Saudi Araabia on loomas uut globaalset lennufirmat
veigo
veigo
7. juuli 2021 05:02

Saudi Araabia plaanib järgmise üheksa aasta jooksul transpordi- ja logistikasektorisse investeerida 550 miljardit riaali (124 miljardit eurot) ning muuta kuningriigi, eriti selle pealinna Ar-Riyaḑi, globaalseks lennunduskeskuseks. Investeeringud on osa Saudi Araabia lähiaastate arengukavast Visioon 2030, millega maailma suurimate naftavarudega riik üritab oma majandust mitmekesistada.

Saudide eesmärgiks on aastal turistide arvu kasvatada 100 miljonini, mida on oluliselt rohkem, kui seni. Meenutame, et Saudi Araabia hakkas turismiviisasid väljastama alles aastal 2019. Turistide arvu kasvatamiseks on aga vajalik luua oluliselt rohkem lennuühendusi. Praegu on sealsel riiklikul lennufirmal Saudia ja selle odavlennuharul Flyadeal regiooni üks väiksemaid liinivõrke, kuigi Saudi Araabia on Lähis-Ida suurim riik nii pindalalt kui majanduse suuruselt.

Lennuühenduste arv peaks tulevikus märgatavalt kasvama, sest Saudia kõrvale luuakse veel teine lennufirma – selle vahega, et kui Saudia sõlmjaamaks jääb Jiddah, siis loodav lennufirma keskendub pealinnale Ar-Riyaḑile. Ehk uue lennufirma fookuses on ärireisijad ja turistid ning Saudia jääb teenindama eelkõige religioosset turismi.

Detaile, kunas ja mismoodi uus lennufirma käivitatakse, palju teada pole. Niipalju siiski, et selles nähakse konkurenti M3-le ehk Lähis-Ida kolmikule Emirates, Etihad ja Qatar Airways, haarates viimaste käest võimalikult priske tüki Euroopa, Ameerika, Aafrika ja Aasia vahelisest reisijate- ja kaubavedudest. See oleks väga oluline uuendus, sest seni pole Saudi Araabia ennast transiitpunktina näinud. Selle teostamiseks on lisaks liinivõrgu märgatavale suurendamisele vaja pakkuda ka korralikku teenusekvaliteeti pardal ehk suund on selle suunas, et luua regiooni veel üks globaalse haardega 5-tärni lennufirma.

Tulevasel lennufirmal on teiste Pärsia lahe piirkonna lennufirmade ees kindlasti see eelis, et nad saavad arvestada ka märkimisväärse hulga siseliinidega. Araabia Ühendemiraatide ja Katari lennufirmadel see võimalus puudub. Kõige muuga on aga keerulisem.

  • Saudia teenindustase pole praegu võrreldes Emiratesi või Qatar Airwaysi omaga konkurentsivõimeline ja saudid ei näe ennast teenindajana. Saudidest personal võib reisijatega olla lihtsalt jäme, meespersonal võib pardal üldse mitte töötada, jättes reisijate teenindamise mujalt palgatud töötajatele. Võib arvata, et ka uue lennufirma puhul tuuakse salongipersonal välismaalt.
  • Saudia on aastaid olnud kahjumis. On raske näha põhjuseid, miks uus lennufirma suudaks äkki olla majanduslikult edukam. Üldiselt arvatakse, et loodavasse lennufirmasse tuleb aastaid kõvasti raha sisse panna enne, kui see võiks üldse hakata ära tasuma.
  • Küsimus on, kui entusiastlikud on rahvusvahelised reisijad lendama kontinentidevahelisi lende kuiva lennufirmaga või riiki, kus alkohol on täielikult keelatud, eriti, kui samas piirkonnas leidub mitmeid parema kvaliteediga alternatiivseid lennufirmasid.
  • Saudi Araabia seadused on ka küllalt piiravad selles suhtes, mida naisturistid võivad ja mida ei või teha. Nii kohapeal avalikes kohtades, kui kohati ka lennukis tuleb arvestada soopõhise segregatsiooniga.
  • Saudi Araabias pole tuntud kui riik, kus inimõigused au sees oleks ning viimaste aastate jooksul on sõnavabadust seal veelgi rohkem maha surutud. Osadele reisijatele on see piisav põhjus mitte kasutada sellise riigi lennufirmat.
  • Aastate jooksul on Dubai, Doha ja Abu Dhabi muutunud atraktiivseks nii äri- kui puhkusereisijatele, Saudi Araabia kahes suuremas linnas midagi võrreldavat vastu panna pole, kuigi Saudi Araabia pealinna Ar-Riyāḑi lähedale on kerkimas megasuur Qiddiya teemapark ja Punase mere äärde rajatakse luksukuurortit.

Kokkuvõtteks

Saudi Araabia praegusel de-facto juhil Mohammed bin Salmanil on selge idee kopeerida seda, mida on tehtud Araabia Ühendemiraatide ja Katari majanduse mitmekesistamiseks ning turismi ja lennunduse arendamiseks. Naftaraha abil saab ellu viia ka väga lennukaid plaane ja antud juhul soovib Saudi Araabia naftadollareid kasutada selleks, et saada globaalse tähtsusega transpordikeskuseks.

Mõttekäiguna on ju päris huvitav ette kujutada, kuidas Emiratesi ja Qatar Airwaysi kõrval on samas piirkonnas veel üks kvaliteetne lennufirma, mis lendab korraliku sagedusega paljudesse Euroopa linnadesse ja millel on suur hulk ühendusi nii Aasias kui Aafrikas. Samas pole põhjust arvata, et Emirates, Qatar Airwys ja Etihad, aga ka Turkish Airlines jääksid lihtsalt ootama, kuidas uus lennufirma nende piruka kallale trügib ning neil on praegu igas plaanis selge edumaa.

Kokkuvõttes saab olema huvitav vaadata, mida väga suure raha ja väga julgete plaanidega lennunduses teha saab. Või siis ikkagi ei saa.

Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased