Ainult käsipagasiga reisimisest on tänaseks saanud igapäevane reaalsus, eriti Euroopa-siseste lendude puhul. Tulemuseks on kiiresti täituvad pagasiriiulid ning lennukisse viimasena saabujate pagasile võib koht leiduda istekohast kaugel. Võitlus käsipagasi koha pärast lisab lendamisele oma annuse stressi.
Kõige selle taga on asjaolu, et lennukite pagasiriiulid pole disainitud tänapäeva ratastega käsipagasit silmas pidades. Enamik väikeseid reisikohvreid mahub riiulisse ainult horisontaalasendis, jättes nende peal hulka ruumi tühjaks.
Airbusil on käsipagasi probleemile nüüd lahendus olemas. Saksa firma EFW (Elbe Flugzeugwerke GmbH) poolt ülikergetest komposiitmaterjalidest valmistatav Airspace L Bin nime kandvad pagasiriiulid pakuvad võrreldes traditsiooniliste pagasiriiulitega kuni 60% enam mahtu. Mingit tuumateadust siin taga pole, lihtsalt kohvrid mahuvad riiulisse üksteise kõrvale vertikaalasendis. Ühte riiulisse peaks kõrvuti mahtuma kuni 6 kohvrit.
Foto: Michael Bahlo/AirbusRiiulid mahutavad käsipagasit, mille mõõtmed on 61 cm (kõrgus) x 38 cm (laius) x 25 cm (sügavus). Võrdluseks: Lufthansa ja Wizz Airi käsipagasi lubatud mõõtmed on 55 x 40 x 23 cm.
Airspace L riiulid saab laialt levinud Airbus A320 perekonna lennukitele olemasolevate riiulite asemele paigaldada 3 – 5 päevaga. Teada on ka esimene lennufirma, mis sellised riiulid kasutusele võtab. Selleks on Lufthansa, mis hakkab alates 2025. aasta algusest pagasiriiuleid välja vahetama 38 A320 lennukil. Selle protsessi käigus lisab Lufthansa iga istme juurde ka USB pesa. Loodetavasti saavad suuremad pagasiriiulid ka Lufthansa uued A320/321neo lennukid.
Väljast pole vahet märgata. Foto: AirbusVaata ka: Euroopa Parlament soovib lennufirmade käsipagasi reeglid ühtlustada
Kui mõõdud täpsed, siis võinuks ju veel 2cm kõrgemad teha, kui riiul 38cm vs käsipagas 40cm.
Ilmselt põhjus selles, et siis nõuaks riiulite vahetus tõsisemat ümberehitust.
Kui lubatud on 40cm ja see sinna vertikaalselt ei mahu, siis paned kohvri horisontaalselt. Pole sinu asi, kui lubatud mõõtudes pagas teisiti ei mahu. Kuigi tõenäoliselt selleks ajaks muudetakse ka lubatud mõõtmeid.
Mingi ulmeline tulevik ei tundu see olevat. Turkish Airlinesi A321 neol on näiteks mingid sarnased pagasiriiulid juba olemas. Täpsemalt ei tea, kes leiutise autor on, aga toimivad normaalselt.
Või siis on see leiutis mõeldud vanade lennukite riiulite vahetamiseks ja uutel on automaatselt juba tehases need külge pandud.