Šveitsis avati maailma kõige järsem mägiraudtee

Šveits

Alates 17. detsembrist 2017 on Šveitsis võimalik sõita maailma kõige järsema nurga all tõusva mägiraudteega. Insenerimõtte tippsaavutusena valminud raudtee, mis ühendab Šveitsi keskosas asuvat Schywzi linna 150 elanikuga Stoosi alpikülaga. Autovaba Stoos asub 1300 meetri kõrgusel üle merepinna.

Stoosi mägiraudtee (Stoosbahnen) planeerimine ja ehitamine võttis kokku aega 14 aastat. Selle jooksul kogeti mitmeid tehnilisi ja finantseerimisprobleeme, raudtee avamist lükati mitmeid kordi edasi. Raudtee kogumaksumuseks kujunes 52 miljonit Šveitsi franki (44,6 miljonit eurot).

Mägiraudtee tõusunurk on rekordiline 110%, mis tähendab, et 100 meetri läbimisel tõustakse 110 meetrit merepinnast kõrgemale. Kraadides teeb see kaldeks 47,7º. Ka eelmine rekord kuulus Šveitsile, Berni lähedal asuva Gelmerbahni kaldenurk oli 106%. Osadel hinnangutel asub kõige järsem mägiraudtee hoopis Austraalias, aga tehniliste nüansside tõttu loetakse seda rohkem liftiga sarnaseks.

Et järsk tõus (või laskumine) mugavaks teha, on futuristliku tünnikujulise vaguni põrand alati automaatselt horisontaalasendis. Loomulikult ei kulge terve trass ülijärsu nurga all.

Stoosi tõstukraudtee on ühest küljest turismimagnet, kuid vajalik ühendus ka kohalikele.

Faktid:

Läbitav vahemaa: 1547 m
Kõrguste vahe: 744 m
Kiirus: 10 m/s (36 km/h)
Ronge: 2, kumbki mahutab 136 inimest, tunnis teenindatakse kuni 1500 inimest
Pileti hind: täiskasvanud 22€ (edasi-tagasi), 6-15 aastased 11€ (edasi-tagasi)

Midagi on nüüd nihusti. Kui 100 meetrit läbida, siis on maksimaalne tõus siiski võimalik ainult 100 meetrit, olgu ta alla või üle merepinna.

Ma arvan, et seda võiks tõlgendada nii, et liikudes edasi (ehk horisontaalis) 100 meetrit, tõustakse selle aja jooksul vertikaalis 110 meetrit. Sealt see 110% ehk kui suur on vertikaalne liikumine võrreldes horisontaalse liikumisega.

Täpsem seletus on Vikipeedias. Valem tõusuprotsendi leidmiseks on 100 x (tõus/distants).

Kujutasin kohe ette puidust (nagu nad minu kooliajal olid) täisnurkset kolmnurka ebavõrdsete kaatetitega, olgu üks neist 10 ja teine 11 cm, paned ta lauale lühema külje peal püsti seisma ja hüpotenuus näitab ikka väga järsku tõusu. Juba võrdsete kaatetite korral oleks tõus väga järsk. Veel lihtsama pildi annab redel seina najal. Šveitsis liiguvad ka mäetraktorid väga äkilistel nõlvadel.