
Eelmise aasta novembris avati Gröönimaa pealinnas Nuukis uus rahvusvaheline lennujaam. Uus lennujaam tõi ootused, et Gröönimaa muutub nüüd senisest palju lihtsamini ligipääsetavaks. Mitmed lennufirmad avasidki Nuukist uusi liine. Air Greenlandi ja SAS-i kõrval nägi Gröönimaa potentsiaali ka United, avades hooajalise liini Newarkist Nuuki.
Varem maandusid kõik rahvusvahelised lennud Nuukist 300 km põhja pool asuvas Kangerlussuaqi lennujaamas, kus oli piisavalt pikk maandusmisrada ja sealt toimetati reisijad väiksemate lennukitega rannikul üles või alla.
Uue lennujaama esimene tegevusaasta on siiski olnud kõike muud, kui kerge. Probleemide ring on olnud nii lai, et Taani väljaanne Politiken pani Nuuki lennujaamast rääkiva loo pealkirjaks "Uus lennujaam on Gröönimaa turismile katastroof".
Sellisesse kohta poleks tohtinud rahvusvahelist lennujaama ehitadagi
Air Greenland tühistas 2025. aasta esimesel poolel Nuuki lennujaamast 59 väljumist. Seda on üle 19 korra rohkem kui 2024. aasta samal perioodil, mil tühistati ainult 3 väljumist. Siis lendas Air Greenland Kangerlussuaqi lennujaama.
Tühistatud lendude suur arv tõi Gröönimaa omavalitsusele kuuluvale lennufirmale 2025. aasta esimese poolaastaga 87,4 miljoni Taani krooni (11,7 miljoni euro) suuruse kahjumi. Võrdluseks, 2024. aasta samal perioodil oli kahjum 21 miljonit Taani krooni.
Lendude tühistamiste taga on olnud Gröönimaa ettearvamatu ilm. 2025. aasta on olnud eriti keeruline, sest on olnud palju torme ja ebatavalisi tuuleolusid. Ei saa siiski öelda, et see tuli täieliku üllatusena. Nuuki vabaühendus Airport Group, mis oli uue lennujaama ehitamise vastu, juhtis ilmastikuga seotud probleemidele tähelepanu juba enne lennujaama projekti vastuvõtmist.
Nuuki lennujaama suurim probleem on selle asukoht. Esiteks asub lennujaam rannikul, mis tähendab niisket õhku ja udu. Teiseks asub see 70–80 meetri kõrgusel, mis tähendab, et talvel moodustab udu rajale jää, millest on raske lahti saada ilma kallite kemikaalideta. Sellisesse kohta poleks rahvusvahelist lennujaama kunagi tohtinud ehitadagi, ütlevad kohaliku turismisektori esindajad.
Meteoroloogid ei anna ka lootust, et tulevikus võiks midagi paraneda. Kliimamuutuste tagajärjed on tuntavad ka Gröönimaal, tuues muuhulgas kaasa rohkem talviseid sademeid, samuti üha ettearvamatumaid ja äärmuslikumaid ilmastikunähtusi, mis tekitavad Nuuki suunduvatele lendudele täiendavaid väljakutseid.
Air Greenlandi 2025. aasta liinikaart
Kuhu inimesed majutada?
Kui halva ilma tõttu ei saa Gröönimaale või Gröönimaalt lennata, on tegemist vääramatu jõu olukorraga. See tähendab, et reisijatel ei ole õigust rahalisele hüvitisele vastavalt ELi määrusele 261/2004.
Lennufirma peab aga hoolitsuskohustusena pakkuma toitlustust ja ööbimist, kui lend toimub alles järgmisel päeval. Või ülejärgmisel. Või üle-ülejärgmisel. Nuukis on hotellitubade arv aga piiratud ja seetõttu on mitmed reisijad pidanud pärast lennu tühistamist ööbima kas lennujaamas, spordihallis või kohalike juures.
