Viimased kommentaarid

Suvel ei ole Marmoladal käinud, küll aga talvel suuskadega Sellaronda tiiru käigus. Midagi ette kuskil küll ei bronneerinud, oli päevapilet ja kõik liftid elavas järjekorras nagu ikka. See elav järjekord läheb kähku, usun, et suvel veel kiiremini kui talvel. 

Parim lehekülg matkaradade ja korralike kaartidega Südtirol-Alto Adige jaoks on Sentres (https://www.sentres.com/en/south-tyrol) -- seda kasutavad ka kohalikud (saksakeelne versioon on kõige parem).

Elan ise Brunicos ja Alta Via 1 on lõiguti ka endal läbi käidud. Lago di Braies jne. on suvel väga turistikas. Kui Val Pusteria kohta rohkem küsimusi, vastan hea meelega.

Alta viadest on endal sellel suvel plaanis Pfunderer Höhenweg -- https://www.sentres.com/de/mehrtagestouren/pfunderer-hoehenweg-gesamtstrecke

Eelmine suvi sai tehtud E2 etapid 6-8 (https://www.sentres.com/de/mehrtagestouren/europa-hoehenweg-2-gesamtstrecke-suedtirol) -- soovitan soojalt; kui suvel teha, siis nädala sees on majutusega kergem; majutus hüttides kindlasti ette broneerida!

Etapiti olen läbinud ka Sarentali mitmepäevase matkaraja, mida ka soojalt soovitan (https://www.sentres.com/de/mehrtagestouren/die-sarntaler-hufeisentour-gesamtstrecke)

Elan ise Lõuna-Tiroolis, Bruneckis/Brunicos -- kui külalised käivad, siis olen neid viinud kas sellele ringile:

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1aCZGcEfL-p-RaFTPC6OvWvp1W04&hl=en_US&ll=46.50075495643624%2C11.594523499999923&z=11

või siis minu enda maitse järgi ilusam (ja kodule lähemal) olev WÜRZJOCH UND PUSTERTAL ring, mille kirjelduse leiate siit: http://www.suedtirol-travels.com/autotouren-autoreisen.html

Rongiga kõige mugavam, praktiliselt kesklinnast praktiliselt kesklinna sõidab Trenitalia FreccaRossa 3 tunniga. Kui Trenitaliaga ei taha sõita, siis Italo on alternatiiv.

www.trenitalia.com
www.italotreno.it

Kiire Google andis järgmise vastuse (kuna te ei täpsustanud, mis suusakeskusest jutt, vaatasin näiteks Söldenit) http://www.skischule-soelden.com/preise/erwachsenenkurse.html

Tavaliselt küsitakse reisi eesmärgi kohta, kui kauaks jääte, kuhu täpsemalt lähete, jne.
Pärast seda, kui ESTAga reisijatele elektrooniline kontroll võimalikuks sai (korduvkülastus), on minul olnud ka juhus, kus piiriametnik viskas vaid pilgu elektroonilise kontrolli masina poolt väljastatud paberile ja ühtegi täiendavat küsimust ei küsinud. Aga tavaliselt nad ikkagi küsivad endiselt reisi eesmärgi ja pikkuse kohta, protsess on lihtsalt palju kiiremaks läinud.

Elan Brixenis (Bressanones), Itaalias. Kui Brixeni-Bressanone koha küsimusi on, proovin vastata.

St. Moriz-Brixen on ilma peatusteta sõites kuskil 3.5-4 tundi sõitu, suvel pigem 4 tundi.

Lisaks Malsile (Malles Venosta), põigake ka seal samas lähedal olevast Glurnsist (Glorenza) läbi, on veelgi ilusam.

Lihtsamaks matkamiseks soovitaks Brixeni lähedal olevat Villnössi orgu, kus oru lõpus olevalt parkimisplatsilt algavad mitmed matkarajad (pikkustega mõnest kilomeetrist kuni mõnekümneni). Seal olete Dolomiitidele nii lähedal, et tundub, et saab käega katsuda. http://www.villnoess.com/en/

Jah, kindlasti tankida Austrias, enne Itaalia piiri. Me siin Bolzano maakonnast käime ise võimalusel Austrias tankimas, sest on oluliselt soodsam.

ViaMichelin näitab Itaaliapoolset viimast juppi suht täpselt, sama ka A22 ametlik kodulehekülg (Brenneri kuru-Bolzano jaoks -- http://www.autobrennero.it/de/). Need leheküljed näitavad ka A22 hinda. Hetkel Brenneri ja Bolzano vahel lõuna suunas liikudes suuremaid teetöösid ei ole.

Elan Lõuna-Tiroolis ja tunnen suhteliselt hästi Pustertali suusapiirkonda. Pustertalis (Val Pusteria) jagavad majutusasutused kõigile ööbijatele Südtirolmobil kaarte, millega saab siis kohaloleku jooksul tasuta nii ronge kui busse kasutada. Pustertalis on kaks suuremat suusapiirkonda -- Kronplatz ja Sextner Dolomiten. Val Badia (Corvara/Colfosco, La Villa) ja Sellaronda ei jää kaugele. Pustertalis saab rongiga otse nii Kronplatz kui Sextner Dolomitide mäelifti juurde (gondel mäkke läheb kas otse raudteejaamast või raudteejaamast üle tee). Kohalik bussiliiklus on ka tihe ja korralik.

Saksa keelega saab siinkandis hästi hakkama, kuna u 75% kohalikest räägib emakeelena just saksa keelt. Lõuna Tirool (Südtirol/ Alto Adige) oli kuni 1919aastani osa Austriast ning tänasel päeval on piirkond autonoomne.

Ise kasutan iga-aastaselt AVS (Alpenverein Südtirol) kindlustust, seda just mägimatkamiseks, mägironimiseks (via ferrate), sport-mägironimiseks, jne. Euroopa siseselt toimib, väljaspool Euroopat mitte. Aastane AVS liiketasu, milles sisaldub kindlustus, on vist 35 euri, kui õigesti mäletan. Samas, kuna liigun enamasti kodukandis (Dolomiidid, Alpid), siis kõrgused on piiratud. Kui mingid suuremad plaanid oleks, tuleks lisakindlustust otsida.

Umkaudse taksohinna saad rehkendada siin: http://www.costotaxi.com/?q=it/content/it/taxi-calcolo-della-tariffa-milano

See lehekülg peab suht paika. Ise olen alati tegelikult paar eurot vähem maksnud, kui lehekülg ütles.

Itaalias: Blablacar.it -- olen kasutanud mitmeid kordi, alati positiivsed kogemused olnud.

Blablacar peaks veel paaris Euroopa riigis olema -- vist Prantsusmaa ja UK.

Kui on huvi linnamelust kaugemate maakohtade vastu, võib alati agriturismodele pilgu peale heita: http://www.agriturismo.it

Sealt leiab sageli pisikesi majakesi või puhkusekortereid, mis asuvad näiteks töötavates veiniistandustes, jne. Maalilised vaated viinamägedele/oliivipuude saludele garanteeritud ning võimalus ka väga toredate inimestega kokku sattuda.

Hirmus, vahemaad ei ole kaardil pikad, aga võivad pikaks kujuneda just ummikute tõttu, eriti Bologna-Rimini ja Rimini-Firenze. Oleneb muidugi millal tulete ja millal neid vahemaid läbite. Juulis-Augustis, eriti nädalavehetuseti, on ummikuid palju, Bologna-Rimini v6ib v6tta tunde. Nädala seest on tavaliselt lihtsam, aga halva vedamise korral võib ikka ummikusse sattuda.

Bolognast Veneetsiasse on rongiga päevane reis loomulikult tehtav, aga päev kujuneb pikaks. Olen seda ise mitmeid kordi üliõpilasena teinud, nüüd enam vist ei viitsiks.

Aga tore, et Bolognasse lähete. Olles seal kaks aastat elanud ja hea on näha, et rohkem inimesi selle toreda linna üles on leidnud :)

Head reisi! Ma arvan, et teil on tegelikult tehtav plaan kokku pandud. Niisama torisen, sest ise ei viitsiks nii palju sõita. Aga ma ka elan Itaalias ning saan kõiki neid kohti rahulikult ja üks haaval külastada, kui tuju tuleb. Nii et head reisi ja nautige!

Hirmus, teie plaanis tundub palju ringisõitmist. Ma usun, et see on kõik tehtav, aga lihtsalt palju sõitmist tundub ning suvel on eriti Rimini kandis teed hästi umbes. Seal võite tunde ummikutes istuda. Miks mitte marssuut Bergamo-Verona-Veneetsia-Bologna-Rimini-Firenze-Barolo, mis palju loogilisem ja ringi-kujulisem oleks?

Eelmise aasta mai alguses oli alumistest radadest Monterosso ja Vernazza vaheline tee avatud, ülejäänud maalihete tõttu kinni. Minu 50pluss vanemad ja 75pluss vanaema matkasid seda alumist rada pidi ning said kõik hakkama. Ise matkasin mööda ülemist rada. Ohtlik ei olnud kindlasti, korralik matkarada on. Kohtasin üleval matkates igas vanuses inimesi, lastest krapsakate pensionärideni. Tõusud ja langused võivad inimesele, kes ei ole harjunud ennast liigutama natuke pingutust vajavad olla, aga kui füüsiline vorm hea on, siis ei tohiks probleeme olla. Pange ainult korralikud jalanõud jalga (kindlasti kinnine toss, veel parem treking toss!) ning võib ju ka kõndimiskepid kaasa võtta, et eriti just langusi põlvede jaoks natuke lihtsamaks teha.

Pileti saab osta kas pileti kassast (kus need veel alles on...) või pileti automaadist. Kindlasti tuleb ostetud pilet enne rongi peale minekut konvalideerida vastavas automaadis, need asuvad nii jaamahoones kui perroonidel (on kas kollast värvi või hallikas-rohelised). Kohalikel rongides tuleb mõnikord sõidu kuupäev ise pileti peale kirjutada, see kuupäeva kirjutamine kehtib siis konvalideerimisena. Konvalideerimata piletid ei ole kehtivad!

Botaanika aedasid leiab kindlasti ka Toscanas ning Linguurias; Cinque Terres on juba niisama jalutades võimalik näha väga mitmekesist taimestikku. Firenzes on näiteks botaanika aga täitsa olemas.

Firenze kesklinnas võib parkimine tõesti aega võtta; viimane kord, kui sinna autoga juhtusin, tiirutasime pea pool tundi. Firenzes metrood ei ole ning ei ole ka vaja. Ta on tegelikult väike linn, eriti keskklinna osa. Mina olen Firenzet pea alati rongiga külastanud. Olenevalt teie plaanidest, võite ju ka Pisast rongi peale hüpata. Aga samas leiab ka kindlasti keskklinnast paar sammu kaugemal parkimiskoha, eriti kui olete valmis natuke tiirutama ja otsima. Ma eriti ei muretseks selle koha pealt, eriti kui jätate Firenze külastamiseks terve päeva, on piisavalt aega. Kui tahate minna mõnda kunstimuuseumisse (Accademia, Uffizi), soovitan võimalikult vara hommikul kohal olla. Kindlasti minge jalutage keskklinnast võetuna teiselpool Arno jõge, kus jääb turiste vähemaks (ning vähemalt minu jaoks on just see kõige ilusam osa Firenzest). Fiesole Firenze lähedal on ka võrratu.

Cinque Terre koha pealt nõustun Oudekkiga. La Speziast minge rongiga. Ja vaadake kindlasti ka La Spezia üle: isiklikult olin väga meeldivalt üllatunud, kui sinna esimest korda sattusin. Ei osanud midagi oodata, aga tuli välja, et ilus linn.

Esimesed kaks asja, mis postitust lugedes pähe tulid:

  1. ärge ühe päevaga Sienat ja Pisat küll plaani võtke, nad jäävad teineteisest natuke liiga kaugele selle jaoks. Kui on suur tahmine Pisale midagi samal päeval lisaks, siis mõelda ehk Luccat või miks mitte ka Livornot.
  2. Cinque Terre alumisi teid pidi jalutades ei peaks küll probleeme tekkima. Minu 75+ vanaema sai ilusasti hakkama, kui ma ta kevadel sinna viisin.

Üldiselt tundub, et program on natuke liiga tihe, eriti kui ütled, et tahate ka nautida ja mitte lihtsalt ringi kihutada. Praegune program tundub rohkem selline autosse, teele, pilt vaatamisväärsusest, autosse, teele, pilt järgmisest vaatamisväärsusest... Mina isiklikult soovitaks jääda terveks nädalaks näiteks Viareggio kanti või siis jagada oma aega Viareggio ja Cinque Terre vahel. Seal kandis on palju mida avastada ning teil oleks aega ka puhata. Firenze, Pisa, Lucca, Cinque Terre, aga ka Genova, La Spezia...

Funikulööriga mäe otsa sõitmiseks sobiks hästi ka Bolzano: linnast läheb kolm funikulööri erinevates suundades mäe otsa. Ise soovitaksin kas Jenesieni (itk. San Genesio) või Ritteni (itk. Renon) otsa sõita. Ritteni funikulöör on uuem, kiirem ja tiheda graafikuga, aga mõlemal pool jõuab funikulöör kõrgplatoole, kust avanevad väga-väga ilusad vaated, eriti just sügisel. Juba üleval pool soovitatud Val Gardena (Gröden) jääb teie jaoks arvatavasti natuke liiga kaugele/teest kõrvale. Lõuna-Tiroolis matkamise võimalusi saab uurida Sentresi koduleheküljelt (http://www.sentres.com/en), seal on kaardid, kirjeldused, matkade raskustasemed jne.

Kaks aastat tagasi, umbes samal ajal oktoobri lõpu poole olime nädal aega Sienast u25km kaugusel Le Fioraie-nimelises agriturismos (http://www.lefioraie.it/index.htm). Sai ka sinna pesa sisse seatud ja siis rendiautoga mööda Toskaanat ringi sõidetud. Le Fioraie jääb vist küll kahele inimesele natuke suureks, kahjuks. Aga sedamoodi natuke kohalikuma elu elamine on väga tore, eriti kui itaalia keel ka suus on ja saab kohalikega - nii farmimajutuse omanikega kui küla toidupoekese müüaga - juttu teha. Ning autoga ringi sõites näeb palju, kindlasti palju-palju rohkem kui rongiga vaid suurematesse linnadesse minnes. Väiksematest kohtadest soovitaksin kindlasti Volterra'sse minna: on natuke vähem turiste kui San Gimignano's, aga atmosfäär on sarnane (olles mõlemas käinud, meeldis mulle isiklikult Volterra isegi rohkem).

Endale sobiva agriturismo leidmisel soovitan ostida midagi väiksemat, kus ei oleks kümneid ja kümneid teisi inimesi. Kui sul on ikka nädalaks ajaks oma väike majake kuskil viinamarja välja kõrval, siis on päris mõnus tunne hommikul aken lahti paisata ja vaikuses üle põldude ja pehmelt künkliku maastiku vaadata. Samuti, kui itaalia keelt vähegi oskate, otsige kohti eelkõige itaaliakeelsetelt lehekülhedelt.
Päris head on:
http://www.agriturismo.st/
http://www.agriturismisiena.com/

Toredat reisi!

Olen lennanud CSAga nii Veneetsiasse kui Bolognasse. Prahas on mõnikord natuke ebamugav lendude vahe (liiga pikk), aga seni on lendude hind minu jaoks selle ootamise ära tasunud.Eelmine suvi oli CSAl ka väga ebamugav Tallinn-Praha graafik, kus hommikune lend läks Tallinnast juba 5:50st. Ei oska öelda, kuidas nende sellesuvine graafik välja näeb.
Olen alati kasutanud CSA kodulehekülge, kus tuleb piletid ka kohe välja osta. Ei oska öelda, kaua nad bronni hoida lasevad juhul, kui pilet agendi käest osta. Kui tunned mõnda reisiagenti, on alati võimalus lasta bronni niikaua uuendada, kuni enam maksmist edasilükata ei saa.
Eelmine suvi lendasin Bologna-vahet nii mais kui juulis. Juuli piletid ostsin mai lõpus (kui õigetsi mäletan) ja sain hea hinnaga. Kui ei ole täpse kuupäeva peale minek, siis CSA koduleheküljel saab kuupäevadega mängida ja näha millal odavam, millal kallim lennata on. Üldiselt olen maksnud edasi-tagasi lennu eest kuskil 4000EEK kanti, mõnikord vähem, mõnikord natuke rohkem.

Mind on ainult ühe korra kontrollitud ja see oli ka ainuke kord kui ma sinise vormi peale kaasavõetud šhokolaadi kohta märke olin teinud. Alates sellest korrast olen märkinud, et toon riiki vaid kingitusi $15 väärtuses ja ei ole keegi enam kovreid tahtnud läbi valgustada/läbi otsida.