Aafrika on lennunduse seisukohalt maailmas kõige vähem arenenud kontinent (jätame Antarktika kõrvale). Kesine infrastruktuur, lennuõiguste piiramine ja kunstlikult kallis lennukikütus mängivad selles oma rolli, kuid poliitilised mängud ja korruptsioon muudavad selle tõeliseks väljakutseks kõikidele kohalikele lennufirmadele (Aafrika keeles tähendabki väljend „challenge”, et asjad on halvasti, aga kuidagi tuleb hakkama saada). Pole siis imestada, et ajal, mil lennufirmad mujal maailmas teenivad rekordkasumeid, prognoosib lennufirmasid ühendav katusorganisatsioon IATA (International Air Transport Association), et 2019. aastal teenivad Aafrika lennufirmad kokkuvõttes 300 miljonit dollarit (267 M€) kahjumit. Mis on muidugi mõnevõrra parem, kui aasta varasem 400 miljonit USD kahjumit. Kui kahjum jagada reisijate arvu peale, siis teenivad Aafrika lennufirmad iga lennutatud reisija pealt 3,51 USD kahjumit. Aafrika siseselt maksab keskmine reis 45% rohkem, kui mujal maailmas. Pole päris kindel, et nad keskmise sissetuleku poolest ka kõige rikkamad on.
Kui Aafrika riigid 1960-ndatel iseseisvusid, loodi pea igaühes neis rahvuslik lennufirma. Nende eesmärk polnud mitte niivõrd äriline, kuivõrd väljendada rahvuslikku uhkust ja äsja kättevõidetud iseseisvust. Pole siis ime, et enamikku neist ei mäleta tänaseks keegi. Need, mis on jäänud, maadlevad majandusraskustes. Mitmed suuremad Aafrika rahvuslikud lennufirmad, nagu näiteks South African Airways ja Kenyan Airways, toimetavad regulaarselt miinuses, EgyptAir tiksub piiri peal.
Kuid isegi Aafrikas leidub üks erand.
Ethiopian Airlines teenis 2017/2018 majandusaastal kasumit 233 miljonit dollarit (208 M€). Ethiopian on tänaseks kasvanud sedavõrd, et nende kodulennujaam Addis Abeba Bole lennujaam võttis Dubailt üle Aafrikasse suunduvate lendude osas suurima transiitlennuvälja tiitli ja silmapiiril pole ohtu, et nad võiksid selle kellelegi kaotada. Ethiopiani lendude broneeringud perioodil november 2018 – jaanuar 2019 kasvasid 40% võrreldes aasta varasemaga.
Miks on Ethiopian Airlines Aafrikas selline erand?
Põhjusi on siin päris mitmeid.
Ethiopian Airlines on riigile kuuluv lennufirma, kuid majandamises iseseisev.
Ethiopian Airlines kuulub, sarnaselt teistele Aafrika rahvuslikele lennufirmadele, riigile. Selle pisikese (või tegelikult määrava) vahega, et Etioopia valitsus ei sekku Ethiopian Airlinesi igapäevasesse majandustegevusse. Seetõttu saab Ethiopian endale palgata parimaid juhte ja nõuandjaid eraturult ning see on selgelt ära tasunud. Pole ka kuulda olnud, et Etioopia valitsusametnikud lendaks sellega tasuta, nagu see on kombeks näiteks Lõuna-Aafrika Vabariigis.
Professionaalne juhtimine
Kuna valitsus lennufirma tegevusse ei sekku, on Ethiopian Airlines’is saanud palgata asjatundliku juhtkonna, kes vastutab firma nõukogu ees. Kogu see Aafrikas nii tavapärane poliitika sõprade ametitesse määramisel pole Ethiopiani puhul teemaks. Seetõttu ongi Ethiopian Airlinesil olemas selge strateegia, plaanid strateegia elluviimiseks ja tõepoolest, plaane viiakse ka ellu.
Pidev laienemine ja kasv
Ethiopian Airlines on asunud neile edu toonud mudelit eksportima teistessegi Aafrika riikidesse. Ethiopian on 40% osalusega strateegline partner Lääne-Aafrikas Togos baseeruvas ASKY Airlinesis ja 49% osalusega pidevas kahjumis Malawian Airlinesis. Kõnelused on käinud umbes 10 Aafrika riigiga, et kas pakkuda know-how’d virelevate lennufirmade jalule aitamiseks (näiteks Djibouti, Kongo DR, Eritrea ja Equatorial Guinea) või uute lennufirmade loomiseks (Tšaadis, Ghanas, Guineas, Mosambiigis,Nigeerias ja Sambias).
Suurepärane sihtkohtade valik Aafrikas
Põhimõtteliselt saab Ethiopian Airlinesiga kõikjale Aafrikas, sest neil on kõikidest lennufirmadest suurim valik Aafrika sihtkohti. Muuhulgas on neil liinid Madagaskarile (Antananarivo ja Nosy-Be), Komooridele ja tänu suhete paranemisele ka Eritrea pealinna Asmarasse.
Turistisõbralik viisarežiim
Etioopia on järk-järgult teinud sõbralikumaks oma viisarežiimi. Paljude Euroopa riikide kodanikud saavad viisa piirilt, Eesti kodanikud saavad taotled e-viisat. Seega pole enam vaja Stockholmis asuvat saatkonda külastada.
Väga head äriklassi hinnad Euroopast Aafrikasse
Otsige ja leiate. Näiteks Stockholmist.
Uued lennukid
Ethiopian oma lennukiparki aktiivselt uuendamas. Kauglendudel Airbus A350 pole paha valik. Ka Etioopia siselendudel on üsna uued lennukid. Boeingu MAX 8 suhtes meelsus siiski väga hea pole.
Tasuta hotell ja stopover programm
Kui vahemaandumine Ethiopitan Airlinesiga sisaldab 8 – 24 pikkust vahemaandumist Addis Abebas, pakub lennufirma tasuta hotelli. Päevasel ajal võib minna tasuta Addis Abeba tuurile.
Isiklik kogemus
Kui maale vähe lähedamale tulla, siis Ethiopian kõigub pidevalt suurepärase ja väga küsitava vahepeal. Ma olen Ethiopian Airlinesiga korduvalt lennanud peamiselt Etioopia siselendudel, aga ka rahvusvaheliselt Nairobist Addis Abebasse ja tagasi. Siselennud on Etioopias pileteid ostes kuni 2x odavamad, kui internetis ette ostes. Näiteks piletid Gondarist Lalibebasse sai ostetud 2 päeva ette hinnaga 51 USD. Tõsi, siselendudel ei tea iialgi, kunas lennuk väljub või kas väljub või mis marsruuti pidi lennatakse. Gondar – Lalibela käis näiteks Bahir Dari kaudu, aga see pole Ethiopiani puhul mingi erand.
Vast kõige parem Etioopia siselend on aga Addis Abebast Dire Dawasse. Osad lennud nimelt jätkavad sealt Djiboutisse ja see tähendab, et ka tunni pikkusel lennul pakutakse sooja sööki ning õlut või veini.
Pikemalt Ethiopiani lende ette ostes tuleb arvestada pidevate lennuaegade ja lennupäevade muutusega ja nendega kursis olemine on põhiliselt sinu enda ülesanne. Ethiopiani peakontoris Addis Abebas läheb uue pileti saamiseks 3 tundi nagu naksti ära. Aga keegi ei kobise ja asjad saavad kohmetute naeratuste saatel lahendatud.
Omo orus Murside juures