Viimased kommentaarid

Eile näitas termomeeter autobahnil Berliini lähistel +39,5. Saksas on kodutarbija elekter ligi 3 korda Eestist kallim. Vanemates korterites ja enamuses eramajades konditsioneerid seetõttu praktiliselt puuduvad. Kodusid jahutakse peamiselt ventilaatoritega. Poed on neist praegu tühjaks ostetud.

Timna parki võib väga edukalt külastada iseseisvalt, ilma giidita. Pääslas on piisavalt infomaterjali ning tasuta paberkaart ja infovoldik,  pargis on inglisekeelsed infotahvlid iga objekti juures.  Paljudes kohtades oli lihtsalt tore istuda ja vaateid nautida. Giidiga poleks see võimalik. Iseasi, kui vajalik venekeelne teenindus. Ma ei mäleta, kas vene keeles infotahvleid oli.

Timna park on rendiautoga tõesti väga hea ettevõtmine terveks  päevaks. Seal pargis on muuhulgas oaas tiikide ja palmidega, kus saab mõistliku hinnaga kohalikke toite terrassil nautida. Söömine tasub sinna planeerida. Eilati üks parima hinna ja kaubavalikuga supermarket on Rami Levi, mis asub jah Ramonist tulles linnaservas. Iisraeli veinid ei olnud kallid, kohalik õlu oli supermarketis ka umbes Eesti hinnaga. Korter ja ise toidu ostmine-valmistamine ei ole üldse paha variant.

Julgeksin soovitada  ka lende Viini või Bergamosse. Otselennud Tallinnast olemas. Bergamos võiks lennujaamast rentida auto ja siis kas Como või Garda järv. Lähedal on ka Milano ja Verona.


Berliin oleks ilmselt muidugi kõige soodsam. Ühistransport on hea ning eskalaatorid või liftid on enamuses S+U Bahni jaamades olemas. Vaadata ja teha on palju, kuid London ja Pariis on ehk veidi üle. Palju sõltub, mis inimest täpselt huvitab.

Ärge nende saunade osas unustage, et Saksas kehtib reeglina  textil-frei s.o. ujukate-trikoodega ei ole lubatud seal viibida. Saunas ja basseinis on kõik alasti (mehed ja naised koos). Ringi liikudes on rätik või froteemantel katteks. 

Loodetavasti panid ikka tähele, et see on kilomeetripiiranguga pakkumine. Seda arvestades on hind küllaltki krõbe, aga kui raha pole probleem, anna minna. 

Üllatusega märkasin just, et Ryanairi Tallinn-Berliin jätkub ka talvehooajal, kuigi alguses teatati sellest kui  hooajalisest liinist. Seega soovitan ka üle Berliini lendamise varianti kaaluda.  Sealt saab edasi Kanaaridele nii Ryanairi kui Easyga. lisaks Vueling jt. Easyl ei ole veel talvegraafikut, seega novembrit ei näita. Samuti ei tasu eriti uskuda Ryanairi novembri hindu Tallinn-Berliini suunal. Tõenäoliselt saab selle otsa edasi-tagasi 50-60€ eest lennatud, kui paar kuud enne osta ja mitte per suund nagu praegu küsib. Maiks on hinnad näiteks 30€ edasi-tagasi.

Jah, osades sihtkohtades (kasvõi Küpros) on tõesti üsnagi hea hinnaga zero excess koos rehvide, klaasi ja põhjakindlustusega saadaval.  Seal on muidugi mõte võtta täisvariant. Samas on turge, kus kõik hinnas paketi eest küsitakse isegi kuni 30€ päev lisaks. Eks kõik on rahakoti küsimus. Kas tahad näiteks kahenädalase rendi korral 400€ lihtsalt juurde maksta või võtad kolmanda poole kindlustuse 30€ eest ning tegeled kahjujuhtumi korral veidi paberitega, on igaühe enda valik.

Kui Ryanairist saad selle kaitse praktiliselt ühe klikiga juurde lisada ning hind ei ole oluliselt kallim, siis miks mitte. Sisuliselt tundub, et  tegu on  ok asjaga  küll. Hea teada, et Ryanair sellise lisa välja pakub. 

Me tulime ka 27.02 Bangkokist, õnneks Turkishiga. Lend pidi väljuma 22.50, aga laadimisel sai kannatada üks cargo luukidest. See õnnestus siiski parandada (pax kõik lennukis), kuid õhku saime 2,5 tunnise hilinemisega. Lisaks toimus täiendav tankimine. Imestasin, miks pakkus air-show lennuajaks BKK-IST  11,5 tundi, mis tavaliselt on ca. 10 tundi (ma ei olnud uudiseid lugenud). Bangkokis panin küll kohe tähele, et tabloodel oli 12 THAI Euroopa lendu tühistatud, aga põhjust ma ei teadnud. Kuigi algselt pidime Istanbulis enne Tallinna lendu ligi 5 tundi molutama, hakkas mul juba Bangkokis tekkima mure jätkulennule jõudmise pärast. Lendasime ringiga üle Mumbai-Dubai ning maandusime Istanbulis ligi 4  tundi plaanitust hiljem. Õnneks oli Bangkokist Tallinna lennule minejaid umbes tosin ja Turkish oli saatnud inimese, kes meid turvasse ilma järjekorrata organiseeris ja siis meid kiiresti väravasse eskortis. Ilma temata oleks me ilmselt Tallinna lennust maha jäänud. Muretsesime veidi ka pagasi pärast, aga ka see jõudis koos meiega Tallinna. Kiitus Turkishile!

Ma olen umbes 50-60 lendu Ryanairiga tavalise suurendatud pdf-ga sõitnud. Alguses lugesin ka seda hoiatust, et ainult äpi oma kõlbab. Tegelikult keegi seda ei vaata. Peaasi, et vöötkoodi piisavalt suurendad, et skänner piiksu ära teeb.

Ma lugesin ka neid Trustpiloti kommentaare. Kuigi seal on tõesti mõned negatiivsed kommentaarid, on enamus kahjukäsitluse kogemusi siiski positiivsed. Julgustav on see, et Worldwideinsure on ise viimase aja negatiivsetele kommentaaridele vastanud ja paljudel juhtudel on asi leidnud positiivse lahenduse. Teadmata kõiki asjaolusid, ei ole võimalik hinnata, kas kõik negatiivsete kommentaaride avaldajad omalt poolt kõik vajaliku teinud ja ise ka hoolikad olnud on - dokumendid esitatud, jne. 



Jah, Port Aventurat tasub adrenaliini mõttes kindlasti külastada. Eriti Shambhala on äge!

Umbes nii jah, aga loe kindlasti tingimused läbi.  Omavastutuse kindlustust saab osta ka rahvusvaheliste pakkujate käest.  Näiteks www.worldwideinsure.com lehelt saad aastase kindlustuse  60€ eest. Üks reis maksab umbes 30€. Sagedasel rentijal tasub aastane poliis vägagi ära.  Sageli on rahvusvaheliste kindlustajate poolt pakutav kaitse oluliselt suurem ja laiem kui Eestis pakutav. Tuleb lugeda ja võrrelda.

Paljud on olnud hädas Galilea järves hea ujumiskoha leidmisega. Erinevates foorumites võib leida enamasti negatiivseid kommentaare. Domineerib arusaam, et ujumisega ei tasu seal üldse arvestada. Pidavat olema igal pool must ja räpane ning lisaks libedate ning teravate kividega põhi ja kaldad (ka paljudes  tasulistes kohtades). Meil õnnestus siiski leida suurepärane tasuta rand ja ujumiskoht. See asub idakaldal Ein-Gevist umbes 1,5 kilomeetrit lõunas. Orientiiriks sobib veidi pahaendeline asukohasilt "Shittim". Sealt paarsada meetrit lõunas on otse teebarjääri taga metsik parkla ja rand, kus muidugi on silt "ujumine keelatud". Samas kohalik rahvas oli rannas ja ujuti küll, nii ka meiegi. Rand on parklast sada meetrit läbi kõrkjate ja ilusa liivase põhjaga. Sügavaks läheb umbes 20 meetri kaugusel.  Vesi tundus väga puhas. Seal oli kõrkjates näha ka telke. Jäi mulje, et nii mõnedki on seal ka öösel. Ruumi on küllalt, liivast randa on mitusada meetrit, natuke meenutab Kablit.

Ametlikud (tasulised) rannad, mida nägime, asusid kohtades, kus kallas oli kivine ning ei meelitanud eriti. Lisaks olid need ka üpris kallid. Galilea järv on igatahes väga tore sihtkoht.

Navigeerimiseks kasutasin offline Here Mapsi. Iisraeli SIM-i ei ostnud.
Tasulistel teedel me ei sõitnud. sest puudub vajadus. Väga edukalt ja kiiresti saab sõita ka ainult tasuta teedel. Lisaks on Iisraelis rendifirmadel kiirteemaksude käsitlemise eest lisatasud. Kiirteede kaamerad fikseerivad numbri ja kohe läheb autoomanikule (rendifirmale) elektrooniline arve. Kord siiski sattusin kogemata Karmeli mäele sõites väiksele kiirteelõigule, kus oli olemas ka teetolli kogumise putka. Maksin sulas, aga rendika tagastamisel taheti mulle ikka  kiirteemaksu käsitlustasu arvesse panna. Seletasin, et maksin sulas, õnneks leidsin taskupõhjast kviitungi. Muidu oleks tagatisraha kuu aega kinni hoitud, kuni asi klaar.

Kui saabumine rahvusvahelise lennuga ja jätkulend siselend, siis see ei ole realistlik, sest ainuüksi passikontrolli järjekord on umbes pool tundi.

Nii suure seltskonnaga võiks olla jumekas võtta lennujaama autorendist 2 minibussi.  Sõidate lennujaamast sinna, kuhu tahate ja annate enne tagasilendu ära. Marsruut kasvõi Phuket-PhangNa- Krabi-Lanta ja tagasi. Mugav ja kokkuvõttes rahaliselt mõistlik ning annab vabaduse liikumisel ka Lantal. Kohalik transport võib saartel olla suhteliselt kallis.  

Tänane olukord Changil tundub õnneks kõvasti parem olevat. Tuul on saaste laiali ajanud ja Earth vaates Airvisual Kambodžast mingit suuremat uut saastet peale tulemas ka ei näita. Samas tasub tähele panna, et praegu on sealsamas kaardil hästi näha, kuidas kirdetuulega on Hiinast peagi saabumas uus massiivne saasteala, mis ulatub hetkel  Hong Kongist Vietnami rannikuni. Loodame, et tuul jõuab selle laiali ajada.

Kui need pakutavad saasteindeksid (AQI 150 ja sinnakanti) on reaalsed, siis on see õhk ka täiskasvanutele ohtlik.  Juba AQI 80-90 võib tundlikumatel probleeme tekitada. Pattayal, Hua Hinis ja Bangkokis istuvad paljud inimesed lihtsalt toas. Väljas käiakse maskidega ja hädavajadusel. Soetatakse õhupuhasteid ja istutakse toas nende juures. Masendav perspektiiv puhkuseks. Loodame, et olukord paraneb.


Meil ka lastega minek kahe nädala pärast. Kuna õnneks veel majutust ei ole broneerinud, siis ei ole Koh Changiga seotud. Kui olukord ei muutu, läheme kas Koh Tao -  Koh Phangan või hoopis Lantale. Lõunas tundub hetkel veel kõik korras olevat. 

Hea ülevaaate saaste ulatusest ja tuulesuundadest saab airvisuali lehel selle kaardivaatega:

Taisse jõudnud toss pärineb suuresti eelmistest nädalatest. Kui paned sinnasamma päringusse perioodi alguseks näiteks 6. jaanuar, saad 9237 põlengut. Samas punased täpikesed kaardil tähendavad ju ka viimase 24 tunni põlenguid. Nii on vasakul menüüs kirjas.  Kui zuumida  sisse ja välja, ei ole kahtlustki, et Kambodžas on põlenud ja põleb rohkem kui kusagil mujal Kagu-Aasias. Muidugi on taikad ka ise suured põletajad ja saastajad, selle vastu ma ei vaidle.