Ülevaade - kuidas näeb lendamine välja koroona-järgselt?
veigo
veigo
13. mai 2020 05:21

Lennufirmade katusorganisatsioon IATA, Euroopa Lennundusohutuse Amet (EASA) ja riikide tervishoiuorganisatsioonid on kokku pannud komplekti juhiseid, mis muudaks lennureisi võimalikult ohutuks "koroona-järgsel" perioodil. Soovitused on mõeldud eelkõige lennufirmadele ja lennujaamadele, kuid sealt saab ülevaate, mida reisijana tulevaselt lennureisilt oodata.

ENNE REISI

Rohkem andmeid reisija kohta Üsna võimalik, et tulevikus peab arvestama, et reisijate kohta kogutakse täiendavaid andmeid, et oleks võimalik vajadusel paremini jälgida reisijate asukohta. Sellele viitab ka Ryanairi kava hakata lendude taastumisel vähemalt esialgu küsima andmeid reisi pikkuse ja majutuskohtade kohta. IATA soovitab riikidel reisijate andmete kogumiseks käivitada portaalid.

LENNUJAAMAS

Terminali pääsu piiratakse Lahkujale lehvitamine jääb ära. Lennujaama lubatakse peale töötajate vaid reisijaid ja isikuid, kes saadavad piiratud liikumisvõimega inimesi või lapsi.

Temperatuurikontroll Lennujaama sisenemisel ootab temperatuurikontroll. See nõuab koolitatud personali, kes otsustab, kas reisijat lennule lubada või ei.

Distants kõikjal IATA soovitab inimestel hoida üksteisega vahemaad 1-2 meetrit, riigiti on nõuded samuti erinevad. Reisijate liikumine lennujaamas tuleb korraldada nii, et distantsinõude säilitamine reaalselt võimalik oleks alates check-innist kuni pardale minekuni. Samas pole teada, kuidas lahendatakse istumisprobleem, kui osad ootetoolid võetakse kasutusest välja. Inimene teatavasti ei jõua lõputult püsti seista. Koguneme seinte äärde istuma?

Ootetoolide arv väheneb kõvasti. Foto: Frankfurdi lennujaam

Kaitsemaskid Maskide kandmine on soovitatav, kuid sõltub kohalike võimude nõuetest. Saksamaa liidumaadelt on näiteid, kus lennujaamas maski ei nõuta, kuid lennujaamas asuvasse poodi sisenedes küll.

Desovahendid ja sagedasem puhastamine Desovahendid peavad lennujaamas olema lihtsasti kättesaadavad ja puhastusprotsesse täiendatakse (iseteenindus check-inni masinad, kärud, e-väravad jne).

Covid-19 testimine Seda toetatakse, kuid kiire ja usaldusväärne tesimine pole veel kättesaadav. Aga varsti võib Covid-test olla osa lendamisest.

Tervisepassid See teema on arutuse all ka Euroopa Liidus, kuid IATA eelistaks ülemaailmset standardit.

Check-in Lühendamaks lennujaamas viibitud aega, peaksid reisijad check-inni protseduuridest võimalikult palju sooritama juba enne lennujaama saabumist. Lisaks mobiilsele või kodus prinditud pardakaardile võiks see tähendada ka elektroonilisi või trükitud pagasilipikuid. Kus võimalik, kõik iseteeninduse ja kontaktivaba tehnoloogia peale.

Check-inni letid Frankfurdi lennujaamas

Pleksiklaasi võidukäik Kus võimalik, piiratakse reisija ja lennujaama töötajate vahelist kontakti pleksiklaasiga.

Pagasi äraandmine Kui seni on pagasi ise äraandmine olnud võimalus, siis nüüd suunataks reisijad proaktiivselt iseteeninduslikku pagasi äraandmise kohta.

Pardale minek Kus võimalik, teha see väravast, busside kasutamise korral piirata reisijate arvu bussis. Lennujaamades suurendada automatiseerimist, s.h. pardakaardi ise skanneerimine ja biomeetriline isikukontroll. Kaasavõetava käsipagasi kogus peaks sujuva pardalemineku tagamiseks olema limiteeritud.

LENNU AJAL

Tühjad istmed IATA tühje istmeid ei toeta, kuid siin sõltub lennufirma otsusest.

Kaitsemaskid Maskide kandmine lennukis on soovituslik ja enamik lennufirmasid on selle nõude tänaseks ka kehtestanud.

