Autoreis Sloveenia - Horvaatia. Juuli, 2 nädalat.

Eesmärk on külastada kahte riiki, Sloveeniat ja Horvaatiat. Aega 2 nädalat. Sõidame Vito bussiga kahekesi. Plaanime ööbida peamiselt autos. Vajadusel kämpingutes. Vähemalt korra päevas korralik kohalik söök. Kindlaid sihtkohti paigas ei ole. Külastame turismiinfosid ja sealse info põhjal paneme edasise plaani paika. Midagi ette broneeritud ei ole. L. start 13.30 Tallinnast. Südaööl 100km pärast Poola piiri magama. Magame autos P. Hommikul pärast ärkamist Auswitchi. Jõuan 14.00 ekskursioonile. Naine oli seal enne juba käinud ja enam ei tahtnud. Ka mulle jättis kustumatu mulje. Õhtusöök Tšehhis Olomoucis. Ööbimine enne Austriat autos. E. Sõit läbi Austria Slovakkiasse. Peatus Mariboris. Turismiinfo külastus. Väga asjalik koht ja oskavad terve riigi kohta soovitada. Teeme tiiru ka Maribori peal ja sööme lõunat. Edasi plaanis Ljubljana külastus. Sõitsime kesklinna välja. Kõik nägi kuidagi sovietlik välja ja autost välja tulla polnudki isu. Läksime ööbima lähedal olevasse campingusse. Kohapeal sai pesta ja ujuda. Magasime autos. Hind 10€/in. http://en.dm-campsmlednik.si/ T. Bledi järv, kena koht. Infost uurime kohalike matkaradade kohta. Soovitati võtta ära Debela Pec. Seda otsustasimegi teha. Kaart oli suht segane ja tippu sai võtta justkui kahte teed pidi. Otsustasime vale kasuks. Kui vea avastasin, siis tagasi minna oleks liiga suur ring tulnud, edasi sai aga pea püstloodis seinast. Suutsin naist veenda, et kohe siit nurga tagant hakkabki tee:) Aga neid nurkasid oli õige mitu. Nii tunnike läks aega, enne kui rajale tagasi saime. Boonusena jällegi nägime metsas hirvi. Miinus oli see, et abikaasa keeldus edasi minemast ja ootas mu ära, kuni tipus ära käin. Vaated olid muidugi suurepärased. Kokku läks meil matkale 3h, 20min. Pärastlõuna veetsime Bohinjsko järve ääres. Väga ilus koht. Peamiselt kohalikud ja vähem turiste. Õhtul sõitsime üle mägede Idrijasse. Meeletu keerutamine üle mägede. 70km sõitsime c´2 tundi. Ööbisime autos Idrijas. K. Idrija on tuntud oma elavhõbeda poolest. Läksime hommikul kohe kaevandusse eksursioonile. Koduleht on suht mitte midagi ütlev. http://www.antonijevrov.si/ Aga ekskursioon oli väga äge! Soovitan kindlasti minna. Vähe turiste ja tunglemist ei ole. Pärastlõunal Postoina koobaste poole. Mega rahvas. Juba neid parklaid vaadates läks igasugune isu sinna tõmblema minna. Panime otse edasi Trieste suunas. Itaalia linn. Täitsa kena teine. Sõime jäätist ja suund uuesti Sloveenia poole tagasi. Pärastlõuna veetsime Debeli Rtiči rannas. Tegemist lastelaagri territooriumiga, kus sai päikest võtta. Rand peene kruusane. Parkimise eest tuli maksta 3€, rannas WC ja dušš tasuta. Õhtul peatus ka linnas Pirani linnas. Ehe turistikas ja väga ilus. Vaatasime päikeseloojangu ära ja Horvaatiasse. Ööbimine kiirtee ääres tanklas autos. Seal oli küll silt et 2h max parkimine. Aga keegi meid ära ajama ei tulnud. N. Hommikul teen ringi ümber Pula amfiteatri ja edasi Randa Pula tippu, Premantura Rahvuspark, sisenemine tasuline. Tippu viib tolmune kruusatee. Päevitamine kaljul. Endal mask ja snorkel kaasas. Vees hea nähtavus ja soe. Õhtuks läheme Barati tuttavate juurde ööbima. R. Suund Rijeka poole. Tahtsime turismiinfost üldisemat infot riigi kohta, aga nad oskasid ainult kohalikust linnast rääkida. Mõtetu. Ostsin seal Horvaatia kaardi. Suund Krki saare Baska randa. Väga kitsas. Parkimisega probleeme. Päev rannas, ruumi on täpselt rätikujagu. Õhtuks tagasi mandrile. Ööbime teeäärses parklas, kus silt P 0 – 24. Oli seal ka teisi peale meid. L. Rahvuspark Sjeverni Velebit. Tegin kaks kahetunnist matka/jooksu. Mõlemad pargi eriotstes. Õhtuks leiame majutuse Karlobagis. Väike küla teeääres. Tädi lehvitab APARTMENT sildiga. Hind 35€, kaupleme 30€ peale ja oleme öö seal. P. Rannapäev Karlobagis. Auto saime päevaks tädi juurde jätta. Rendime lesimistoolid. Rannas tasuline dušš. Õhtule edasi Zadari suunas. Õhtusöök ja jalutuskäik Zadaris. Väga ilus linn. Ööbima läheme