumuse kõrval ongi see, et DWC-sse ei lenda peaaegu keegi.

Reisijate arvu kiire kasv on möödas

Dubai lennujaam on reisijate arvu poolest Atlanta ja Pekingi järel maailmas kolmandal kohal. 2018. aasta eesmärgiks oli saavutada reisijate arvuks 90,3 miljonit, kuid ilmselt seda eesmärki ei saavutatud (statistikat hetkel veel pole). Novembris toimus isegi väike 0,8 protsendiline langus. 2017. aastal läbis DXB-d 88,2 miljonit reisijat, 2018. aasta 11 kuuga 81,4 miljonit reisijat. Pole näha, et kasv lähitulevikus ületaks paari protsenti aastas.

Emirates’i strateegia hakkab ammenduma

Emirates’ile tõi edu strateegia, mille kohaselt pakutakse suurte lennukitega (A380 ja B777) tihedat ühendust maailma suuremate asustatud punktide vahel. See tähendab, et arvestataval osal maailma rahvastikust on Dubai kaudu võimalik ühe ümberistumisega lennata paljudesse kohtadesse. Täna lendab Emirates pea kõikidesse suurematesse lennuulatuses olevatesse linnadesse, kuhu see võimalik on. Näiteks Saksamaal, Prantsusmaal ja Indias kasvuruumi enam pole, ka Hiinas pole hetkel võimalik laieneda.

Emirates’i suured lennukid võimaldasid neil võrreldes teiste lennufirmadega kuluefektiivsemalt lennata. Kuid viimaste aastate jooksul on uued efektiivsed Airbus A350 ja Boeing 787-8/9/10 lennukid asunud seda eelist nullima. Põhjust lennata Dubai kaudu on varasemast vähem.

Emirates on asunud väiksemate lennukite puudumist kompenseerima läbi tihedama koodijagamiskoostöö Flydubaiga (hea näide on siin Flydubai liin Helsingisse). Kuid see on omakorda põhjus, miks ei Flydubai ega Emirates ei taha mingist osalisest kolimisest Dubai World Centralisse suurt midagi kuulda. Sujuva ümberistumisvõimaluse kadumine pole päris see, mida reisijad soovivad.

Emirates’i kasvule paneb pidurit ka pilootide nappus. Kuuldavasti viib lennufirma nigel suhtumine paljud piloodid esimesel võimalusel sealt minema.

DXB laiendamine on kaugelt odavam

Raha loetakse aina hoolsamalt ka Dubais. Arvutused näitavad, et laiendades Dubai lennujaama (DXB) 3. terminali, saab lennujaama läbilaskevõimet 5 aastaga kasvatada 120 miljoni reisijani ilma suurte infrastruktuuri investeeringuteta. Praeguse kasvutempo juures jätkub sellest võimsusest päris pikaks ajaks. See oleks muidugi kaugel DWC planeeritavast maksimaalvõimsusest 260 miljonit reisijat aastas, kuid tundub, et see tundub nähtavas tulevikuks veidi liiga optimistlik ka kohalikele. Ka 2016. aastal tehtud projektsioon jõuda 146 miljoni reisijani juba aastal 2025 pole ilmselt määratud täituma.

Konkurendid hingavad kuklasse

Märtsi alguses avatakse Istanbuli uus lennujaam, mis suudab käikulaskmisel teenindada 90 miljonit reisijat aastas ja täielikul valmimisel kuni 200 miljonit reisijat ehk pea 2 korda rohkem, kui praegune maailma suurim Atlanta lennujaam. Igal juhul avab uus lennujaam täiendava võimaluse Turkish Airlinesi kasvuks, kes sihib sama eesmärki, mis Emirates – lennutada inimesi oma sõlmjaama kaudu kõikjale maailmas. Turkish Airlines on juba praegu sihtkohtade arvu poolest number 1 lennufirma maailmas.

Kokkuvõte

Lähemad 10 aastat on niisiis selged – lendamine jääb toimuma senise Dubai rahvusvahelise lennujaama kaudu. Al Maktoum leiab rohkem kasutust vaid siis, kui DXB-s on käsil suuremad remonttööd. Näiteks aprillis-mais renoveeritakse DXB-s maandumisrada ja siis toimuvad osad lennud DWC-st.

Al Maktumi asukoht Dubai ja Abu Dhabi vahel annab jätkuvalt alust oletustele, et mingil hetkel võivad Emirates ja Etihad ühineda ning sellest saaks mõlema lennufirma kodubaas. Lähitulevikus seda ilmselt ei juhtu. Pealegi on Abu Dhabis valmimas uus terminal.

Emiratesil on ehk veidi sisulisi probleeme, aga nende ulatust ei saa kuidagi Turkishiga samasse patta panna. Turvalisus ei ole samast mastist.