Sanitaarrätikud Reisijatele jagatakse desinfitseerivaid rätikuid, et puhastada pindasid enda ümber.

Lennukis liikumine Ainult vajadusel ja eelneval loal (Ryanairi näide).

Pardateenindus Lihtsustatud ja kompaktsel kujul. Ostud ilma sularaha kasutamata.

Käsipagas Pardale lubatud käsipagasi kogust on lennufirmad juba piirama asunud.

SAABUMINE

Temperatuurikontroll Kuigi IATA tunnistab, et see pole 100% kindel, soovitatakse seda siiski teha.

Piir ja toll Kus võimalik, kasutada kontaktivaba võimalusi, näotuvastuse, QR-koodide ja mobiiliäppide osatähtsus kasvab. Võimalik, et saabumishallid tuleb ümber kujundada. Piirikontroll teha võimalikult kiireks.

Pagasi kättesaamine Pagasilindi juures kogunemise vähendamiseks tuleb pagasi kättetoimetamise protsessi igati kiirendada, näiteks kasutada kõiki olemasolevaid pagasilinte.

TRANSFEER Jätkureisijatele võiks rakenduda "one stop" poliitika ehk ühes kohas turvaskriiningu läbinud reisijat ei peaks enam kontrollima. Selle paikasaamine võtab ilmselt mõnevõrra aega.

Kokkuvõtteks

Lennureisimine muutub lähitulevikus selgelt veidi ebamugavamaks ja aeganõudvamaks ning nõuab esialgu harjumist. Hoopis omaette küsimus kõige selle juures on aga see, kes kõik täiendavad ohutusnõuded kinni maksab. Üks kandidaat on teada.

Kogu selle ebameeldivuste juures on tegelikult ka midagi positiivset - teoreetiliselt peaks vähenema ka teiste (viirus)haiguste levik. Isegi mitte teoreetiliselt, vaid üsna kindlasti. 

Koroonaviirus ei ole ainuke viiruslik haigus, erinevaid viirus- ja bakteriaalseid (nakkus)haiguseid on kümneid, mis nakkavad kas õhu või pesemata käte kaudu, kust nad edasi organismi satuvad.

Kohati tundub, et reisimine muutub isegi turvalisemaks (nakkuste mõttes). On ju Eestiski iga-aastane grippi haigestumine vähenenud sel kevadel 60%. 

Isiklikult ei näe selles väga suurt probleemi. Inimene kohaneb, harjub. Ilmselt saabki see olema uus reaalsus - isegi kui koroonaviirus mingil põhjusel maailmast kaob, jääb enamus rangeid hügieenireegleid kehtima, kasvõi puhtinertsist - milleks võtta ära pleksiklaasid teenindaja ja kliendi vahelt? Las nad olla, kindlam mõlemale poolele. Ja temperatuurimõõtmine - miks peakski haige inimene minema lennukisse? Mina küll ei soovi, et minu kõrval lennukis istuks mõni gripi- leetri- või läkaköhahaige..
Ja reisimisel tuleb see ainult kasuks. Tegemist ei ole ju mingi karistusaktsiooniga, vaid sinu enda tervise heaoluga. Kes meist ei tahaks reisida ja elada tervena?

1
0

Huvitav, kuidas lahendatakse  sõrmejälje skännerite kasutamine?

Nagu näiteks riiki sisenemisel Tais, Hiinas jne.

Kas tehakse kohustuslikuks igale immigratsioonikontrolli  järjekorras riiki sisenemist ootavale reisijale käte desinfitseerimine enne skänneri puudutamist?

Või siis hoopis võetakse need uuema aja skännerid maha ja keskendutakse hoopiski ainult näotuvastusele?

0
0

Hah, millal mind seal Tais skännitigi, märtsi teisel nädalal umbes - pool Euroopat oli juba kinni, aga Tai piiril ei puhastanud neid skännijaid keegi - üks turist teise järel käis sõrmega sudimas. Tagajärg? Ei nakatunud sellest seal ükski turist (mis küll ei takistanud riiki siiski kinni keeramast).

0
0

Sama küsimus ka self check-in automaatide puhul.

0
0

Ja enda küsimusele ka vastus: AirAsia kõikides lennujaamades on nüüd kontaktivabad check-in kioskid.

0
0
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased