Ma ei tea, kas Tammsaare "Tõde ja õigus" on araabia keelde tõlgitud või mitte, kuid Pärsia lahe naftariikide lennunduses toimuv pakub Andrese ja Pearu laadis äratundmisrõõmu küllaga. Tõsi, märgatavalt suuremates mastaapides, kui Andresel ja Pearul tavaks oli. Lennunduse seisukohast strateegiliselt väga sobivas kohas paiknevad naftariigid näevad seda valdkonda riigi edukuse tähtsa sümbolina ning ei hoia oma ambitsioone tagasi ei maa peal ega õhus. Konkurents Dubai, Abu Dhabi ja Doha lennujaamade vahel muutub aina intensiivsemaks, nagu ka eelkõige kõrgematele teenindusklassidele keskendunud ületrumpamismäng, mida mängivad omavahel Emirates, Etihad ja Qatar Airways. Trip.ee on neid teemasid ka kajastanud, näiteks uudistes Emirates´i tulevik – maailma suurim lennufirma maailma suurimal lennuväljal või hiljutine teade Etihadi uuest Residents-klassist, mille kõrval tundub luksuslik esimene klass päris tagasihoidlik.
Kuna tähtis on olla esimene/luksuslikum/suurem, ei tasu sealtkandist tulevatel lennundusuudiste taga mitte alati otsida majanduslikku põhjendatust. Näiteks mõnda aega tagasi teatas Abu Dhabi lennufirma Etihad, et nad on otsustanud hakata kanu pidama, et saaks esimese klassi reisijatele pakkuda vabapidamisel kanade mune. Võiks ju küsida, kas järgmisena võetakse lihaveised või lambad, aga oma eesmärgi oli Etihad kogutud tähelepanu näol juba saavutanud.
Või võtame Qatar Airwaysi. Kuhu alustas Qatar Airways kõigepealt lende, kui oli kätte saanud oma esimese Boeing 787 Dreamlineri, mille eelised avalduvad just pikematel lendudel? Eks ikka Dohast Dubaisse – kuhu lend kestab 1 tund ja 10 minutit. Vaja ju näidata, et neil on midagi, mida Emirates'il pole.
Kuid samasugune konkurents käib ka Dubai, Doha ja Abu Dhabi lennuväljade vahel. 2013 sügisel maandusid esimesed regulaarlennud Dubai Al Maktoumi (DWC) lennuväljal. Täielikult valminuna peaks see viie stardi-maandusmisrajaga 24 miljardit eurot maksev kompleks teenindama 160 miljonit lennureisijat aastas, mis teeb sellest maailma suurima lennujaama.
Katari ambitsioonid on natuke väiksemad, kuid samuti muljetavaldavad. 2014. aasta aprilli viimasel päeval maandus esimene lennuk Katari uuel Hamadi rahvusvahelisel lennuväljal (Hamad International Airport, IATA koodiga HIA), mis hakkab asendama senist Doha lennuvälja. Esialgu teenindatakse seal põhiliselt piirkonna odavlennufirmasid, kuid alates 28. maist lendavad sinna ka enamus suuremaid lennufirmasid, nagu Qatar Airways, Lufthansa, KLM, Emirates, British Airways, ja Cathay Pacific. Nii et kui kellelgi on jätkulennupilet Qatar Airwaysiga peale 27. maid, siis saab uue lennujaama oma silmaga üle vaadata.
Hamadi rahvusvaheline lennuväli on koheselt võimeline vastu võtma 29 miljonit reisijat aastas, tulevase täisvõimsuse kohta kohtab erinevates allikates numbreid 50 kuni 93 miljoni reisijani aastas. Sellega on Hamad Dubai järel piirkonnas suuruselt teine lennuväli.
15,5 miljardi dollarilise (11,2 miljardit eurot) maksumusega lennuväljale tuleb 16 äriklassi reisijatele mõeldud lounge'i, 26 kunstiinstallatsiooni, hotell transiitreisijate jaoks, squashiväljak, bassein, luksuslik spaa ja üks maailma suuremaid söögikohti. Loomulikult on palju kaubanduspinda, reisijate elu teevad lihtsamaks 373 eskalaatorit ja liikuvat teed. Praegusest 4 km eemal asuvas lennujaamas on ka maailma esimene ainult Airbus A380 lennukeid silmas pidades planeeritud terminaliosa, kus 6 väravat hakkavad teenindama ainult seda tüüpi lennukeid.
2022 aasta jalgpalli MM-võistluste ajaks peaks Doha Hamadi lennujaamas valmima teine terminal, mis on mõeldud teenindama välismaiseid lennufirmasid. Praegune terminal peaks jääma peamiselt Qatar Airwaysi käsutusse.
Tuleb tunnistada, et Doha uue lennuvälja skulptuuride kunstiväärtus ei pruugi olla võhikule kergelt mõistetav. Esimene mõte oli, et kas tõesti on üks Eesti skulptor suutnud oma tegevushaaret ka sinna laiendada.
Doha lennujaam on olnud tõsiseks häbiplekiks Katari ja Qatar Airwaysi jaoks. 1960-ndatel ehitatud väikest terminali on küll pidevalt jõudumööda laiendatud ja ehitatud ka uusi "kuure" ümber lennujaama, aga võrreldes naaberriikide lennujaamadega oli see ikka väga 20. saj. teine pool või isegi keskpaik. Näiteks lennukile viimine/toomine oli võimalik ainult bussidega jne. Ka uue lennujaama valmimine oli paras jama. Algselt pidi see vist valmima juba u 5 aastat tagasi. Loodetavasti saavad asjad nüüd toimima ja Qatar Airways saab hakata ka transiidil konkurentidele võrdset teenust pakkuma.
Kui Dubai ja Doha saavad uuendatud, siis jääb veel Abu Dhabi lennujaam, mis pole samuti päris see koht, kust reisielamusi otsida.
Mõlemad lennujaamad laienevad, mitte küll samades mastaapides, aga siiski. Ei usu, et kummastki saaks tõsiseltvõetav konkurent loetletud kolmikule. Bahreinis lokeeruv Gulf Air oli nii 10 aastat tagasi - kui Etihad alles alustas - päris korraliku kvaliteedi ja heade hindadega lennufirma Euroopast Aasia suunal. Aga siis tuli kukkumine, liine ja kvaliteeti tõmmati kokku ja Airlinequalityst võis nende kohta põhiliselt sõimu lugeda. Viimasel ajal Gulf siiski jälle pingutab ja hinnagud on paranenud.
Kuwait Airways tundub olema selline Saudia tüüpi lennufirma, mille otsa komistatakse põhiliselt ootamatult soodsa hinna tõttu. Vahest on äriklass Euroopast Aasiasse olnud sisuliselt turistika hinnaga. Aga selle eest on ka lennufirma mentaliteet kusagilt teisest dimensioonist. Viska pilk peale, mida kirjutatakse neist Airlinequality arvamustes ja pilt peaks selge olema. Enamasti vanad lennukid, olematu täpsus ja halb teenindus. Üks hinnang näiteks selline:
JKK-Kuwait-Islamabad-Kuwait-Colombo-Kuwait-JFK. I took 6 flights on this 2 weeks trip to Asia. Tickets were cheap. All six flights were delayed. Minimum delay was 2 hours and maximum 18 hours. My first flight from JFK to Kuwait was 2 hours delayed without any reason. It was a 777 but old. No entertainment for 14 hours. Seats were not reclining and food was just food. Staff were rude. My other flight was from Kuwait to Islamabad but it delayed due to fog. We stayed at airport for 18 hours and they told us that all hotels were fully booked.
Mitte küll päris teemasse, aga Kuwait Airwaysiga saab tutvuda ka ainult Euroopas lennates. Lennud Rooma ja Pariisi vahel on ilusti müügis ning täiesti normaalse hinnaga. Eriti kui arvestada see eksootika osa juurde.