Nini. Leiame väga vaikse ja omaette koha. Aga sääsed kurat! Aknad jäid korra lahti ja terve öö sai neid tapetud. Magamata öö. E. Hommikul jooksen terve ranna läbi ja valin parima koha välja. Sõidame paar km edasi, kus olemas tasuta WC, dušš ja söögikohad. Jõuame vara ja parkimisetädi pole veel tööle jõudnud. Niiet parkimine tasuta. Hiljem juba pidi maksma 10€ päev vist. Terve päev rannas. Horvaatia suht üksluistest randadest ja mägiteedest sai isu täis. Tõmbasime mööda kiirteed õhtuks Ungarisse ja ööbisime tanklas pärast Horvaatia piiri. T. Ungaris hommikul Hevizi termaaljärv. http://www.spaheviz.hu/en/ Oleme seal 2 tundi. Pärastlõunal jalutuskäik Keszthely linnas ja söömine. Väga ilus loss ja linn. Õhtul sõidame mööda Balatoni järve üles. Teeme ka peatuse Tihani poolsaarel ja sööme õhtust. Ööbima jääme Velence järve kaldal. K. Päev Budapestis. Laenutame rattad ja sõidame viie tunniga kõik tähtsamad vaatamisväärsused läbi. Õhtul suund Slovakkia ja Donovali peale. Õhtuks jõuame kenasti kohale ja jääme tee äärde magama. Plaan on järgmine päev teha mõni lihtsam paari-kolmetunnine matk. N. Hommik on vihmane ja sombune. Matkaisu kaob. Otsustame otse Poola sõita. Ennelõunane peatus Wieliczka soolakaevanduses. Parklas teeb piletimüüja mulle 2€ tünga. Taaskord ehe turistikas. Palju rahvast. Giid paneb nagu maki pealt, ei mingit emotsiooni. Suht klanitud koht. Ilus muidugi, aga oleks rohkem tahtnud teada tehnilisi nüansse, mitte nii palju kohalike kangelaste kohta, kes seal kõik on asju korda saatnud. Ses mõttes oli Idrija elavhõbeda kaevandus minu jaoks palju ägedam. Edasi suund Częstochowa peale. Samal ajal käib Krakowis 2 miljoni kristliku noore kogunemine ja lausa Paavst ise on kohale tulnud. Sõidame ümber Krakowi kiirtee ja kõik teeotsad paksult politseid täis. Päeval pidas paavst missa Częstochowa Jasna Gora kirikus ja õhtuks läks Krakovisse. Ehk siis vastupidi meile. Tahame isegi seda kirikut näha. Aga kuna paavst just lahkus, siis pole kindel, kas üldse linna ja kirikusse sisse saame. Võtame riski. Częstochowa poole sõites tuleb vähemalt mingi 50 vilkuritega eskorti vastu. Aga meie suunas tee tühi. Kõik rekad on ka parklatesse kamandatud ja väga mõnus sõita. Częstochowasse sisse sõites võetakse täpselt meie eest teetõkked maha ja sõidame tühja linna sisse. Ka kiriku parklas keegi raha ei taha ja käime vaatame Madonna üle. Võimas värk. Õhtuks sõidame teistpoole Varssavit ja jääme esimeses suurems bensukas öömajale. Dušširuum oli puhas ja lahti ja saime ennast ka ära pesta. R. Hommikul võtame suuna Hitleri hundikoobaste poole. Pärastlõuna veedame Giżycko lähedal, Gminna rannas. Õhtul võtame suuna kodu poole. Öömajale jääme teeäärsesse parklasse enne Läti piiri. L. Õnnelikult kodus. Sloveenia väga ilus. Randu küll pole, aga loodus vahelduv ja kena. Horvaatia ausaltöeldes kerge pettumus. Sõitsime ranniku läbi kuni Zadarini ja no polnud suurt vahet. Igalpool punane kalju ja muud nagu midagi. Võibolla keerasime liiga vara tagasi ja alles Zadarist oleks hakanud huvitavamaks minema. Jäi ka turisti koorimise maik suhu. Poola on juba täitsa ok sõita. Mitte ühtegi teeremonti või ummikut me ei kohanud. Teed ka heas korras juba. Kokku sõitsime täpselt 6000km. Buss võttis keskmiselt 7,5L/100km. Raha eest ööbisime kaks korda. Muidu koguaeg bussis kuskil parklates või teeäärsetes kohtades. Kokku kulus kahe peale kahe nädala jooksul 1400€. Kui ma sellele kirjeldusele tagasi vaatan, siis tundub, et nagu käis ilge andmine ja kõva tamp peal. Tegelikult oli väga chill. Bussis magamine annab vabaduse ja sõitsime ja tegime asju täpselt nii, nagu tahtsime. Mingit silmad krillis surumist ei olnud absoluutselt. Enne reisi tegin google mapsis kaardi, kuhu foorumisoovitused peale kandsin. Täiendasin seda nüüd omapoolsete kohtadega. Sinisega on mõned ööbimiskohad, kus autos magasime. Punasega meie enda külastatud kohad ja kollasega foorumisoovitused, kuhu ise ei jõudnud. https://drive.google.com/open?id=15hIb1Y1JgJYr9TOHW4RGbrVQh1c&usp=sharing

Millal käisid? Mulle tundub, et kui vähegi võimalik, siis kõige parem on Horvaatias aega veeta väljaspool turismihooaega (juuli-august). Teenindus oli igal pool väga viisakas, ei jäänud küll muljet, et oleks koorida pidevalt tahetud. Ise käisin juuni algul ja siis oli küll mõnusalt vähe rahvast igal pool ja hinnad ka all. Samas polnud tapvat palavust, oli nii umbes +25 kraadi ringis, viimastel päevadel lõi +30 peale.

Zadarist allapoole Splitini-Dubrovnikuni välja läheb veel hullemaks turistikaks. Te oleks võinud rannikult eemale sõita, niiöelda vaadata ka Mandri-Horvaatiat. Plitvice on ikka eriti maagiline paik, tõsi ülerahvastatud. Aga on muidki asju, mida vaadata.

Laupäeval jõudsime tagasi. Mandripool sai nii palju käidud, kui Rahvuspark Sjeverni Velebit. Kuna rannapuhkus oli üks peamisi eesmärke, siis rohkem sisemaale ei tahtnud trügida. See koorimise teema oli pigem see, et hinnad võrreldes ümberkaudsete riikidega olid nii 30-40% kallimad. Peamiselt kulutasime raha restoranides ja sealt see mulje jäi. Lahked olid küll kõik ja mingit toorutsemist või ebaviisakust ei olnud. Asi lihtsalt selles, et kuna kogu see piirkond elabki ainult turismist, siis jäi selline koorimisie mulje. Teistes riikides seda ei tundnud. Sooja oli iga päev 32. Öösel kukkus 25 peale. Ja auto oli ilm konditsioneerita, aga saime kenasti hakkama :)

Eks ta nii ole jah. Kui põhiline sissetulekuallikas on turism, siis selle eest raha küsida osatakse hästi. Tegemist ikkagi rikaste Itaalia turistide lemmikpiirkonnaga. Kallidus tuleneb ka turismihooajast, mine offseasoni ajal, siis peaks odavam olema. Samas võib juhtuda, et offseasoni ajal on paljud asjad lühemalt lahti või üldse kinni. Mulle endale jäi Horvaatiast üpris positiivne mulje.

Raekoja platsil saab ka ōlut juua, seal ei koorita :-)

Horvaatia üldine hinnatase ongi kraadi kõrgem kui Eestis. Hinnad on samad nii turistile kui kohalikule.