Missuguse lennufirma turistiklassis on kõige mugavam lennata?
veigo
veigo
10. dets 2014 15:48

Lennureisi mugavus sõltub kõige muu hulgas paljuski sellest, missugune on lennukite istmete vaheline kaugus. Siinkohal tuleb täpsustada, et tollides mõõdetav ingliskeelne termin seat pitch ehk lennuki istmete vaheline kaugus ei tähenda seda, palju ruumi on jalgadele, vaid missugune on istme mingi koha kaugus eesoleva istme samast kohast. Istmevahet mõõdetakse tollides ja 1 toll võrdub 2,54 sentimeetriga. Näiteks istmevahe 30 tolli tähendab sentimeetrites 76,2 cm.

Foto: Daniel Aplund, Airliners.net

Tuleb kahjuks nentida, et adekvaatset infot erinevate lennufirmade lennukite istmevahedest on kahjuks üsna võimatu saada. Kuigi sellel teemal võib leida arvestatava hulga veebilehti (Seatguru.com, Seatexpert.com, Seatmaestro.com, Skytrax.com), on andmed kõikidel loetletud lehtedel kas liiga üldised, vananenud või puudulikud. Näiteks Skytraxi statistika ei arvesta, et sama lennufirma erinevad lennukid võivad olla üsnagi erineva istmevahega, rääkimata sellest, et märkimisväärne osa toodud andmetest on vananenud (Estonian Airi kohta väidetakse istmetevaheliseks kauguseks 33 tolli, samas lennufirma enda veebilehe andmetel on see siiski 31 tolli ehk 79 cm.

Olemasolevatest allikatest tundus kõige täpsem info istmete kohta olema veebilehel Seatguru.com. Allolev ülevaade tuginebki suures osas sealsetele andmetele. Samas ei ei ole ka Seatguru andmed just viimase värskusastmega. Seetõttu tuleks kõiki toodud andmeid võtta pigem indikaatorina.

Kõigele vaatamata torkasid silma mõned seaduspärasused:

  1. Mandritevahelistel lendudel pakutakse turistiklassi reisijatele pea reeglina suuremat istmevahet, kui regionaallendudel. Euroopa-sisestel lendudel on praegu normiks 30-31 tolline istmevahe, mandritevahelistel lendudel 32 tolli.
  2. Kõige väiksem istmevahe on puhkuselende pakkuvatel lennufirmadel (Thomson ja Thomas Cook) – 28''.
  3. Suuremate, kauglende tegevate lennukite puhul võib sama lennufirma sama lennukitüübi puhul olla kasutuses mitmeid erinevaid kabiinikonfiguratsioone koos erineva istmevahega. See tähendab, et mugavus on natuke ka juhuses kinni.
  4. Istmevahe sõltub ka kasutatavast lennukitüübist. Kõige hullem (ehk kõige kitsam) tundus olukord olema erinevate lennufirmade Boeing 757 lennukites. Ka Euroopa-sisestel lendudel on Airbus A319/320/321 tavaliselt kitsam kui võrreldava suurusega Boeing 787 lennukites.
  5. Istumise mugavus sõltub lisaks ka sellest, kas istme seljatuge saab langetada või mitte ning kas istme seljatoe langetamisel liigub iste ette või mitte.

Allpool on ülevaade nende lennufirmade lennukite turistiklassi istmevahedest, millega eestlased ilmselt kõige rohkem lendavad. Lennukitüüpidest nii palju, et Airbus A319/A320/A321, Boeing 737 ja Embraerid (narrow-body ehk ühe vahekäiguga lennukid) on kasutusel Euroopa-sisestel lendudel või mujal võrreldava pikkusega lendudel, Airbus A330/A340 ja Boeing 747/777/787 (wide-body ehk kahe vahekäiguga lennukid) kontinentidevahelistel kauglendudel. Erandina on kauglendudel kasutuses ühe vahekäiguga Boeing 757.

Estonian Air CRJ900 NextGen ja Embraer 170 - 31 tolli.

Finnair Istmevahe oli veel hiljuti väga varieeruv. Kõige hullem oli olukord sel aastal Finnairi lennukipargist õnneks kadunud Boeing 757 pardal, kus kauglendudel tuli leppida istmevahega 28-29 tolli. Finnairi Euroopa lendudel kasutatava Airbus A319/320/321 pardal on istmevaheks 31 tolli, kauglendudel peaks Airbus A340-300 pardal olema kahe istme vahe 32 tolli, kuid kirjutatakse ka 30 tollisest istmevahest sama tüüpi lennuki pardal. Ilmselt on õigem siiski 32''.

Lufthansa A319/A320/321 – 30 tolli. Kauglendudel on Lufthansa natuke lahkem - Airbus A330-300 lennukites on istmevahe 31-32 tolli, A340-300 üldjuhul 32 tolli.

LOT Tallinnast Varssavisse lendava Embraer E170 istmevahe kohta võib leida erinevaid andmeid – võimalik, et see on Euroopa kontekstis tavatult suur – 32'', aga samahästi võib see ka 31'' olla – mis pole samuti paha. Uutes Dreamlinerites ehk Boeing 787-8 lennukites on istmevaheks 32''.

SAS Airbus A319/A320/321 lennukid – 31-32'', Boeing 737 erinevad mudelid 29-32'', A330-300/340-300 32''.

easyJet easyJeti ainult Airbus A319/320 tüüpi lennukites on istmevahe 29''.

Ryanair Ainult Boeing 737-800 lennukeid kasutav Ryanair on isegi lahkem, kui easyJet – istmevaheks 30 tolli.

Norwegian Norwegiani uutes kontinentidevahelisi lende tegevates Boeing 787-8 lennukites on istmevahe 31-32'', Euroopas kasutusel olevates Boeing 737-800 lennukites 29-31'' ja Boeing 737-300 lennukits 30''.

Thomson Puhkuselende pakkuva Thomsoniga suuremal inimesel väga mugav lennata pole - nii Boeing 757-200 kui Boeing 737-800 lennukites tuleb leppida 28'' istmevahega.

Turkish Airlines Airbus A319/A320/321 puhul on istmevaheks üldiselt 30, kuid see võib eri konfiguratsioonides varieeruda 29 ja 32 tolli vahel. Kauglendudel torkab Turkish Airlines silma Airbus A340-300 lennukites oleva 33-34'' istmevahega.

KLM Euroopas Boeing 737 erinevad mudelid 30'', kauglendudel Boeing 747/777 ja Airbus A330 31''.

AirAsia Airbus A320 29''.

Loomulikult ei saa ära unustada, et istumise mugavuse seisukohast on tähtis ka lennukiistme laius, ka see on erinevatel lennufirmadel mõnevõrra erinev.

Tollimärkidega on mingi anomaalia, kord need on ja kord neid pole. Palun mõistvat suhtumist.

0
0

Monarch Airlines on ka üks hullemaid, kus ebainimlikud 28" on paljudel lendudel standard. Raha eest (15-30£) saab osta kohti laiema ruumiga kohtadele ja ma ütleks, et see on isegi kaalumist väärt.

0
0

Jah, Monarch on Thomsoni ja Thomas Cookiga samas kategoorias. Mind huvitaks võrdluseks, missugune on Eestist reise tegevate tšarterlennufirmade (eranditult kõik üsna kentsakate nimedega millegipärast) istmevahe, aga seda infot ei leidnud.

0
0

B 757 kuulub narrow-body kategooriasse. Finnair oli ka vist yks erandeid, kes seda tyypi lennukeid veel hiljuti euroopast valja suunduvatel pikematel otstel kasutas.

0
0

Õige tähelepanek Boeing 757 kohta. Sellega lendamine on vähemalt Euroopas hetkel vist üsna haruldane. Wikipedia vist mitte kõige värskematel andmetel kasutab seda tüüpi lennukeid Euroopas põhiliselt Icelandair. Pluss Monarch, Thomson ja Thomas Cook.

0
0

Pole kunagi mingit tolli taga ajada osanud. Lennuk jääb lennukiks ja istudes magamine jääb istudes magamiseks. See ei saagi olla mugav. Uskumatu, milliste probleemide/küsimusteni mõni reisija jõuab. Toit on ka vilets, on ju ?

0
0

Viimase kommentaari valguses jääb vaid nõustuda tänases LP-s Rasmus Kagge poolt öelduga, et Eesti kõige suurem julgeolekurisk on lollid inimesed.

0
0

Ei, RainerF, Eesti suurim julgeolekurisk on tühjad inimesed, kes arutlevad lennuki toolidevaheliste mõõtude üle ja tsiteerivad teisi, sama tühje inimesi. Lugege midagi mõistlikku, ehk arenete ise veidi. Reisige ja nautige sihtkohti!

0
0

Mordor, targa ja viisaka inimesena saad kindlasti aru ka endast palju lollimatest (ehk kategooria "tühjad inimesed", kuhu mul on nüüd enda meelest päris suur au kuuluda). Me polegi eriti palju reisinud (mõned on kuuldavasti siiski 1985. aastal elektrirongiga Balti Jaamast Lillekülla sõitnud) ja arutamegi siin Trip.ee-s tihti mingi tühja-tähja üle. Aga hea, et keegi võtab vaevaks seda meelde tuletada. Asjalik ja kasulik sisend paari kommentaari lisajalt on alati abiks!

0
0

Ma olen ka siis koos Veigoga nüüd see "tühi inimene". Mina sain siit küll tarvilikku infot. Oma 173 cm kasvu ja suht saledana pole mul eriti raske end ära mahutada, kuid mu 2 meetrisel pojal on küll probleeme enda sobivasse mõõtu kokkuvoltimisega. Aga ega päkapiku kasvu inimesed seda ei mõistagi...

0
0
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Seesam
Sisuturundus
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased