Ryanair küsib juba broneeritud piletitelt kliimamaksu

Saksamaa

Eelmisel aastal avastati Saksamaal, et kliimaeesmärkide saavutamine ei edene plaanitud tempos ning midagi tuleks ette võtta. Nagu ikka, haarati kõige madalamal rippuva vilja järele ehk esimesena võeti ette lihtsaimana tundunud lahendus – kehtestada lennundusele täiendav kliimamaks. Alates 1. aprillist 2020 maksud lennupiletitele Saksamaal tõusevadki ja seda järgmiselt:

  • Saksamaa sise- ja Euroopa-sisesed lennud: 7,50€ pealt 13,03€ peale (tõus 75%)
  • Keskpikad (kuni 6000 km) lennud: 24,43€ pealt 33,01€ peale
  • Kauglennud (üle 6000 km): 42,18€ pealt 59,43€ peale
  • Ühtlasi keelati dumpinghinnaga (alla omahinna) lennupiletite müük.

Otsus täiendavast maksustamisest võeti Saksamaal vastu eelmise aasta novembris ja see tõi kaasa olukorra, kus lennufirmad müüsid varajastele broneerijatele (reisijatele, kes ostsid pileti enne seaduse vastuvõtmist) lennupiletid ilma täiendava maksuta. Kokku on selliseid pileteid üle miljoni. Kui muud lennufirmad on maksutõusu alla neelanud, siis Ryanair sellega leppida ei kavatse ning küsib varajastelt broneerijatelt raha juurde.

Nagu kirjutab Kesk-Saksamaa Ringhääling MDR.de, on Ryanair asunud kontakteeruma reisijatega, nõudes täiendavate summade tasumist. Juhul, kui seda ei tehta, pole reisijatel võimalik teha check-inni. Neilt, kes on broneerinud krediitkaardiga, võetakse raha maksusumma ulatuses automaatselt maha, eeldades, et kui reisija pole lendu 8 päeva jooksul tühistanud, nõustub ta, et Ryanairil on õigus kaardilt täiendav summa debiteerida.

Kas see on seaduslik?

Loomulikult tekib küsimus, kas juba ostetud piletile tagantjärgi täiendava summa nõudmine on üldse seaduslik? Saksamaa seaduste kohaselt on kõik siiski seaduslik ja seda kahel põhjusel:

  • Lennundusega seotud maks on seotud lennuki väljumise, mitte pileti broneerimisega.
  • Ryanairi reisijateveo tingimustes on täiendavate riiklike maksude kehtestamise puhul lisaraha küsimine ette nähtud.

Mis Ryanairi poolt kõige viisakam siiski pole, on nõue tasuda täiendav summa 48 h jooksul. See on tarbijakaitseorganisatsioonide jaoks piiri peal kõndimine, sest näiteks nädalalõpu puhul ei pruugi maksmine juba puht tehniliselt olla võimalik.

Mida teevad teised lennufirmad?

Lufthansa ja Easyjet on teatanud, et nemad reisijatelt täiendavaid summasid küsima ei hakka.

Keda eelnev jutt puudutab?

Rynairi täiendav rahaküsimine puudutab neid, kes ostsid varakult pileti Ryanairi pärast 1. aprilli toimuvale lennule Saksamaalt või Saksamaale. Meie puhul tähendab see eelkõige lende Tallinn – Berliin Schönefeldi liinil, aga mõne reisija puhul ka sealt edasi suunduvaid lende.