Kolmandik TripAdvisorist on libaarvustused – TripAdvisor eitab

Maailma suurimas reisikogukonnas TripAdvisor avaldatud hinnangud ja arvustused mõjutavad väga paljude reisijate otsuseid ja valikuid. Loomulikult avaldab see mõju ka hotellide, restoranide ja reisifirmade ärilisele edukusele. Sama kaua, kui on kirjutatud arvustusi, on püütud nendega ka manipuleerida. Libaarvustuste kirjutamine erinevatesse portaalidesse on omaette tööstusharu, kus liiguvad kopsakad summad.

Briti väljaanne The Times läbiviidud eksperiment näitas, et kolmandik TripAdvisoris jagatud hinnangutest on libahinnangud. Eriti suur on libahinnangute osakaal kõige kõrgema reitinguga B&B-de puhul. Samas leidub ka eeldatavasti konkurentide poolt tellitud negatiivseid arvustusi.

TripAdvisor loomulikult lükkab Timesi analüüsi ümber, viidates, et tegemist "halva ajakirjandusega", mis ei vasta tõele kasvõi sel põhjusel, et TripAdvisori tehnilistele andmetele juurdepääsu omamata pole võimalik hinnata arvustuste tõepärasust.

Samas on teada, kuidas kunagi TripAdvisorile libaarvustusi kirjutanud noormees suutis oma mitteeksisteeriva restorani viia Londoni rohkem kui 18000 söögikoha seas esimesele positsioonile.

Vahest meeldib lugejatele TripAdvisoris lihtsalt veidi huumorit puistata. Näiteks Cornwallis, Bude linnakeses tõusis number 1 vaatamisväärtuseks parklat supermarketiga ühendav pleksiklaasist tunnel (hetkel on ta 2. kohal). Arvustustes kiidetakse selle erakordset arhitektuuri ja imestatakse, miks ei kuulu see veel UNESCO maailmapärandi nimekirja.

Hiljuti teatas TripAdvisor töövõidust, kui Itaalias mõisteti libaarvustuste äri teinud mees 9 kuuks vangi ja peab maksma 8000€ suuruse trahvi. Tegemist on esimese korraga, kus libaarvustuste eest on kedagi reaalselt trellide taha pandud. Ühtlasi kinnitab see juhtum, et libaarvustuste äri eksisteerib ja on tõsine probleem. TripAdvisor ise märgib, et alates 2015. aastast on nad lõpetanud rohkem kui 60 libaarvustusi pakkunud firma tegevuse.

TripAdvisori libaarvestuste püüdmise võimekus on aja jooksul kindlasti kasvanud, kuid vaevalt hinnangutega manipuleerimine kunagi lõppeb. Veidi valikuline on ka TripAdvisori käitumine. Kui väiksemate majutuskohtadega käitutakse üsna karmilt, siis Austraalias sai Meritoni hotellikett manipuleerimise eest 3 miljonit AUD (1,86 M eurot) trahvi, kuid see ei takistanud neil jätkuvalt kõrgel positsioonil olla.

Ma olen TA-d alati oma reiside planeerimisel kasutanud, aga mingist ajast hakkasin nende hinnangutesse teatud reservatsioonidega suhtuma ning võtsin kõrvale ka Bookingud ja muud kohad, kui oli vaja mingi viimane otsus teha. See küll nõuab lisaaega, aga tulemuses pole seni pidanud pettuma ehk kuskil pole nö. petta/kõrvetada saanud.

Mind isiklikult häirivad TA-s kõige rohkem 1-2 revjuuga tegelased, kelle tagasisidesse suhtun teatud skepsisega. TA nõrkus on see, et sa võid suvalisel ajal võtta mingi koha (nt. hotell) ja hakata seda arvustama. Bookingus nt saad seda teha vist ainult siis, kui oled reaalselt sealt ka midagi bookinud.
Teiseks häirivad arvustused, mis koosnevad 1-2 lausest. See ei ütle tegelikkuses mitte midagi.

Mingi hetkeni ma viitsisin ka ise arvustusi kirjutada ja alati panin juurde ka enda tehtud pilte, et asja usaldusväärsust tõsta. Nüüd lihtsalt enam ei viitsi sellega tegeleda.

Aga TA-d on ikka enne reisi huvitav lugeda, kuna review'd annavad tõesti hea ülevaate, kui erinevad ikka inimesed ja nende väärtushinnangud on. Kes nuriseb selle üle, et peab hotellis kohvrid 2.korrusele ise tassima ja keegi selle eest ei hoiatanud. Või kellele ei meeldi, et telekast tulevad ainult kohalikud kanalid. Või kes postitab pilte hotellist, kus ta oma kallimaga iga pildi keskmes on. Või miks ikka Hiina müür nii pikk on...
Tore on tõdeda, et maailm on ikka kirju :)

Dante, suurepärane kokkuvõte!

Ma tegin hiljuti katsetuse ühe Kuala Lumpuri hotelliga, mis reklaamib ennast kui 5*. Selline korralik 3-tärnikas, kus vesi kraanist eriti alla ei lähe, telekas on 10 kanalit jne. Ja mida võib selle kohta lugeda Tripadvisorist:


Location: the best in Kuala Lumpur.
We decided to have a short break after a stressfull week 
Wonderful services provided especially by the staff. 

jne

Kogu kiidulaul tuleb kas Malaisiast või Indiast. Hommikusöögil oli seda kaadrit minimaalselt.
Ükski neist asjadest ei vasta tõele.

Mina suhtun ka skeptiliselt just arvustustesse, mille autoritel on ette näidata ainult 1 ehk see sama review. Nendest lähen sujuvalt mööda.


Samamoodi nagu dante, kombineerin erinevate lehekülgede arvustusi viimse valiku tegemisel.

Olles ise töötanud majutusasutuses (mitte Eestis), tean, et külalistelt kellega tekkis parem kontakt telliti positiivne arvustus mõningate soodustuste eest. Kas oli see booking.com või hostels.com või veel midagi muud ei mäleta täpselt.