Pariisi kuulus Champs-Elysées ehitatakse täielikult ümber

Pariisi linnapea Anne Hidalgo teatas, et on heaks kiitnud suurejoonelised ümberehitustööd, mille eesmärk on muuta kuulus Champs-Elysées senisest autodele mõeldud tänavast oluliselt keskkonna- ja inimsõbralikumaks avalikuks ruumiks.

Champs-Elysées kommittee, mis ühendab erinevaid huvigruppe, on projekti kallal töötanud alates 2018. aastast. Võimalike uuenduste väljatöötamine tehti ülesandeks Prantsuse arhitektuuribüroole PCA-STREAM.

1,9 km pikkust avenüüd, kus kummaski suunas on 4 sõidurida, läbib tunnis 3000 autot. See on kaasa saastatuma õhu, kui näiteks Pariisi ringteel. Enne Covid-19 külastas Champs-Elysées’d päevas mitusada tuhat inimest, kellest 68% olid turistid ja neist enamik (üle 85%) väljaspoolt Prantsusmaad. Pariislasi oli kõikidest jalakäiatest vaid 5%. Tänav on täis kalleid kohvikuid ja luksuskaupade poode. Sealsed rendihinnad on maailma kalleimate hulgas. Pole siis ime, et pariislastele seal eriti ei meeldi.

Võib öelda, et Champs-Elysées võtab kokku paljude suurlinnade tänased probleemid: liiga saastatud õhk, liiga palju autosid, liiga palju turismi ja liiga palju konsumerismi. Mõne aasta pärast peaks see vähemalt Champs-Elysées’ puhul muutuma.

250 miljonit eurot maksvate tööde käigus jääb senise kaheksa sõidurea asemel järgi neli. Vabanenud ruum kasutatakse ära laiemate kõnniteede, rohealade, mänguväljakute, söögikohtade ja muu sellise rajamiseks. Eesmärk on muuta Champs-Elysées pariislastele palju atraktiivsemaks.

Fotod: PCA-STREAM

Champs-Elysées ümberehituste esimene etapp peaks valmima 2024. aasta Pariisi suveolümpiamängudeks, tervikuna aga aastal 2030.

Vaata lisaks

Champs-Elysées pole Pariisi kesklinnas ainus suurejooneline muutus. 2024. aastaks valmib ka suur roheala Eiffeli torni ümbruses, millest saab lugeda siin.

Olles seal nagu paljud teised kordi jalutanud peaks ütlema, et see idee on jama ja minule isiklikult ei meeldi. Kõike siin elus ei pea ka "rohestama".

No see point igatahes on, et CO2 tase on seal soovituslikust kaks korda kõrgem. Küsimus on pigem see, miks nii mastaapsele projektile rahvusvahelist arhitektuurikonkurssi ei korraldatud.