Boeing 737 MAX sai Euroopas lennuloa
veigo
veigo
1. veebr 2021 05:09

Euroopa Lennundusohutuse Amet EASA kinnitas, et peab pärast Boeing 737 MAX lennukite juures tehtud muudatusi seda lennukitüüpi piisavalt ohutuks ja andis neile Euroopas taas lennuloa. Sellega lõppes pea kaks aastat kestnud saaga, kui pärast kahte suhteliselt sarnastes tingimustes juhtunud fataalset õnnetust Indoneesias ja Etioopias keelati lennud Boeing 737 MAX lennukitega kogu maailmas. Enne Euroopat oli 737 MAX lennuluba juba taastatud USA-s.

EASA lennuloa saamise jaoks tuli Boeingul täita neli tingimust:

  • Kahe Boeing 737 MAX lennukiga juhtunud õnnetuse üksikasjad on piisavalt selged.
  • EASA loeb lennuki juures tehtud muudatusi piisavaks.
  • EASA on läbi viinud muudatuste sõltumatu ülevaatuse.
  • Boeing 737 MAX meeskonnad on saanud vajaliku väljaõppe.

Lisaks peavad kõik MAX tüüpi lennukid enne kommertslendude alustamist sooritama testlennu, et kontrollida, kas pärast pikaajalist hoiustamist on need läbinud kõik vajalikud protseduurid ning on ohutud.

Muudatusi, mida Boeing 737 MAX juures tegema pidi, on päris hulganisti. Ülevaate annab EASA illustratsioon.

Kunas 737 MAX lennukeid Euroopas lendamas näeb?

Lennuloa saamine ei tähenda automaatselt seda, et me seda lennukitüüpi kohe lendamas näeme. Esiteks võtab lennukite ja meeskondade ettevalmistamine paratamatult aega, teiseks pole Euroopas 737 MAX lennukeid kasutavaid lennufirmasid eriti palju. EASA lennuluba tähendab muuhulgas ka seda, et nende lennukitega võib Euroopasse lennata väljapoolt Euroopa Liitu – seda tingimusel, et lennukid vastavad EASA poolt kehtestatud nõuetele. Lisaks on mõned EASA liikmesriigid (näiteks Saksamaa) kehtestanud 737 MAX lennukitele veel omakorda lennukeelu, mis ootavad muutmist.

Arvestades praeguseid reisipiiranguid ja madalat nõudlust, ei pruugi lennufirmad 737 MAX lennuloa saamise üle liiga õnnelikud ollagi, sest seni pidi Boeing neile kompensatsiooni maksma lendude eest, mis suure tõenäosusega nagunii poleks toimunud.

Mis lennufirmad Euroopas B737 MAX lennukeid kasutavad?

Ryanair

Euroopas on suurim 737 MAX-ide tellimus sees Ryanairil, kus olukorda ära kasutades anti lisaks juba tellitud 135 lennukile 2020. aasta lõpus sisse tellimus veel 75 seda tüüpi lennukile. Kuuldavasti sai Ryanair need lennukid 60-70% odavamalt (arvestades siia ka kompensatsiooni tellimuse täitmise viibimise pärast).

Ryanair loodab 2021. aasta jooksul kätte saada vähemalt 50 uut 737 MAX lennukit, mida Ryanair nimetab 737-8200 lennukiteks. Esialgu hakatakse neid kasutama Ühendkuningriigis, kus on kõigepealt vaja saada sealse lennundusameti luba, sest Brexiti-järgne UK enam EASA haldusalas pole. Hetkel on suurem osa Ryanairi lende UK-s peatatud.

Ryanair saab uued Boeingud kätte MAX 200 konfiguratsioonis, mis tähendab, et lennukis on ligi 200, täpsemalt 197 istekohta. Sellise arvu istmete mahutamiseks tuli mingi kompromiss teha ja sedapuhku kärbiti istmevahet. Kui praegu on Ryanairi lennukites vahe eesoleva istmega 30 tolli ehk 76,2 cm, siis uutes lennukites saab see olema 28 tolli ehk 71,12 cm. Ehk siis tervelt 5 cm vähem.

IAG

IAG, mis muidu on üldiselt Airbusi klient, esitas üsna ootamatu tellimuse 200 lennukile. Ilmselt saadi taas pakkumine, millele oli keeruline ei öelda. Seni on tellimus siiski jäänud ostukavatsuse tasemele. Juhul, kui tellimus vormistatakse, lähevad lennukid (nii MAX 8 kui MAX 10) peale British Airwaysi suure tõenäosusega IAG odavlennufirmadele Vueling ja Level. Esimesed lennukid peaks Euroopasse jõudma 2022 või 2023.

Turkish Airlines

Turkish Airlinesil oli lennukeelu saabudes kätte saadud 12 MAX lennukit. Kokku on MAX 8 ja 9 lennukeid tellitud 75. Lendamiseks on veel vaja Türgi võimude luba.

TUI

Puhkuselendude operaator on Euroopas samuti suur 737 MAX lennukite tellija, kokku on tellitud 72 lennukit.

Norwegian

Norwegianil on käes kõik 18 tellitud 737 MAX lennukit, kuid kas ja kunas need õhku tõusevad, on teadmata.

LOT

LOT-il on kokku tellitud 6 737 MAX 8 lennukit.

FlyDubai

Väga tõenäoliselt näeme Euroopas ka FlyDubai MAX 8/9/10 lennukeid. Ühendemiraatide lennufirmal on sees tellimus 236 erinevat tüüpi 737 MAX lennukile, neist 14 on kätte saadud.

Mida arvavad reisijad?

Kui esimesel aastal pärast õnnetusi lubasid paljud mitte kunagi Boeing 737 MAX lennukitega lennata, siis tänaseks on juhtunu hakanud vaikselt ununema. MAX-e kasutavad lennufirmad on sellest lennukitüübist siiski vägagi teadlikud ja arvestavad, et osad reisijad vähemalt esialgu kardavad sellega lennata. Võib eeldada, et lennufirmad hakkavad pakkuma 737 MAX lendude tasuta ümberbroneerimist.

Kokkuvõtteks

Boeing 737 MAX lennuluba Euroopa taevas on taastatud, kuid enne suve me neid suure tõenäosusega veel lendamas ei näe. Kui TUI puhkuselennud kõrvale jätta, siis selle lennukitüübi põhiliseks operaatoriks Euroopas saab Ryanair. Kuid nemadki peavad kõigepealt oma esimesed lennukid kätte saama ja neil peab reisipiirangute virr-varris olema võimalik liine avada. See on vast siiski kindel, et niipea, kui Ryanairi esimese 737 MAX lennuki kasutusele võtab, saab see korralikult tähelepanu kasvõi istmevahede tõttu.

Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Seesam
Sisuturundus
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Gauja Rahvuspark
Sisuturundus
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased