Ryanair teatas teisipäeval, et on esitanud tellimuse 300 Boeing 737MAX-10 lennukile, millest 150 lennukit oleks kindel tellimus ja 150 lennukit ostuoptsioonina. Lennukite tarneaeg langeks aastatele 2027 kuni 2033. Ryanairi ajaloo suurima tehingu väärtusena mainitakse vähemalt 40 miljadit dollarit, kuid selle numbriga pole liiga palju peale hakata, sest ilmselgelt sai Ryanair Boeingult kõva allahindluse. Otsuse peab veel kinnitama Ryanairi septembris toimuv aktsionäride üldkoosolek.
Pressiteates mainitakse, et võrreldes Ryanairi vanema põlvkonna lennukitega on uued lennukid 20 ökonoomsemad ja 50% vaiksemad. See on kahtlemata muljetavaldav, kuid hoopis huvitavam on nende veelgi suurem istekohtade arv.
737MAX-10 on Boeingu MAX seeria suurim lennuk, kuhu Ryanair plaanib mahutada maksimaalse võimaliku arvu istekohti. Ajalooliselt on istekohtade arv Ryanairi lennukites kasvanud järgmiselt:
Seega on Ryanairi lennukites istekohtade arv kasvamas praegu valdava 189 pealt 228ni, teisisõnu, lisandumas on ligi 21% võrra rohkem reisijakohti.
Suurem istekohtade arv on siiski kahe otsaga asi. Ühest küljest saab nii suure nõudlusega liinidel lennukitesse veelgi rohkem reisijaid, teisalt peab Euroopas iga 50 reisija kohta olema üks salongiteenindaja. Kui seni saadi hakkama neljaga, siis tulevikus läheb vaja viite ehk 25% rohkem ja seda sõltumata sellest, palju tegelikult reisijaid on. Ja veel - kui üks lennuk teeb päevas kuus lendu, tuleb 6x30 lisakohta ka täita, mis tähendab, et pakkuda tuleb omajagu võrdlemisi odavaid pileteid.
Ryanairi odavate piletite üks saladusi on oskus osta oportunistlikult, kui lennundus on sügavas kriisis. Hetke tabamise ja suurte tellimustega on lennukitele välja kaubeldud konkurentidest kaugelt soodsamad hinnad. Nüüd on kätte jõudnud pigem vastupidised ajad, kus lennukitest on terav puudus ja ei Airbus ega Boeing ei jõua nõudlust rahuldada.
Ryanairi tegevjuht Michael O’Leary on küll läbirääkimistelt minema jalutanud ja öelnud, et neil on aega uue tellimusega oodata küll. Samas näitab matemaatika, et kui Ryanair soovib oma kasvueesmärke säilitada, oleks vaja aastas kätte saada orienteeruvalt 30 uut lennukit. Isegi, kui säilitatakse kõik praegused 737-800 lennukid, jääks lennukitest endiselt puudu. Ju siis ikka enam ei olnud aega oodata ja ju siis jõuti hinnas samuti kokkuleppele. Aga ikkagi tekib 2025. ja 2027. aasta vahel umbes kaheaastane periood, kus Ryanair ei saa kätte ühtegi uut lennukit.
Kokkuvõtteks
Võib pagasipoliitikat mõjutada küll. Ma pole ausalt öeldes kursis, kui mahukad need MAX-ide pagasiriiulid on, aga pole veel näinud lennukit, kus need kuidagi tühjaks jääks. Asi ju ka selles, et kui lennukis on 30 inimest rohkem, siis võtab pagasi ülespanek ja allavõtmine mingi lisaaja. See jälle hakkab avaldama survet pööranguaegadele. Aga eks see ole läbi mängitud ja leitud, et tasub ära.