Viimased kommentaarid

USA-s on jah osariigiti erinev. Californias 10 päeva sõita ja siis tuli kohalik luba teha. Reegel ei kehtinud aga ajutiste turismireisijate kohta.

Mõned aastad tagasi sain Santa Monicas parkimistrahvi, olin parkinud tänavapuhastamise kellaajal. Uurisin siis kohalikest foorumitest, mida kohalikud trahvi maksmatajätmisest arvavad. Intressid hakkavad jooksma ja lõpuks muutub trahv hiiglaslikuks. Ja ära tuleb maksta niikuinii, muidu võidakse vangistada. Ja trahv ei aegu, nii nagu aeguvad Eesti trahvid.

Kuna mul oli trahvikviitung klaasipuhastaja vahelt kätte saadud, siis maksin krediitkaardiga need mõnikümmend taala Eestisse jõudes kohe ära.

"Aga ma tahaks just teada backpacker'i seljakoti kohta, kuna sellel on seljaosa päris jäik."

Mõnel backpackeri seljakotil annab ka jäiga osa pikkust lühemaks reguleerida. Ainult käsipagasiga lennule minnes võtan ma sõbralt sellise backpackersi koti, mille jäik osa mahub nõutud piiridesse. Kui lähed suuremaga, võib õnneks minna ja ei kontrollita. Kuid pean sellise riski võtmist siiski ülemääraseks, lihtsam on mõõdukasti mahtuv backpackersi seljakott hankida.

Minu korduv kogemus on, et ainuke kriteerium on suutlikkus oma kott mõõdukasti sisse toppida, ja piirkaal. Et kott muidu lotendab seljas, ei ole probleem. Kui suudad mõõtu toppida kasvõi kotti kokku voltides, on kõik ok. Kui aga kotil on näiteks mõni väljaulatuv jäik osa nagu rattad vms ja neid on võimatu mõõdukasti piiridesse suruda, siis oled läbi kukkunud ja pead ostma lennujaama kalli hinna eest koti paigutamise checkin pagasisse (kui seal ruumi veel on).

Ei tasu ka unustada, et olla võib ainult üks kabiinikott ja eraldi ridiküli vms ei lubata - iga eraldiseisev käe või õla otsas rippuv ese loetakse täiendavaks kotiks.

Diana, mina soovitaks alustuseks omale mõelda selgeks, miks sinna minna tahad. Kas tahad Eestist põgeneda, tahad leida õnne või otsid suuremat palka või midagi, mida ei tea? Turistiviisaga sisenemisel tööviisa kohta kehtis vähemalt 10 a tagasi immigratsiooniameti reegel, et see on võimatu. Riigis olles turismiviisa asemel ei väljastata tööviisat, enne tuleb vähemalt korraks riigist lahkuda ja taotleda tööviisat välismaal viibides. Küll leiad Miami tänavatelt tumedanahalisi päikeseprillimüüjaid, kes õhtu edenedes ja päevavalguse kadudes järjest agressiivsemalt eriti valgetele naisterahvastele hakkavad abi ja majutust pakkuma. Ei taha küll hirmutada, aga seda reaalsust tuleb ka teada.

Täpsemalt, vaata CA DMV (Department of Motor Vehicles):

If you are a visitor in California over 18 and have a valid driver license from your home state or country, you may drive in this state without getting a California driver license as long as your home state license remains valid.

If you become a California resident, you must get a California driver license within 10 days. Residency is established by voting in a California election, paying resident tuition, filing for a homeowner’s property tax exemption, or any other privilege or benefit not ordinarily extended to nonresidents.

Mannike ütlesid ise enne täpselt, et see erineb osariigiti. CA-s kehtis (vähemalt 10 aastat tagasi) kord, et kümme päeva saabumisest võid sõita oma vanade eesti lubadega, kui jääd kohale kauemaks siis pead paralleelselt CA omad tegema. Aga see reegel ei rakendata ajutistele turistidele ja ka muidu selle täitmist rangelt ei nõuta. Seal kehtib üldse mõistlikkuse põhimõte, rohkem kui meil. Mõistlikkuse põhimõte ei kehti aga parkimisel, mille rikkumisel väänatakse alati mingi summa.

