Täpsustati lennureisijate õigusi: linnuga kokkupõrge ja teavitamiskohustus
veigo
veigo
1. juuni 2017 05:21

Euroopa Kohus võttis 2017. a. mais seisukoha kahes olulises lennureisijate õiguseid puudutavas küsimuses.

Lennufirmade teavitamiskohustus

Euroopa kohus asus seisukohale, et nüüdsest on lennufirmad vastutavad reisijate informeerimisest lennuplaani muudatustest või lendude tühistamisest vähemalt 2 nädalat ette ka juhul, kui pilet on ostetud mujalt, näiteks reisibüroo kaudu. Juhul, kui lennufirma ei ole reisijat teavitanud vähemalt 2 nädalat ette, on reisijal õigus taotleda lennufirmalt hüvitist. See tähendab, et enam ei piisa, kui lennufirmad teavitavad lennuplaani muudatusest reisibürood ja loevad sellega oma teavitamiskohustuse täidetuks.

Selline lahend sündis tänu hollandlasele nimega Bas Jacob Adriaan Krijgsman, kes esitas kaebuse Hollandi lennufirma Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) peale. Mees ostis 2014. aastal reisibüroost pileti 14. novembril toimuma pidanud lennule Amsterdamist Surinami. 9. oktoobril teavitas lennufirma reisibürood, et antud lend on tühistatud. Krijgsmanile andis reisibüroo selle info edasi 4 novembril ehk vähem, kui 2 nädalat enne plaanitud väljalendu.

Krijgsman taotles SLM-ilt hüvitist, kuid lennufirma keeldus maksmast, viidates, et nemad on reisibürood omalt poolt varakult teavitanud. Ka reisibüroo keeldus hüvitist maksmast, argumenteerides, et nemad on vaid lennupiletite vahendaja ega suuda mõjutada muutusi lennuplaanides. Lisaks olid nad edastanud Krijgsmani kontakti lennufirmale. Euroopa Kohus asus seisukohale, et vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele 261/2004 lasub sellisel puhul hüvitamiskohustus lennufirmal. Euroopa Kohtu otsusega saab tutvuda siin.

Niisiis, vastutus reisija informeerimisest lennuplaani muudatustes lasub nüüdselt üheselt lennufirmal, sõltumata, kust pilet on ostetud. Teisisõnu, reisija saab lennuplaani muudatustest mitteinformeerimise korral taotleda hüvitist ainult lennufirmalt.

Samas ei piira mainitud kohtuotsus mingil moel lendu teenindava lennuettevõtja õigust taotleda hüvitist reisikorraldajalt või muult isikult, kellega lendu teenindav lennuettevõtja on sõlminud lepingu. Kui lennufirma ja reisibüroo vahel (vahet pole, kas füüsiline või online büroo) sõlmitud lepingus on sees reisifirma kohustus reisijaid lennuplaani muudatustest vähemalt 2 nädalat ette teavitada, siis on lennuettevõtjal õigus nõuda hüvitist reisifirmalt, kui reisibüroo ei suuda tõendada, et reisija nõuetekohane informeerimine on toimunud.

Lennuki kokkupõrge linnuga vabastab hüvitise maksmisest

Teine Euroopa Kohtu otsus puudutab reisija ja lennufirma suhteid olukorras, kus lennuki väljalend hilineb lennuki kokkupõrke tõttu linnuga. Lahend sündis tänu Tšehhi abielupaari kaebusele, kes hilinesid plaanitud sihtkohta selle tõttu, et lennuettevõtja lennuk vajas pärast linnuga kokkupõrget plaanivälist tehnilist kontrolli.

Euroopa Kohus leidis, et lennuki kokkupõrge linnuga ja sellest kokkupõrkest tingitud võimalik vigastus ei ole lahutamatult seotud lennuki töötamissüsteemiga ning seega ei ole niisugune kokkupõrge oma olemuselt või päritolult omane lennuettevõtja tavapärasele tegevusele ja väljub tema tegeliku kontrolli alt. Järelikult on lennuki kokkupõrge linnuga käsitatav erakorralise asjaoluna määruse 261 tähenduses ning sellisel puhul reisijatel õigust hüvitisele ei ole. Kohtuotsusega saab tutvuda siin (pdf).

Loe ka neid teemasid:

Vastav teema Trip.ee foorumis: Kompensatsioon lennufirmalt katkestuse/hilinemise puhul 250 EUR miinimum!

Euroopa Kohus otsustas – lennuki tehniline rike ei päästa hüvitise maksmisest

Euroopa Komisjon täpsustas lennureisijate õigusi

 

Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased