Ilmselt on paljud näinud pilte või filme kuumaõhupallidest Türgis Kappadookia eriskummalise maastiku ning koobaskirikute kohal. Eelmine aasta oli õhupallisõitude poolest Türgis rekordiline – kokku registreeriti 2024. aastal 933 195 sõitu kuumaõhupalliga. Võrreldes 2023. aasta 747 203 sõiduga kasvas kuumaõhupallidega sõit eelmisel 25%. Tänaseks on kuumaõhupallisõitudest Türgi turismisektori jaoks kujunenud küllalt oluline müügiargument. 60 minutilise kuumaõhupallisõidu hinnad Kappadookias varieeruvad 115 ja 270 euro vahel.
Kuigi ajalooliselt on kuumaõhupallisõidud kujunenud Kappadookia sünonüümiks, on õhupallitrend levinud sealt ka Türgi teistesse piirkondadesse. Tänaseks on kuumaõhupallid lubatud Türgi seitsmes piirkonnas:
Türgis pööratakse küllalt suurt tähelepanu ka õhupallisõitude ohutusele. Türgi Tsiviillennundusaemt korraldab regulaarselt etteteatamata kontrollreide, et avastada võimalikke rikkumisi ja kindlustada õhupallisõitude ohutus. Muuhulgas kontrollitakse ka seda, et piloodid oleks kained. Praegu on Türgis kuumaõhupallisõidu litsents 387 piloodil.
Kuumaõhupallide tööstus Türgis on jõudnud tasemele, mis võimaldab neid eksportida üle maailma. Türgi õhupallid on jõudnud nii erinevatesse riikidesse nagu Egiptus, Rwanda, Ghana, Aserbaidžaan, Katar, Lõuna-Korea, Jordaania, Mehhiko ja Jaapan.
Enne riigipööret Myanmaris lennates oli austraallasest või inglasest piloot. See rääkis, et õhupallipiloote pidi vähe olema, rändavad mööda maailma ringi. Et igal aastal on Kapadookias mingid kuud, siis mõned kuud Myanmaris, siis Austraalias jne. Sõltuvalt hooajast siis. Ja et kõik piloodid pidid nii tegema, et uusi väga peale ei tule.
Myanmaris ilmselt riigipöörde järel vähenes see äri tunduvalt (äkki kadus vahepeal täitsa ära?) ja küllap see andis siis Türgile võimaluse hooaega pikendada ja laiendada ja piloote seal kinni hoida kauem.
Baganis oli vähemalt varem see vist jah hooajaline teema. Ise sattusin sinna vihmaperioodi lõpus ja siis ei jäänud ühtegi pakkujat silma, kuigi eraldi ei otsinud ka. Aga piltide pealt näeb võimas välja küll.
Miljon sõitu aastas ja 390 pilooti?
See teeb iga päev iga piloodi kohta 7 sõitu. Kõigile, ilma puhkuseta. Karm
Just viidati, et piloodid reisivad hooaegu arvestades ringi. Ehk siis toimetavad Türgi enda piloodid pluss välismaalased.
Siin on vist küsimus, kuidas tõlgendada "sõitu" (originaalis ilmselt "ride").
933 tuhhi viitab ilmselt sõitjate arvule, ühe õhupalli peale püütakse reeglina pakendada 8-32 inimest - sõltub, mille eest maksad.
Mingi internetiallikas mainib 150 igapäevast lendu ja kuni 37 500 lendu aastas (ainult Kapadookias, mitte terves Türgis).
Õhupallid lendavad ainult varahommikuti, seega piloodi kohta üks sõit päevas. Kui just Türgis mingid erilised ilmastikutingimused pole, aga minu seniste kogemuste järgi hommikul kella 8-9 paiku on pidu juba läbi ja selleks ajaks peab õhupall maandunud olema. Lennata riskitakse ainult varahommikuse kõige etteaimatavama tuulega ja vihmase või tuulise ilma korral lende ei toimu (reeglina tühistatakse lennud ca 30% päevadest ebasoodsa ilma tõttu - ilmselt on aegu, kus juba päev varem on selge, et lennata ei õnnestu, aga tihti selgub see sama päeva hommikul 4-5 paiku).
Tõesti on need pakkumised Türgis enamasti hommikuseks ajaks. Vähemalt Pamukkales jäi ühe müüja jutust küll mulje, et saab ka nüüd pärastlõunal. Kuna tulin öösel ja ilm oli kehva, siis lendu ei võtnud. Oligi udune ja midagi siis ei näe.
Jagan natuke kogemust. Vägev elamus oli näha neid imelisi maastike ka õhust. Sõitsin Kapadookias 2023 mais. Sel ajal toimus üks lend varahommikul turistidele ja väga palju õhupalle oli korraga õhus. Piloot oli meil kohalik katmata peaga naisterahvas + lisaks oli ka abipiloot või teine piloot, kellest ei tea, kas oli kohalik või välismaalane.