Rännumees

Rändur, liitus Tripiga 10 aastat tagasi
51 meeldimist
4 postitust / 268 kommentaari
41 (6.6%) külastatud sihtkohta
Viimased kommentaarid

Ega siin vist ei eeldatagi inimestelt väga suuri erialaseid teadmisi, pigem uuriti, et milline on reisijate teadlikkus teemadest. Seega kui sa mõnest asjast pole kuulnudki, siis ka see on uurija jaoks vastus. Pakun, et küsimustiku väljundiks on empiiriline ülevaade lennureisijate teadmistest/harjumustest.

Aga kiiduväärt tasemega küsimustik igal juhul. Edu lõputööga!

Lähedastele saadame alati postkaarte. Õde nõuab ilmtingimata kassikujukest (mõnes riigis selle leidmine on osutunud ka mission impossibleks) ning riigi nimega pastakat.

Endale olen toonud peaaegu alati (mõnikord pole lihtsalt leidnud) väikese käsilipu, kuid mida aasta edasi, seda keerulisemaks läheb nende kodune presenteerimine (selline ÜRO tunne tuleb vahel peale). Ning pole midagi teha - mugavussuveniirina oleme alati toonud ka ühe külmkapimagneti. Võimalusel on olnud eelistatuteks väikese kiiksuga käsitöömagnetid, kuid on ka standardseid kipskärakaid, riigi või linna nimi peal. Lisaks veel paberrahad ja mündid, niipalju erinevaid, kui raatsib kõrvale panna :)
Viimastel aastatel oleme igal korral läbi astunud ka mõnest galeriist/käsitöökojast ning investeerinud puidust või klaasist või metallist käsitööesemesse. Tavaliselt on see kogu reisi kõige suurem üksikkulutus, kuid selle eest oleme alati leidnud ka midagi ägedat. Selle arvelt on jäänud siis muu pudipadi ostmata.

Käisin samuti Uus-Meremaal veebruaris ning kinnitan, et mingit eelnevat paberite vormistamist pole Eesti kodanikul vaja teha. Kõik, mis vaja, antakse sulle lennukis. Ei küsitud ei tagasisõidupileti ega ka pangakonto kohta. Piirivalvur uuris lihtsalt, et kaua ma olla plaanin ja mis ma need kuu aega siin teen. Piisas vastusest, et rendin auto ja sõidan ringi.
Tõsisemalt võeti tollideklaratsiooni, seega peab meeles pidama, et igasuguse taimse ja loomse aine sissevedamine on keelatud. Seega toiduaineid ära kaasa võta ning matkasaapad puhasta enne sõitu mullast/liivast puhtaks (jah, selle kohta küsitakse ning osad pidid ka ette näitama).

Lendasin veebruaris/märtsis Frankfurdist Singapuri ja tagasi ning ühe otsa Aucklandist Singapuri. Kõik turistiklassis.

Väga jäin rahule, lennukid olid mugavad ja isegi minusugusel, peaaegu 2m pikkusel kolkel, oli isegi piisavalt jalaruumi. Tore oleks olnud olla muidugi vahelduseks II korruse turistiklassis, kuid ega suurt vahet vist pole.
Samas polnud peamiseks elamuseks mitte see lennuk kui aparaat, vaid ikkagi Singapore Airlinesi teenindsutase. Olles lennanud väga erinevate lennufirmadega, siis Singapore on kvaliteedi mõttes ikka päris tipus. Samal reisil olid võrdluseks paaril otsal nii Lufthansa kui ka Air New Zealand (mis pole ka just kehvad firmad), kuid Singapore oli teeninduse mõttes praktiliselt igas elemendis natuke parem.

Mis puudutab seda, et kus saaks kõige odavamalt A380-ga lennata, siis siin arvatavasti on väga lihtne vastus. Piletit hinnastatakse ikkagi peamiselt vahemaa järgi ning A380 on mõeldud pikamaalendude jaoks. Seega misiganes A380 liin on kõige lühem, sealt ilmselt tasub ka kõige odavamat hinda otsida.
Samas kui just väga suur lennukifanatt pole, siis mina spetsiaalselt A380 lendama ei läheks (vähemalt turistiklassis). Ega ta niipalju ka ei erine teistest suurtest ja moodsatest lennukitest.

Püüdes nüüd lihtsalt huvi pärast teema sisu juurde tulla - mis peaks olema reisijuttude/-blogide kirjutajate motivatsioon oma loomingu edastamiseks anonüümsesse e-raamatusse, mis laetakse üles kuhugi torrentisaidile? Isegi kui seda tehakse AMETLIKULT (mida iganes see nüüd ka ei tähenda).

Teine teema on see e-raamatu loomise mõte, millel on minu arust veidi äraspidine loogika. Et netist ei jõua kõiki reisiblogisid lugeda, aga paneks kümned (sajad?) reisikirjad ühte pikka dokumenti (mis ilmselt on sadu ja sadu lehekülgi pikk) ning siis kohe loeks ja teeks? Ma ei näe sellel mingit lisaväärtust, pigem vastupidi.

Kui on normaalne äri (st ei olda kliendi petmise peal väljas), siis peaksid vahendajate head hinnad tulema mahust. Kui sa ikka tood rendifirmale sadu ja tuhandeid kliente, siis tehakse sulle ka hulgihind. Nii on see tegelikult igas äris.
Teisalt olen täheldanud, et väga paljudel juhtudel tuleb rendivahendajate soodne hind millegi arvelt e siis pakutakse midagi vähem kui rendifirma. Seda erinevust loomulikult välja ei tooda. Näiteks: km arv on limiteeritud (vs unlimited), basic omavastutus on kordades suurem, pakutakse hinda 0-kindlustusega (kuigi reaalselt sulle ükski rendifirma ilma ühegi kindlustuseta autot kätte ei anna) jne.

Kui Excess on lepingus 1100 eurot, siis on omavastutus 1100 eurot. Kui sa soovisid nulli ja lepingus on 1100, siis on veel tõesti variant, et saad kohapeal täiendava summa eest kindlustust juurde osta. Tavaliselt on 0-omavastutuse hind ka lepingus/kodulehel ära toodud. Aga kui näiteks üldse ei pakutagi väiksemat omafinantseeringut (excessi), siis peadki arvestama sellega, et kõige hullemal juhul oled 1100 eurost ilma (kui midagi juhtub).
Kokkuvõttes - kui kohapeal lepingule alla kirjutad, siis igasugune number, mis Excess real erineb nullist, on see summa, millega õnnetuse korral riskid.

See vaidlus, et "alati võtan kindlustuse" vs "mitte kunagi ei võta kindlustust" on suhteliselt mõttetu. Inimeste riskitaju ja -taluvus on erinev. See on sama põhimõtteline vastasseis kui "ööbin alati hostelis" vs "alla 4-tärnises hotellis ma magada ei suuda". Õigeid vastuseid ja tõde siin tegelikult pole, igaühele oma.
Mina olen kindlalt selles leeris, et ostan alati 0-omavastutuse. Jah, see teeb autorendi tavaliselt rahaliselt paar korda kallimaks, kuid ma ostan ikkagi enda meelerahu ning see on väärtuslikum kui need mõned sajad eurod. Aga ma saan aru ka "teisest leerist" - riski küll adutakse, kuid samas loodetakse parimat. Kui oled nii külma kõhuga, siis on tore. Mina ei ole.

Mis puudutab erinevaid autorendi vahendusfirmasid, siis seal peab mõistma, et need ettevõtted on ainult vahendajad. Nad ei pruugi sulle jagada kõiki rendiga seotud detaile ning nad sisuliselt ei vastuta mitte millegi eest. Samas need detailid võivad rentimise puhul olla kriitiliselt olulised. Nii võid autole rendifirmasse järele minnes üllatusega avastada, et rendilepingus on sees tingimused, millest pole juttugi olnud (suurem omavastutus, lisadeposiit, km-piirang jne). Kui hinnavahe rendifirma ja rendi vahendusfirma vahel on marginaalne, siis soovitan broneerida masin otse sellest firmast, kes reaalselt sulle auto eraldab. Kui aga hinnavahe on suur, siis peaks aru saama, et miks see on nii suur. Äriettevõtted tavaliselt kingitusi ei kipu tegema.

Excess on sisuliselt omavastutus ning tavaliselt (kuid mitte alati) nõuavad rendifirmad selle ulatuses ka broneeringut krediitkaardil.

Nõus eelkõnelejega - jube vahva oleks kui saaks muljetele ligi :) Hetkel on see blogi igatahes "Private".

Ise olen täpselt kuu aja pärast sinnakanti minemas, seega hea meelega loeksin jutu läbi.

  1. Eelmisel aastal oli niipalju erinevaid mõtteid, et lõpuks ei jõudnudki kuhugi ning kõige kaugem punkt, kus käidud sai, oli Kesk-Rootsi. Aga ka see oli lahe.
    Esialgne plaan oli aasta lõpus Birmas ära käia, kuid see plaan sai vahetatud eri põhjustel...

  2. ...Uus-Meremaa vastu, kuhu on siis selle aasta veebruaris minek. Loodetavasti tol ajal maa väga ei värise ning kuu ajaga peaks teatava pildi ka riigist ette saama.

  3. Soodukaid ootan eelkõige sellistesse kohtadesse kuhu plaanin minna ja sellistesse ajaakendesse, mil plaanin sinna minna (soovituslikult veel ka võimalikult lühikeste ümberistumistega) :) Reeglina see kombinatsioon miskipärast ei toimi. Aga väga teretulnud on ka pakkumised tõeliselt eksootilistesse sihtkohtadesse, mille peale ise kohe ei tulekski - no nagu näiteks hiljutised pakkumised Põhja-Mariaanidele, Cayenne'i (Prantsuse Guajaanas) või siis Roheneemesaartele. See tekitab hinges kohe väikese ärevuse ja kui juhtub tol ajal ka vaba aeg olevat, siis mine sa tea...

Kui lennud pole samal piletil ja sa ei jõua jätkulennule, siis mingit kompromisslahendust kindlasti oodata pole. Selle teise lennufirma jaoks oled sa lihtsalt klient, kes ei jõudnud lennule. Põhjus (eelmine lend hilines, magasid kodus sisse, ajasid kuupäevad sassi jne) ei ole siin oluline.
Sellise riski maandamiseks ongi reisitõrkekindlustus (või siis kõrgema hinnaga flex pilet). 3 tundi on kindlasti piisav vahe, et reisitõrke puhul nõue rahuldatud saaks. Ning kulu pead sa ikka ise ennem ära tegema, pärast kindlustus kompenseerib.
Mis puudutab seda summaklauslit, siis kui see on sul reisitõrke osa kohta, siis oled sa lihtsalt sõlminud kehvadel tingimustel poliisi. Tavapoliisil on ikkagi sees ainult fikssumma ja väga heal poliisil "mõistlikud reisi jätkamise või kojusõidu kulud". Reisikindlustuse pakkujaid on Eestis palju, kuid mõistlike tingimuste pakkujaid ehk paar tükki. Erinevad välistused ja piirangud teevad poliisi küll odavamaks, kuid tihtipeale ka mõttetuks. Seetõttu tasub enne lepingusõlmimist üldtingimused rahulikult ja mõttega läbi lugeda.

Mina printisin pangapapri otse internetipangast, ilma ühegi templita. Ei olnud probleemi.

Mis puudutab juhiluba, siis jah tegin Rahvusvahelise loa kah endale. Esiteks see ei maksa midagi võrreldes hingerahuga, et kindlasti auto kätte saad (3,5 nädalat puhkust ju sõltus sellest) ning politsei sind vangi ei pane :P Teiseks - seda läks vaja. Mitte küll auto rentimisel, kuid kahel korral peeti mind ka politsei poolt kinni. Ühel puhul uuriti pingsalt seda rahvusvahelist luba ning teisel juhul sattusime "mäda õuna" otsa. Ta küll uuris pingsalt ka juhiluba, kuid siis võttis välja papri koos trahvimääradega, kust hakkas siis näitama kõiki neid rikkumisi, mida ta täheldas selle 100 meetri jooksul, mis ta vaateväljas olin sõitnud. Eurodes tulid trahvisummad kokku 700-800, kuid ta oli valmis olema paindlik :) Pärast pikka jahumist pääsesin ca 40 euroga, kuid hiljem kohalikega suheldes selgus, et kohalikud maksavad tavaliselt 100-150 randi (7-10€).

Vaktsineerimist ei kontrollita, kuna LAV pole kollapalaviku piirkond.

to: martm

Kuidas see Estravel siis saab viisad korda ajada, kui sõrmejälgi vaja on? Aga jah - kõne saatkonda oleks mõistlik ära teha, siis oleks pilt selge.

Minu kogemus jääb mõne aasta taha, kuid need nõuded on siiski väga tõesed. Nii pidin tõesti töökohast võtma inglisekeelse kirja, et mul on töökoht olemas ka pärast reisi . Konto väljavõtte asemel läks loosi lihtsalt kinnitatud pangakonto jääk. Hotellibronnide osas nipitasin ja tegin booking.com-s esimeseks 4-ks ööks suht suvalise broneeringu (sellise, mis on tasuta tühistatav) ning ülejäänud aja kohta kirjutasin taotlusele, et sõidan rendiautoga ringi ja ööbin vastavalt sellele, kuhu välja jõuan (mida ma ka tegin). Sellest piisas. Ehk siis see viisaks vajaminev dokumentide nimekiri kohustuslik, ilma selleta ei saa.
LAV immigratsioonitingimused on muidu ka keskmisest karmimad, eriti hulluks läheb asi siis, kui sul juhtub laps olema ja tema ka kaasa tuleb. Siis läheb dokumentide hulk täiesti käest ära.

Mis puudutab viisa taotlemist, siis ikka saab üks inimene mitme inimese dokumendid ära viia (ja paari nädala pärast ka järele minna). Ise kasutasin küll Estravelit, kuid kui on tõesti viitsimist ise Helsingis käia, siis saab ka nii.

See filtreerimine on tõesti täielik jama, kirjutasin sellest ise ka mõned postitused tagasi. Lõpuks leidsin ka lahenduse, kuidas saada järgmistele lehekülgedele (kirjutasin selle postitusse), kuid selline käsitöö on tüütu, ebamugav ning täiesti idiootne. Tundub, et tripi adminid viskasid selle pooliku versiooni üles ja rohkem pole siin käinud, sest praktiliselt ükski puudus, millele selle praeguse teema all viidatakse, pole lahendust saanud. Pole isegi ühtki admini kommentaari viimasel ajal...

Kui üldfoorumis mingi konkreetne maa välja filtreerida, siis postitusi kuvatakse täpselt ühe lehekülje jagu. Edasi vaadata pole võimalik. Lehekülje lõpus on küll nupp "Järgmine", kuid see viib üldfoorumi lehele nr 2 (st filter tühistatakse). Usun, et see ei peaks nii olema.

Täiendus: Kuna kiiret lahendust ilmselt ei ole tulemas, sest foorumi areng näib ilmselgelt seisvat (sellises poolpiduses vormis), siis leiutasin ise võimaluse. Tuleb aadressireale tippida (ilma jutumärkideta) järgnev: "&page=2". Number 2 on siis valimi lehekülje number, kui teemad jätkuvad kolmandal ja neljandal lehel, siis vastavalt kirjutada 3 või 4 jne.

Ausalt öeldes olen ka mina pettunud. Alguses tundus see uus layout isegi huvitav, kuid kuna funktsionaalsuses ja kasutajasõbralikkuses on ikka väga suur samm tagasi tehtud ja paremaks ei ole midagi läinud, siis see teeb hinge täis. Miks oli vaja muuta midagi, mis töötas väga hästi, kui asemele pakuti ainult tühi kest? Foorumi tegijad vist unustasid ära, et tripi kasutajad tulid siia ikkagi peamiselt sisu järele, mitte ei hinnanud seda, kuidas see igas võimalikus nutiseadmes välja näeb. Olen olnud tripis aktiivne lugeja/kirjutaja sisuliselt selle foorumi loomisest saadik, siit väga palju hääd nõu saanud, kuid viimasel ajal satun foorumisse üha vähem (peamiselt vaatan lennupakkumisi). Kasutamine on tohutult ebamugavam, teemasid ei leia üles ning sisu on ka justkui vähemaks jäänud (eks adminid teavad muidugi paremini, et kui tihedalt käidi siin varem ja käiakse nüüd). Kahju veidi...

Ohoo, esiti vaatasin, et klikkisin mingile valele bookmarkile :) Eks see uus välimus vajab veidi harjumist, et kus mis on ja kuidas toimib, kuid esmamulje on igatahes väga hea.
Üks asi, mis esimesel näppimisel ei viinud kuhugi, oli nupp "Lisa riigid, kus oled käinud". Ning seda kohta ka ei leidnud üles, et kus on näha need riigid, kus olen näinud. Samas numbriliselt (koos mingi protsendiarvutusega) on see info profiili all olemas. Igatahes suur töö on ära tehtud ja jõudu nurkade lihvimisel!

Olen USAst raha saamiseks kasutanud viimasel ajal sellist keskkonda nagu Payoneer. Ma ei ole kindel, et kas Paypalist selle kaudu saaks raha kätte (internet väidab kord nii, kord naa), kuid tavajuhtudel toimib see süsteem ideaalselt. Rahad jõuavad USAst Eesti pangakontole paari päevaga ja suhteliselt olematu tasu eest.

Pariisiga on selles mõttes lihtne, et kesklinnas odavat ja head hotelli ei ole. Punkt. On kas odav või hea, need kategooriad ei kattu. Superpakkumiste osas kusagil portaalides (a la 3-tärni kesklinna hotell 60€/öö) tasub Pariisi puhul olla äärmiselt ettevaatlik. Reeglina on need kas kesklinnast siiski kaugel, ebasobivas rajoonis, tõelised risud või siis on ümbritsev keskkond öösel magamiseks ebasobiv (nt sinu hotellitoal on ühine sein Pariisi aktiivseima Death Metal klubiga).
Mina soovitan samuti airBnb-d. Viimasel korral ööbisime katusekorteris Marais' kvartalis, 10-minutise jalutuskäigu kaugusel Notre-Damest. Korter oli väike, kuid ikkagi paar korda suurem kui hotellituba. Hind tsipa üle 100€ öö eest, üle tee asunud üsna tavalises hotellis küsiti täpipealt 3 korda rohkem.
Külastuskohtade osas 2,5 päeva puhul ei tohiks küll nüüd puudust tulla, pigem on see lugu, et selle aja jooksul väga palju ei jõua. Ehk saad inspiratsiooni siit - http://france092014.blogspot.com. Oma viimasel pikemal reisil Prantsusmaale polnud Pariis küll ainus koht, kus olin, kuid 6 päeva sai seal rahulikult taas ära sisustatud.

Veel "põnevaid" uudiseid bookinghouse osas:
http://tarbija24.postimees.ee/3478855/pank-palub-bookinghouse-i-ebaturvalist-makselinki-valtida

Lisaks Nordeale on oma kodulehele vastavaisuslise hoiatuse lisanud ka Danske pank. Kui see maksmine bookinghouses tõesti toimub nii nagu artiklis kirjeldatakse, on tegemist ikka räigete privaatsusreeglite rikkumisega ning äärmiselt ebaeetilise tegevusega. Põhimõtteliselt annad ühe Leedu erafirma kasutusse oma iskliku (või firma) arvelduskonto kasutamise õiguse.
Ostsin eelmisel aastal nende kaudu piletid ning maksin arvega, seega oli ok. Aga nüüd ilmselt enam ei julgeks (taaskord) bookinghouse teenuseid kasutada. Isegi kui riskite, siis ärge jumala eest kuhugi mingeid PIN-koode sisestage, makske kuidagi teisiti (kui võimalik).

Advokaat või jurist siin ei aita kuidagi, sest viisa mittesaamise otsust pole võimalik kuhugi kaevata. Kui sa ise aimad, mis on viisakeelu põhjuseks ja juhul kui on võimalik need "puudused" kõrvaldada, siis tee seda ja taotle uuesti. Kui ei aima põhjust, siis kahjuks ei ole miskit teha, sest seda põhjust sulle saatkond ilmselt ei ütle kah.
Peamised probleemid, miks ei öeldakse, on sideme puudumine kodumaaga (nt töö, elukoha puudumine), ebapiisav sissetulek, varasem USA viisarežiimi rikkumine või näiteks kriminaalkaristus. Kahe viimase puhul on viisa saamise tõenäosus nullilähedane.

Wifit igal pool kindlasti ei ole, aga hotellid, söögikohad, kaubanduskeskused on enamasti kaetud. Osati tasuta, osati tasuline.
Ma ise kasutasin ka pre-paid telefonikaarti, väga mugav ja soodne lahendus igapäevaste asjade ajamiseks.

Mul oli statiiv kaasas ja ei kahetse. Hoolimata peaaegu igipaistvast päikesest, on metsas (kus on peamine linnuelu) ikka päris pime. Kui sul on teleobjektiiv, siis käest pildistades on džunglis praktiliselt võimatu teravat pilti saada. Isegi väga suuri ISO-väärtusi kasutades. Ehk siis kui läksin jalgsi fotoretkele, siis oli kaamera alati koos statiiviga seljas. Reageerimiskiirus jäi küll tiba aeglasemaks, kuid see tegelikult ei osutunud väga suureks probleemiks. Seega kui sul on peegelkaamera ja teleobjektiiv ning selge soov pildistada linde (ja hea õnne korral ka loomi), siis võta statiiv kaasa. Ning kindlasti pildista RAW-s.
Kui nüüd aga ekstreemsed valgusolud (nii metsas kui päikese käes) kõrvale jätta, siis Costa Rica on loomulikult loodusfotograafi jaoks paradiis. Kui viitsid päikesetõusu ajal üles ärgata (pärast kell 9-10 on metsas juba totaalne vaikus tänu kuumusele), siis võid tegelikult ühe hommikuga pildile saada rohkem liike kui nädala ajaga Eesti metsas konnates. Üks kirevam kui teine.
Ma mõned pildid olen jõudnud ka oma fotoblogisse (http://foture.blogspot.com/search/label/Costa%20Rica) üles laadida, kuid põhimassiiv (päris mitu tuhat pilti) vajab veel läbitöötamist. Aga soovin sulle head reisi ja suurepärast fotoõnne, ise läheksin sinna kohe tagasi kui saaks!