Piisava väljaõppeta turvameeskond
Augustis avastas Taani Transpordiamet, et rahvusvaheliste lendude turvakontrolli eest vastutaval personalil puudub nõuetele vastav väljaõpe. See viis Gröönimaale suunduvate rahvusvaheliste lendude ajutise tühistamiseni. Newarkist Nuuki teel olnud United Airlinesi lennuk pidi seetõttu juba Kanada kohal olles tagasi pöörduma. Ka SAS-i Kopenhaagen-Nuuk lennud tuli ajutiselt tühistada.
Lendude tühistamised poleks saanud tulla halvemal ajal, sest august oli Gröönimaal turismi tipphooaeg. Ühtlasi visati rahvusvaheliselt õhku küsimus, kui valmis Gröönimaal ikka ollakse rahvusvaheliste turistide vastuvõtuks. Mõne päeva pärast rahvusvahelised lennud taastusid – pärast seda, kui Taanist viidi kohale adekvaatse turvakoolitusega inimesed.
2025. aasta suvel põhjustas lendude hilinemisi ja tühistamisi veel üks huvitav tegur – kuna parasjagu oli alanud põhjapõtrade jahihooaeg, olid paljud turvatöötajad ja teised lennujaama töötajad läinud põhjapõtru küttima.
Nuuk
Täiendavad turvanõuded õhkutõusmisel
Taani Transpordiamet tegi Nuukis veel teisegi ettekirjutuse, piirates ühes tunnis lubatud maandumiste ja õhkutõusmiste arvu. Kui varem tehti Nuukis kuni kaheksa maandumist ja õhjutõsumist tunnis, siis nüüd on lubatud vaid neli. See omakorda paiskas täiesti segi Air Greenlandi lennugraafikud ja 40% samal päeval toimunud ühendusi rannikult Nuuki polnud võimalik säilitada.
”Meid on petetud”
Gröönimaal leiavad paljud, et neile uue lennujaamaga lubatud lihtsamat, odavamat ja stabiilsemat reisimist pole saabunud. Vastupidi - väljaspool Nuuki elavate inimeste jaoks on lennupiletid hoopis kallimaks muutunud ja tühistamiste korral on vähem alternatiivseid lahendusi, sest kõik on nüüd koondatud pealinna.
Lendude tühistamised mõjutavad ka välisturiste
Kuigi öeldakse, et halb ilm on osa Gröönimaale reisimise kogemusest, siis pole kindel, kas samal arvamusel ollakse ka siis, kui sinu kauaoodatud reisi lükatakse edasi kolm või neli päeva. Kui oled planeerinud näiteks nädalase reisi Gröönimaale ja suurem osa reisist on hilinemiste tõttu rikutud, mis arvamusel oled siis? Ja kellele meeldib veeta öid lennujaamas või spordisaalis?
Kokkuvõtteks
Uue lennujaama avamine Nuukis pole Gröönimaad reisijate jaoks lähemale toonud, kohati isegi pigem vastupidi, sest Gröönimaale lendamine on varasemast palju stressirohkem, aga ka kallim. Lootused, et uusim tehnoloogia suudab loodusest üle olla, pole täitunud. Nuuki lennujaam pole täitnud ei kohalike ega turistide ootusi.
Oli ka mul kogemus Gröönimaa ettearvamatu ilmaga. Lendasin Kopenhagenist Kangerlussuaq'i ja sealt edasi Ilulissat'i. Seda siselendu kujundas veidi põnevamaks kiirelt muutuv Gröönimaa ilm. Mingil hetkel hakkas lennuk tiirutama ja olles ühte ja sama jäämäge lennuki paremast aknast oma 5 korda näinud, teatas piloot rahuliku häälega: "lgp reisijad, me ikka ei saa maanduda Ilulissat'is, kuna väga udune on. Aga kuna meil hakkab kütus otsa lõppema, pean kuskil mujal maanduma, kus ilm lubab". Nii mõnelgi turistil tekkis külm higi otsa ette, kuid kohalikke see ei morjendanud karvavõrdki. Maandusime Aasiaat'is, kus veetsime mõned tunnid, lennuk tankis ja kui ilm läks paremaks, põrutasime sihtkohta.