Karjala - Murmansk - Põhja-Norra - Soome

Tekkis kiusatus avastada perega Nordkapist ida poole jäävat Norra rannikut, Venemaa Karjalat ja Murmanski oblastit (varem oleme külastanud Kesk-Norrat ja Põhja Norrat st Nordkapist Lofootide otsani).

Marsruut oleks orienteeruvalt järgmine:
Narva (piiriületus broneeritud, viisad tegemisel),
Laadoga järv (võibolla ka Konevetsi saar mungakloostriga),
Oneega järv (sh Petrozavodsk ja Medvezegorsk),
Valge meri (sh Belomorsk ja Kandalaksa)
Murmansk,
Norra põhjarannik (raske valida Barentsi mere (ja võibolla ka Norra mere) rannikuni viivate tupikteede vahel; Mageroya saar on nähtud),
Soome kaudu koju (võiks ka midagi plaani võtta).

Murmanski oblastis Apatity, Kirovsk (sh talvel suusatatud Hibiinid), Montšegorsk, Olenegorsk (sh suusamatkal külastatud Umbozero ja Lovozero kant, kui sinna peaks autoga pisut lähemale saama).

Kuna kilomeereid koguneb palju, siis tuleb arvatavasti teekonda sirgemaks ja lühemaks tõmmata.

Minek tavalise sõiduautoga. Plaanis avastada loodust jm max 1-päevaste matkadega ja ööbida põhiliselt auto juures telgis.

Autoga olen Venemaal käinud ainult paarkümmend aastat tagasi Peterburis ja Novgorodis.

Aega on ainult 16 päeva.

Palun soovitusi teele jäävate looduslike (ja ka kultuuriliste jm) vaatamisväärsuste jm kohta (kogu Karjalat puudutava materjali olen trip.ee foorumist läbi lugenud ja üksjagu googeldanud ka).

Ette tänades,

Arvatavasti sisenete Venemaalt Norrasse mööda E 105 maanteed, siis olles juba Norras kohe peale piiripunkti pöörata paremale Grense Jakobselv´i peale.See on väike Barentsi mere äärne küla, kus on mõned majad ja kirik, aga tee sinna pakub küll loodusliku elamuse.Viimased ca paarkümmend kilomeetrit teest on avatud autodele ainult lumevabal ajal, ülejäänud aeg on tee mootorsaanidele.
Selle piirkonna(Sor-Varanger) keskuseks on Kirkenes, niipalju on seal Norra mõistes huvitavat, et tänavasiltidel on lisaks kirillitsas nimed.
Olen sõitnud ka Hessengist Nyrud´i Ovre Pasvik looduspargini, tee on küll ilus paljude järvekestega ja fjordiga aga ei midagi erilist.
Soovitaks sõita ka Vardöni E 75 lõppu.Linn ei ole jällegi midagi erilist, kuid tee pakub loodusliku elamuse ja tekib maailmalõppu sõitmise tunne.
Looduslikult ilus tee on kui pöörata enne Vardösse minevat tunnelit vasakule, tee läheb mööda rannikut.Ei mäleta mis asulat viit näitab, kuid selles piirkonnas on teid nii vähe et raske on eksida.Võib olla näitab suunda Syltevikmyra peale.
Looduslikult kaunis tee ja koht on ka Bugoynes, mis on soomlastest sisserännanute kaluriküla, sinna pääseb kui sõita Kirkenesist mööda E 6 lääne poole ja siis pööre Bugoynesi peale.

Lisaks veel, et kui sõidate mööda E 75 Vardö poole, siis peale Vadsö linna on huvitav jälgida kliimavöötme vaheldumist, kus parasvööde muutub subarktiliseks vöötmeks.See on selgesti nähtav, et teatud piirist alates, kui liigite põhja poole, enam puud ei kasva, vaid on ainult harvad põõsad.

Jürks, suured tänud!
Valisingi just Berlavag -i ja Vardö vahel. Ka Panoramio piltidelt Google-s tundub Vardö loodus ürgsem. Lisaks veel Vardöst Syltevik-i suunas minev rannikutee boonusena looduspargi servas, mille olin kahe silma vahele jätnud.
Kirkenes jääb niigi teele ja Grense Jakobselv-i põige pole ka suur.

Ahvatlev tundub veel tee Nordkinn-i poolsaare otsa (Mehamn-ini ja Gamvikun-ni). Aga see juhuks, kui selleks veel aega peaks jääma.

Puudub info Venemaa piiritsoonide kohta st kui kaugele põhja ilma spetsiaalse loata pääseb ja kas Murmansk ikka lahti. Aga eks see selgub kõige täpsemini koha peal.

Nordkinni poolsaarele ei ole jõudnud.Venemaa kohta midagi palju ei oska öelda, kuid Murmanskisse peaks küll vaba pääs olema ja üleval põhjas Venemaal tasub võimalusel paak kütust täis lasta, sest tanklaid palju ei ole.

