USA Föderaalne Lennundusamet FAA taastas 18. novembril pärast kahte ohvriterikast lennuõnnetust ligi kaks aastat maa peal püsinud Boeing 737 MAX lennukite lennuloa. See tähendab, et USA lennufirmad saavad need lennukid taas kasutusele võtta. See ei juhtu siiski koheselt, sest lennuluba on tingimuslik. Eelnevalt on vaja veel teha järgmisi asju:
FAA otsus avab siiski tee Boeing 737 MAX lennukite saaga lõpetamiseks. Boeingul on nüüd vaja teha lennukite juures vajalikud muudatused ja viia pikka aega maa peale pargitud lennukid jälle töökorda. Kokku on vaja töötada üle 800 pargitud lennukiga. Lisaks tähendab see võimalust MAX-ide (õigem oleks vist juba öelda 737-8 ja 737-9) tootmist taasalustada ja tarneahelad tasapisi taas käima saada. Vaja on leida ka ostjad tühistatud tellimustele.
USA-s võivad lennud alata järgmise aasta alguses
Mitmed USA lennufirmad (Southwest, Alaska) on teatanud, et kõige varem tõusevad nende 737 MAX lennukid õhku 2021. aasta märtsi lõpus, pigem aga II kvartalis. American Airlines on seevastu esimese lennu lennuplaani lisanud juba selle aasta 29. detsembril. Näis, kas see ka realistlik on.
Kunas Boeing 737 MAX Euroopas lendama hakkab?
Teised lennundusjärelvalvet teostavad ametid, eelkõige Euroopa EASA ja Kanada Transport Canada, peaks MAX-idele peagi samuti lennuloa andma, kuid ilmselt esitavad täiendavaid nõudmisi. Kõne all on kolmanda lennunurka kontrolliva anduri lisamine (mis on pigem küll tarkvaraline, kui füüsiline) ja pilootide hoiatusmärguannete selgem korraldus. Muudatusi ei pea tingimata kohe tegema, vaid välja arendama lähemate aastate jooksul ja siis tagantjärgi olemasolevatele lennukitele paigaldama.
Euroopas puudutab 737 MAX lennuluba eelkõige Ryanairi, kes loodab 2021. aasta esimeses pooles kätte saada 30 Boeing 737 MAX tüüpi lennukit.
Kokkuvõtteks
Boeing 737 MAX on tänaseks kõige rohkem testitud lennuk maailmas. See ei pruugi automaatselt tähendada, et ta on ühtlasi ka maailma turvalisem, sest tarkvara ja muu nippe-näppega põhimõttelisi küsitavusi lennuki disainis ei lahenda.
Meenutuseks: Boeing paigaldas 50 aastat varem loodud Boeing 737 lennukite alla kütuse säästmiseks senisest suurema mootori ning selleks, et suurem mootor tiiva alla ära mahuks, tehti kahte asja – nihutati mootorit veidi ettepoole ja suurendati esimese teliku kõrgust, mis tõstis lennuki nina ülespoole. Nende kahe asjaga kaasnes lennuki tasakaalukeskuse nihkumine, mis teatavates tingimustes tekitas ohu, et lennuk hakkab tõusma liiga järsu nurga all ja lannuk kaotab kontrolli.
Igal juhul ei saa nüüd enam eksida üksi lennundusamet, sest võib vaid ette kujutada, mis kaliibriga skandaali see kaasa tooks. Boeingule oleks järgmine tõsisem õnnetus seda tüüpi lennukiga kogu 737 MAX projektile kindel kabelimats.
Samal teemal: