Euroopa Kohus lõi pretsedendi, otsustades, et kuus aastat tagasi toimunud lennureisil Berliinist Casablanca kaudu Agadiri (viimased kaks kohta asuvad Marokos) on reisijal hilinenud lennu tõttu saada EL määruse 261/2004 kohast kompensatsiooni. See on märkimisväärne otsus, sest seni on just see olnud lennufirmade puhul ettekääne (eelkõige näiteks Emirates), et jätkulendude puhul kompensatsiooni mitte maksta.
Tegemist on Euroopa Kohtusse väljajõudnud vaidlusega, kus sakslanna Claudia Wegener nõudis lennufirmalt (Royal Air Maroc) kompensatsiooni, kuna Casablancas toimunud viivituse tõttu saabus ta sihtkohta 5 tundi hiljem. Lennufirma appelleeris, et kuna kõik juhtus väljaspool Euroopa Liitu, siis pole väljamakseks põhjust. Nüüd siis jõuti reisijatele meeldiva ja lennufirmadele vast mitte nii meeldivale otsusele, et hilinemised Euroopast alguse saanud jätkulendudel väljaspool Euroopas kuuluvad samamoodi hüvitamisele.
Otsus on märkimisväärne, sest jätkulennud väljaspool Euroopat on olnud määruse 261/2004 üks kõige suuremaid vaidluskohti. Halliks alaks oli hüvitise maksmine olukorras, kus reisija jääb väljaspool EL asuva lennufirma süül kolmandas riigis maha jätkulennust või see hilineb. Lennufirmad sellisel puhul tihti endal kohustus ei taha näha. Seda ka vaatamata sellele, et lennud olid ühe pileti peal. EP määruse tõlgendamise suuniste p.3.1 ei märkinud, et jätkulendudest mahajätmine rakenduks õigus hüvitist mitte maksta, v.a juhul, kui reisija ei kasutanud varasema lennusegmendi piletit. Seda halli ala kasutatigi ära, et kompensatsioonist keelduda.
Mida see reisija jaoks muudab?
Põhimõtteliselt mitte midagi. Lihtsalt nüüd on selgem, et Euroopast lähtuvate lendude puhul peavad lennufirmad kolmandates riikides tekkivate probleemide puhul reisijaid kohtlema samaväärselt Euroopa Liidu siselendudega ja enam pole võimalik lennufirmadel mingit jama ajada. Mis muidugi kaugelt ei tähenda, et nad seda enam ei teeks. Ja kindlasti teeb see elu veidi kergemaks reisija ja lennufirma vahel tekkinud probleeme lahendavatel vahendusfirmadel. Loodetavasti viitsib keegi kunagi ka EL lennureisijate õigusi puudutavat veebilehte lähema viie aasta jooksul uuendada.
Kas see puudutab ka varasemaid reise?
Pole jurist, aga täitsa võimalik, et saab hüvitist nõuda ka varasemate reiside probleemide puhul.
Kas see kõik puudutab ka Euroopa Liidus asuvatele lennujaamadele suunduvaid jätkulende, on veidi segasem. Kuid mida iganes te ka ei tee, siis Eesti Tarbijakaitseamet on küll see viimane koht, kuhu oma probleemidega pöörduda. Nende eriala näib olema katkised kingakontsad ja uskumatu ebakomptentsus kõike reisimist puudutavas osas. Tasuta boonuseks on muidugi see, et saad korralikult alavääristatud – sest sa oled siia ilma sündinud ju veidi lollina.
Loe läbi Trip.ee foorumiteema Kompensatsioon lennufirmalt katkestuse/hilinemise puhul 250 EUR miinimum! Palju asjalikku infot.
Allikas: The Independent ja isiklik kogemus.
TKA-st oli alles mõni aeg tagasi selles valguses juttu :) http://arileht.delfi.ee/news/uudised/majandusministeerium-puuab-narbunud-tarbijakaitseametile-uut-elu-sisse-puhuda?id=81887913