Kui lähed Vardösse, siis sealt saab sõita Hornöya saarele, kus pesitseb ca 150 000 lindu, lunnid ja muu selline kraam. Pisike laev läheb turistiinfo punkti juurest kell 9, 10:30, 11:30 ja 13:30 (oli vist nii) ja siis nendel samadel kellaaegadel saab ka tagasi (ülesõit võtab ca 10 minutit). Binokkel on soovitav ligi võtta.
Jürksi viidatud tee enne Vardöt näitab Hamningbergi, mis on tõeline maailmalõpu küla, kus säilinud ka paar maja 19. sajandi arhitektuuri, mille ülejäänud külades sakslased 1944 taganedes maha põletasid. Küla ise polegi midagi väga erilist, küll aga tee sinnani, mis on tõeline kuumaastik ja väga sürr.

Jürks, lisaks paak täis ka Venest Norrasse sisenemisel - hinna erinevus 2,7 korda :)

magistritüdruk, väga lahedad blogid ja pildid! Sain nendest hulga uusi ideid. Lunne tahaks ka näha :)

Jah seda loomulikult, et paak ikka Venemaal täis, Norrast vabatahtlikult ei taha kütet osta.

Reis sai juulis enamvähem plaanitult tehtud ja hing väga rahul. Käimata jäi Murmanski oblastis Lovozeros (kuna tee oli suht kehv tavalise sõiduauto jaoks) ja Severomorskis allveelaevu vaatamas (kuna linna ilma erilubadeta ei lastud). See eest jõudsime Norras lisaks ära näha 2 poolsaart (lääne pool Mageroyat).

Väike kronoloogiline kokkuvõte:
1.päev: Tallinn, Narva piiripunkt, Ladoga jv ja Katarina kanal, Novaja Ladoga, telkimine Volhovi jõe ääres mõni km Ladoga jv -st.
2.päev: Onega jv, Petrozavodsk, telkimine Medvezegorskis Onega jv kaldal.
3.päev: Valge meri, Belomor, Belomori kanal, Kandalaksha, telkimine Kandalakshast 7 km Valge mere kaldal “Japonia”-s.
4.päev: Kirovsk ja matk Hibiinide mäestiku tippu, Apatitõ, Olenegorsk, Murmansk, öö odavas hotellis.
5.päev: Murmansk ja selle lähiümbrus, Severomorski linna piirini, Murmansk, öö samas kus eile.
6.päev: Zapoljarnõi, Nikel, Norra piiri ületus, Grense Jakobselv, Kirkenes, telkimine sisemaal väikejärve kaldal.
7.päev: Varangeri ps, Hamninberg-i küla põhjarannikul, Vardo linn, öö odavas majutuses.
8.päev: kaatriga Hörmoya saarele, lunnide jt lindude vaatlemine, õhtul Vardos rahvusvaheline grafitiüritus, öö samas kus eile.
9.päev: Varangeri ps, Berlevag ja edasi tupikuni, telkimine mägede varjus.
10.päev: Nordkinni ps, Mehamn, Gamvik, Slettnes, Kjollefjord, telkimine sisemaal väikejärve kaldal.
11.päev: Porsangeri ps, Havoysund, autoga linnatagusele kõrgele pangale teisele poole tuuleparki, Masoy, telkimine sisemaal.
12.päev: Hammerfest, suund kodu poole, telkimine Soomes Inari jv lähedal Valkojärvi kaldal.
13.päev: Levi (= Sirkka), Pallas (orientiiriks Muonio) ja matkamine Soome ühe kõrgema mäe otsa Taivaskierros-le, telkimine peale südaööd enne Yllast (= Äkaslompolo) kalastuskoha kämpimisalal.
14.päev: tagasisõit, öö Jyvasküla hotellis.
15.päev: Tampere asuntomessu, õhtune Helsingi, südaööks Tallinnasse.

Marsruut 3 osas, kuna googlemap ei oska sõita otse Murmanskist Norrasse jne.
Venemaa: https://maps.google.com/maps/ms?hl=en&ptab=2&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=209006692867233514963.0004c9e216bd1115bd76f
Norra:
https://maps.google.com/maps/ms?hl=en&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=209006692867233514963.0004c9cddee5895baded1
Soome:
https://maps.google.com/maps/ms?hl=en&ptab=2&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=209006692867233514963.0004c9d2a576f166c51c0

Pildid: http://www.flickr.com/photos/ruudi/sets/72157631556754189/

Kui miski peaks huvitama, küsi julgesti.

Tänud veelkord tripikatele!

Tehase uhked pannood koos infoga olid üleval ka mäe otsas oleval (Hammerfesti) linna vaateplatvormil. Saarel asuvasse tehasesse viis tunnel mere alt, aga sellesse pääses ainult lubadega.

Piltide järgi väga kihvt reis, põhi on ikka kuidagi eriline!

Jürks, mina (ega mu tuttavad) ka ei saa aru, mis mind sinna põhja tõmbab. Põhisüüdlane on arvatavasti loodus ja võib-olla ka kliima (tagasi tulles häirisid esimestel päevadel palavus ja ere päike).

Ühel suvel sai tehtud reis Põhja-Norrasse ja Rumeeniasse Musta mere äärde.Hiljem kaht reisi kõrvutades taipasin, et reis põhja oli niiöelda vaimse ülekaaluga, kuid Rumeenia oli lihtsalt pinnapealne lõbureis, mis ei tähenda et seal mulle ei meeldinud, kuid kahe piirkonna olemuslik vahe on ilmne.

"apeks" tänud asjalike postituste eest!
Kuna Soomepool (lapimaal) sai just käidud siis tekkis kah mõte suvel ette võtta Venemapoolne osa. Plaan Venemaapoolt kadu ülesse sõita läbi Karjala ja siis Soomekaudu tagasi tulla, et auto kusagil rongile ja tagasi Helsingisse. Google seal mingeid teid ikka näitab, aga kui palju seal reaalselt neid "ületuleku" kohtasid on? Autoks eeldatavasti "linnaümbruse maastur", mis kruusakaid ei karda.
Esialgu mõtlesin, et nädalaga peaks arvestama või jääb see liiga lühikeseks?
Karjalas olen kunagi käinud aga olin siis

Eelmine suvi tsikliga läbi sõidetud A129, lääne poolt Laadogast mööda. Tee nagu venemaal kombeks - paras jupp, ca 50 km viimase peal renoveeritud, siis teist sama palju sellist, et enda autoga kohe kuidagi ei raatsiks seal liigelda. Mis plaanide ja kavade järgi see teede korrastamine sealmail käib ei suutnud kohe kuidagi endale arusaadavaks teha. Piiriületustest töötab kindlalt Kostamuksa, ligemal väidetavalt ka Värtsila. Öömaja julgeks soovitada "Vinteri suvila" http://www.taru.ru/, ja kes tunneb mõnu saunasoojast kindlasti käia ka sealses saunas http://www.taru.ru/index.php?lang=eng&act=banya. Kuumalt lavalt otse Laadogasse.

Seda piiriületuse lugu olen ma Raimondi suust live's kuulnud :-)
Seni olen teinud seda, et lehelt http://visitkarelia.travel/ "Путеводитель" alt kõik asjad google mapsi üle kandnud :-)(et distantsidest ja paiknemisest aimu saada)
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zxKa4qhXw0z8.ks_gBFnJEDcg
Ehk on kellelgi teisel kah abiks.

Annaks omalt pooltki soovituse jätkata sõitmist Vardöst veel edasi - Hamningbergi. Küla on ääretult põneva ajalooga ja külastamist väärt.
Teine koht, mis samuti justkui "maailma otsas" asub, on Gamvik. See peaks olema mandri Europpa kõige põhjapoolsem asustus. Asub ta Nordkapist mõnisada km ida pool. Ühel nendest tippudest ;)
Aga tegelikult oleks minu soovitus järgida iseenda sisetunnet, mitte niivõrd meie soovitusi. Võib olla jõudes Hamningbergi leiate selle surmani igava :D

Head reisi!

Oi alles nüüd märkasin, et teil reisil juba käidud ! :)

Nordkapi ja Gamviki vahe ikka ligi sada km.

Sada?:) Hmm, minu google maps näitab tegelikult isegi üle 400 km, nii et panin isegi mööda..

Pean ka nõustuma nendega, kes kirjutavad et põhjapoolsed reisid lähevad võrreldes lõunapoolsetega rohkem hinge. Seljataga on kümneid reise/matku mõlemas suunas, aga kuidagi harras/pühalik/hingemattev/vapustav tunne tekib just põhjas. Lõuna on vast rohkem ihule, pigem lõbureis, lokkav eksootika, mõnus muidugi.

Gamvik ASUB Nordkapist sadakond kilomeetrit idapool. Tartu asub Viljandist sadakond kilomeetrit idapool. Ega Tartu sellepärast kaugemal asu, kui sõita sinna Tallinna kaudu.

Kui GoogleMaps-s paralleelide vahesid hinnata, siis Gamvikist põhja poole sõites Slettnes jääb Nordkapist umbes 6-7 km lõuna poole. Sama poolsaare kõige põhjapoolsem tipp jääb umbes 4 km Nordkapist lõuna poole.
Norras on Nordkapist veel rohkem põhja pool (umbes 1,5 km) Mageroya põhjapoolseim tipp, mis jääb Nordkapist meridiaanide järgi paar km läände.

Küsimus loo algatajale. Palju kokku kilomeetreid kogunes?

Reisi pikkuseks kujunes ~6200 km, algus ja lõpp olid Tallinnas.

Uurisin eile kogu seda reisi ja kõva tahtmine on minna põhja samasse kanti. Venemaa kaudu ma ei lähe ning oleks heameelega tahtnud minna Soomet pidi võimalikult idapoolselt, aga normaalseid teid vist ei olegi.

Tripikad räägivad
Eesti suurim reisifoorum. Küsi siin oma küsimus või jaga häid soovitusi