Lennata Miami ja sõita liinibussidega (Greyhound) idarannikult läänerannikule. Teeb 3 ööd päeva, 4 ümberistumist. Aga sõidad koos kohalike neegritega ja näed tegelikku elu palju lähemalt kui reisibüroode pakkumistega. Meil läks inimese kohta 120 usd. LA-s võtad rendiauto (noortele on rendiauto usa-s kallim) ja oled võimalikult vähe selles linnas. Ööbid maksimaalselt kämpingutes, käid suures kanjonis, bruce kanjonis, siioni kanjonis, las vegases teed piki peatänavat jalutuskäigu ühest otsast teise, surmaorus jne. See kõik võtab ca 3 nädalat ja kui ise büroo asemel kokku paned, 1500 eurot inimese kohta. Katsu leida teine perekond, kellega minna - on turvalisem ja tuleb odavam. Stuudioid on säästureisil võimalik võtta ainult 1, näiteks Universal - inimese kohta ca 100 usd, või siis võtad Disney stuudio. Paljud parimad asjad on tegelikult tasuta. Mine Walk of Fame ja pildista ennast oma lemmikute tähtedel, käi ära Hollywoodi sildi juures mäe otsas (Hollywood Sign Hike) üleval (jah, sinna on võimalik matkata - sildi kohale!), käi Santa Monica mägede jalutuskäigul, liugle Santa Monica beachi lainetel baywatchy filmi maadel, vaata piki muuli ujuvaid delfiine jne. Kui neid parasjagu ei ole, kujuta ette - vahel nad ujuvad seal piki muuli. Aga eks kõik sõltub oma fantaasiast ja veidi ka rahakotist. Soovitan ka suvisemat perioodi, aprillist kusagil oktoobrini maksimum.

Ryanair ei kasuta mõistet no-show. Seega isegi kui ostad edasi-tagasi pileti korraga, ei mõjuta esimese otsa tegemata jätmine tagasilennu kehtivust.

Ryanair FAQ-s on kirjas, et no-show letter'i väljastamine kindlustusele maksab kas £ 17 või € 20. Nii et kui sinu valitud kindlustus nõuab lennufirmalt no-show tõendi küsimist, pead sellise summa täiendavalt tõendi administreerimise tasuna lennufirmale maksma.

Sinu ajavahe kahele lennule tundub mõistlik, kui järgnev pole just mõni ülipikamaa, s.t üle-ookeani lend.

Läbisin rahvuspargi jalgrattaga möödunud juulis idast läände teekonnal Andorrast (Massana-Pal-Noris-Alins-Montescaldo), mis on samuti ääretult vahva metsik rada. D'Aigüesortes rahvusparki sisenesin Espot kaudu ja väljusin läänest Boi orgu. Espot on hubane turistilõks, kust korraldatakse eurode eest dziibisafareid kuni St. Maurici kloostrini mägede ees. Kurule tõustes tuli läbida ka mitmeid lumelagendikke, kuid mäed ja õhtuhämaruses jooksvad mägikitsed tasusid seda vaeva ratast pakkidega üle lumise kuru tasida. Laskudes kurult läände leidsin ca 40 minuti teekonna kauguselt mägionni, kus selle läheduses lahtise taeva all soojas magamiskotis ööbisin. Mägionn oli lukustatud ja selle taga juba seljakotiga tähistaeva all ööbijaid. Allpool on mägionne, mis olid lukustamata ja mida saaks kasutada halva ilma korral varjupaigaks.

Rahvuspargis kehtivad reeglid, telkimine keelatud, samuti kalapüük ja ujumine. Ka rattasõit on keelatud. Seetõttu ma pargis ei sõitnud vaid tasisin-veeretasin ratast. Keskmine tõus ja laskumine oli küllaltki järsk. Pargipolitseid on pargis tihedalt, aga minu seletust nad uskusid ja lasid minna. Kindlam on ööbida mõnes tasulises refugios, näiteks keset parki lääne pool kuru on Refugio d'Estany Llong http://www.feec.es/Informacio%20Gral/Refugis/refugi.php?idRef=22916.

Vanaemale 25.09.21010: Hvs, kas mõtled Seminario del Minor all seda: http://www.albergueseminariomenor.com/albergue.html. Jah, seesama. Ja hind on (oli) jah €12. €6 oli St Vicente alberque, samuti väga hubane ja hispaanialik koht.

Kikiemmele 4. jaan 2011: Kuna mul jäi lõpus mõni vaba päev, sõitsin rattaga lisamatka edelasse Noia-Uxia de Ribeira-Padron. Kohe peale Padron'i tagasitee läbisin Portugali teel. Ka see on vahva ja tähistus on piisav, aga seal on hoopis vähem matkajaid. S.de Compostela saabus nii ootamatult, et kontrollisin gps-iga üle kas ikka on õige linn kuhu jõudsin.

Kaits2 5.01.2011. Pigem mõtle kuhu ja kuidas edasi lähed. Kohalejõudmine SJPdP on võimalik Easyjet Pariisi ja rong Bayonne. Seal istud ümber ja teise rongiga kohale. http://www.voyages-sncf.com/billet-train/resultats?hid=L2V.

Kui lähed Masca alla randa, siis on seal ainult noorte sõjaväelaager, mõned kalamehed ja ei ole rohkem tsivilisatsiooni. Metsik loodus. Sealt alt seega piletit ei saa osta, ehk on seda saada Masca külast. Kui aga satud mõne parasjagu peatuva paadi peale, siis saad ka Los Gigantosesse peale. Aga päeva teisel poolel sellele ei saa loota.

Soovitan reisid osta kohapealt Los Gigantosest. Lähed alla Gigantose reisisadamasse (teel on igasugu müügikohti keda ignoreeri) ja osta on kõige soodsam all sadamas või parem veel 100 m enne sadamat mäekaldal asuvatest büroodest. Nad müüvad igasugu reise. Algul oli hind 35 euri, ostsin 10-ga vaalade ja kaljude vaatluse reisi ilma lõunasöögita. Lõunat paadis pole mõtet osta, lainetus on tugev ja söögiisu pole. Osa reise teeb Masca rannas peatuse ja sealt saab jalgsi matkata (jalgsimatkamiseks arvesta 3-4 tundi) Masca külla. Masca külas on igasugu toitlustusi ja majutusi saadaval.

Õ=Alt0213, õ=Alt0245. S.t hoiad Alt klahvi all ja trükid numbrid. Kui alt lahti lased siis ilmub täht. Teiste täpitähtede vastete saamiseks googelda "keyboard codes".

Kaks 19 a tütarlast vajavad alates 28 septembrist seoses õppimisega öömaja Londonis Hendoni piirkonnas. Piisab minimaalsetest tingimustest või jagatud ruumist, et oleks koht kus magada.

Kel võimalus pakkuda, jäta mulle teade nimel klikkides.

Läbisin juuli teises pooles põhjatee alates Pied de Port-ist ja Irun'ist jalgrattaga. Alates Muskiz oli matkajaid rohkem ja tee meeldivam. Ratturina kasutasin ka maanteid ja mitte ainult camino teid, et jõuaks 90+ km päevas. Ettevaatust maanteedel.

Kui küsida, mida jalgsi läbida - siis kindlasti viimased 200 km alates Ribadeost. Kasutada tuleb ainult camino teid, need on hästi tähistatud ja kaardi olemasolu pole seal oluline (kui olla piisavalt tähelepanelik).

Teejuhi plaanisin osta kohapealt. Pied de Port'ist saab 2 euro eest küll peregrine passi kuid mitte ingliskeelset põhjatee raamatut. Pakkumised on ainult hispaania keelsed. Sama kordus San Sebastianis (Donostia baski keeles), misjärel ostsin hispaaniakeelse teejuhi. Kõikides turismiinfopunktides on aga saada lähiümbruse (teeninduspiirkonna) kaardid tasuta. Infot albergede kohta tuleb turismiinfost küsida, seda nad ise ei tõtta jagama. Poleks paha võtta albergede asukohad kodus internetist kaasa.

Pooled päevad olid pilves (sooja 20-25 kraadi) ja pooled päikesega (sooja 25-35 kraadi). Ööd jahedad. Polnud mingit vajadust kesksuvise palavuse tõttu varjuda, küll oli vajalik vihmariietus. Vesi ookeanis oli ligi 18 kraadi sõltuvalt tuule suunast. Jalgrattureid oli üksikuid, kuid jalgratas oli hea valik.

Oma telk oli väga mugav, andis sõltumatuse. Ostusid on odav teha supermercatodes, väikesed poed on kaks korda kallimad. Santiagos soovitan ööbimiskohana Seminario del Minor (6 euri inimene, meeldiv ja asukoht vanalinna all).

Teised saaksid Sind rohkem aidata, kui oleksid oma sihtpunkti avaldanud. Viitad lennufirmadele, kellest viimane on Ryanair. Aafrikas on Ryanairil ainukesed lennud Marokosse. Sellest tulenevalt mõned soovitused:

  • ära ole uhke ja võtke keegi kogenum kaasa või minge matkaklubiga. Kogemusteta koolilapsed omapäi islamiriigis ei ole hea mõte.
  • kolm erinevat lennukit ühele otsale on palju. Odavlennufirmad, isegi kui kasutad sama firmat, on nn point-to-point firmad ja nad ei vastuta ka sama firma teisele lennule hilinemise eest ega aita sind uut piletit saada. Uuri täpsemalt näiteks Ryanair lehelt küsimuste alt ja vaata märksõna connecting flights.
  • tavakohaselt kui lennuaega muudetakse ei muudeta palju, näiteks 10 minutit on muutus. Klient kas aktseptib selle või saab raha tagasi või uue aja võtta, kui on pakkumisel uut aega. Kuid tõsisemaid viivitusi põhjustab lennuilma puudumine, siis võivad lennud hilineda palju tunde või isegi päevi.

Seega kõiki riske ei saa maandada. Mina ise tõrkekindlustust pole kasutanud, aga miks mitte uurida ja kuulata, mida nad pakuvad. Kindlasti ära kuula juttu, vaid las saadavad meiliga - jutu puhul võib kindlustusjuhtumi korral pärast olla teistsugune jutt, meili saad neile meelde tuletada see tagasi saates.

Lühikesi otsi on parem teha sageli bussi või rongiga, on euroopas kindlamad ja pole mõjutatud lennuilmast. Kui võimalik lenda edasi mitte samal vaid järgmisel päeval ja mitte üle ühe lennu ümberistumise, kuid julgelt võib kombineerida bussi ja rongiga. PS kui saabumine ja väljumine on suurlinna erinevatest lennujaamadest, on see ka eeltööd ja maandamist vajav risk liiklusummikute või metroo kasutamisel ekslemiste tõttu.

Ei omanud lennufirmalt juurdeostetavat kindlustust vaid lihtpiletid. Raha lubati tagastada 10-15 päeva jooksul, kuna makstud oli krediitkaardiga.

PS vaadates piletite tagastamist juriidilise vaatenurga alt, võib piletite tagasiostmist nõuda ka Estonian Airilt. Vaatamata asjaolule, et nende kodulehe järgi ostavad nad tagasi ainult nende müügivõrgu kaudu müüdud pileteid. Selle vaatenurga alt pilet on müügileping, pileti ostja on võlausaldaja. Estonian Air on võlgnik. Bookinghouse.ee on maakler, vahendaja. Vahendaja olemasolu ei võta võlgnikult (Estonian Airilt) kohustust täita lepingut või lepingu täitmise võimatuse korral tagastada alusetult saadu (juhul muidugi kui EA ei tõesta, et piletid olid võltsitud). Seega võib ka päris julgelt küsida raha tagasi ikkagi ka otse Estonian Airilt.

