Oneworld allianss saab uue liikme

Lennundusallianssiga Oneworld on liitumas uus lennufirma, sest maailma suuruselt kolmas lennufirmade ühendus otsustas liituma kutsuda Maroko lennufirma Royal Air Maroc. Oneworldi jaoks oleks tegemist esimese Aafrika mandril asuva täisliikmega ja esimese uue täisliikmega pärast 2012 – 2014 toimunud laienemist, kui allianssiga liitusid Sri Lankan Airlines, Qatar Airways ja LATAM. Royal Air Maroc peaks Oneworldi täisliikmeks saama 2020. a. keskel.

Kuigi lennundusallianssid (loe Trip.ee pikemat ülevaadet) on aja jooksul oma tähtsust mõnevõrra kaotanud, annab lennufirmade omavaheline tihe koostöö eeliseid ka reisijatele. Näiteks on tänu koodijagamislepingutele reisija käsutuses suurem liinivõrk ja paremad ühendused, lühemad ümberistumisajad tänu koordineeritud lennuplaanidele ja ühiselt jagatud terminalidele, suurem valik äriklassi ootesaale ning võimalus teenida lennumiile erinevate lennufirmadega.

Aafrika on Oneworldi jaoks olnud täiesti katmata maa, kui mitte arvestada British Airwaysi ja Qatar Airwaysi ühendusi Ida- ja Lõuna-Aafrikasse. Ainsad arvestatavad Aafrika lennufirmad, Ethiopian Airlines, Egyptair ja Kenyan Airways, on teiste alliansside poolt juba kositud. Esimesed kaks kuuluvad Star Alliance’i ja Kenyan Sky Teami. Lisaks kuulub Star Alliance’i ka hetkel poolkliinilises seisundis viibiv South African Airways. Tõsi, Lõuna-Aafrika Vabariigis on Oneworldi partnerfirmana tegutsenud British Airwaysi frantsiisi kasutav Comair.

Seega, ega Oneworldil Aafrikas suurt valikut polnud. Kui kogu see paratamatu PR vaht ära võtta, siis Oneworldi liitumiskutse Royal Air Marocile näib poolenisti selline "Tule sinagi mulle, tule kasvõi hädapärast!".

Täielikult Maroko valitsuse omanduses oleval Royal Air Marocil on kokku 55 lennukit, millega teenindatakse 94 sihtkohta 49 riigis Aafrikas, Euroopas, Lähis-Idas ning Lõuna- ja Põhja-Ameerikas. Võrreldes teiste Oneworldi lennufirmadega on RAM üsna pisike.

Royal Air Maroci liitumine Oneworldiga on küllaltki loogiline samm. Neil on juba koostöö Oneworldi kuuluvate Iberia ja Qatar Airwaysiga, koodijagamine toimib lisaks mainitud kahele lennufirmale ka Venemaa S7 Airlinesiga. RAM-i sihtkohtade hulgas on Oneworldi sõlmjaamad London Heathrow, Madriid, Moskva Domodedovo, Doha, New York JFK ja Sao Paulo. Royal Air Maroci liitumisega saab Oneworld juurde 34 uut sihtkohta Marokos ning Lääne- ja Kesk-Aafrikas.

Royal Air Maroci lennukipargi võib jaotada kaheks – uuemad kauglendudel kasutatavad Dreamlinerid ja vanemad Boeing 767, 737-700/800 lennukid, millest paljude vanus on tiksunud üle 15 aasta. See-eest leiab neis eraldi äriklassi istmed, mitte Euroopas tavalise blokeeritud keskmise istme. Regionaallendudel kasutatakse Embraere ja ATR-e.

Royal Air Maroci nõrgaks kohaks näib olema kohatult suur varieeruvus teeninduses. Kui kõik läheb plaanikohaselt, on tegemist küllaltki korraliku lennufirmaga, aga väiksemagi kõrvalekalde puhul pole neist abi loota. Parimal juhul suhtutakse sinusse õkva jämedalt, halvimal juhul veedad päevi mõnes Lääne-Aafrika lennujaamas ilma igasuguse kommunikatsioonita. Pole vist päris see, mida ühelt allianssi kuuluvalt lennufirmalt ootaks. Tõsi, on märgata, et Royal Air Maroc pingutab taseme tõstmiseks.

Reisijana jääks Royal Air Maroci suhtes neutraalseks. Paljud, kui mitte kõik Lääne- ja Kesk-Aafrika sihtkohad on mõne teise lennufirmaga (Turkish Airlines, Brussels Airlines, TAP Portugal, Ethiopian) juba praegu kaetud. Marokosse leiab Euroopast arvestataval hulgal odavlende. Küll aga võib Aafrikasse reisimine lihtsustuda Põhja- või Lõuna-Ameerika reisijatele.

Royal Air Marociga lendas 2017. aastal 7,3 miljonit reisijat. Casablanca lennujaama 1 terminalis on peagi valmimas täielik ümberehitus, mis loob eelduse Casablanca muutumisel senisest olulisemaks sõlmjaamaks. Eestile lähimad Royal Air Maroci sihtkohad on Stockholm ja Kopenhaagen.

Minul endal täitsa positiivsed kogemused Royal Air Marociga. Sellest küll aastaid möödas, aga lennates läbi Casablanca Ouagodougousse oli planeeritud lühike peatus Nigeris Niameys ja küsisin personalilt kas võin siin maha minna. Võeti kõne lennujaama ja ei olnud probleemi. Tagasi lendamise perioodil tekkisid Burkina Fasos rahutused ja esialgu lennud tühistati. Pandi päev hilisemale lennule ja Casablancas vahemaandumisel 4* hotelli koos transpordi ja kõige muuga...

Teeninduse kvaliteeti ja lennukeid ei mäleta seega ilmselt midagi väga halba või head ei olnud.