Ryanairi kodulehelt ostetud piletite tagastamisega läks minul väga kiiresti. Kuna mulle asenduspiletid ei sobinud, vormistas Riia kassas olev neiu ilma igasugu probleemideta tagastuse, nii Riiast algavale kui jätkulennule ja tagasisõidule.

Internetiostusid tehes tuleks alati vaadata, kas on tegemist usaldusväärse partneriga. Kui lehel pole isegi müügi ega garantii reegleid, siis bookinghouse.ee taolisi vahendajate veebilehti ei soovitaks raha väljakäimiseks kasutada. Samas ei vabasta poolpõrandaalune tegutsemine veebilehe haldajat kohustustest ja soovitan helistada UAB „Interneto partneris“ väidetava eesti filiaali numbrile 6703400 Peterburi tee 2F või pöörduda tarbijakaitse poole. Kui viimane ei reageeri tuleb seda seni tagant torkida, kuni nad liigutama hakkavad. Arvan et piisava visaduse korral on ka bookinghousele makstud raha võimalik tagasi saada.

Ei kujuta ette et kahte nädalat randades saab olla. Esimese Kerala rannapäevaga on põlenud. Aga kui oled Goas on päris hea mõte roller rentida ja kohapealse eluga tutvuda. Kerala on naturaalsem, parem kasuta juhiga transporti ja näiteks safari. Aga kui liialt kiiresti teise kohta kiirustada, siis ei hakka kohalikku elu kunagi mõistma.

Ryanair müüb pileteid ka Visa Elektron deebetkaartidele ilma teenustasuta. Kuid kaardi aktsepteerimiseks on nõutab kaardiga seotud 3-kohaline CVV kood. Eesti pangad väljastavad Visa Elektron deebetit ainult ilma CVV koodita, mistõttu eestis väljastatud kaarte ei saa kasutada.

Ratta valik sõltub marsruudist ja matkastiilist. Kui sõidad päevas kümme asfalti ja muidu hängid ja ööbid linnas, sobib ka linnaratas. Kui tahad läbida vahemaid ja näha ka loodust, on parim hübriid. Vähesed vajavad maastikuratast, kuid kui soovid sõita pehmel liival on see asendamatu. Siiski nagu laanekas kirjutab on kõige tähtsam rattale varuosade ja remondi saamise võimalus. Üksi sõites pole hea liiga kallis ratas pahadele kiusatuseks.

Teil on öeldud et kulub 15 minutit. Arvutifirmade küsitluste korral tähendab see et kulub 3*15 minutit. Hea oli tõdeda, et kulus 15/3 minutit :).

Enamasti on võimalik seljakott sättida otsapidi pea või jalgade alla ja täiendavalt põimida rihmaga riiuli või posti külge. Kui ei soovi india rongis rituaaliks kujunenud ketti kasutada (mis on muide vähemkindel kui füüsiline kontakt kotiga). Aga väärtasjad keha ligi ja pole neid vaja välja näidata. India rong eriti 2.sleeper on sõitmist väärt, cofi-cofi-tii-tii :).

Rongiga esmakordselt sõitjatele hoiatus, ei tasu kohalikke ülemäära uskuda. New Delhi railway stationis (NDLS) ei läinud nende petuskeem meiega läbi: Kui läksime Agra rongi peale, tulid ükshaaval mitmed kohalikud kõnetama ja püüdsid veenda, et meil tuleb minna jaama vastas olevasse riiklikku Tourist Information office-sse, niisama me rongile ei pääse. Läksimegi. Tourist Info-s selgitas ametnik, et meie piletid ei kehti ja pakkus võimalust piletid tema kaudu tagasi müüa ja pakkus oma abi meie olukorra päästmisel-et aitab meil leida auto Agrasse sõiduks. Õnneks tabasime tema jutus vastuolud ja saime aru et tegemist võib olla petuskeemiga eesmärgiga müüa odava rongireisi asemel kallis autoreis. Lahkusime kontorist ametniku keelitustest hoolimata ja jõudsime õigeks ajaks rongi peale ning vastupidiselt ametniku ähvardustele õnnelikult Agrasse. Nii see Indian Railways toimib.