LOT omandas osaluse Nordica tütarfirmas – räägime taustast

4. novembril saabus teade, et Poola lennufirma LOT ostab 49% Nordica tütarfirmast Regional Jet ja lõpetab alates 19. novembrist koostöö Adria Airwaysiga. Lugedes Eesti meediväljaannete kajastusi, jääb mulje, et tehingu põhisisuks on praeguse Adria müügiplatvormi vahetumine LOT-i oma vastu ja Eesti lendajate paremad võimalused Varssavi kaudu edasi lennata. Nii-öelda Nordica töövõit.

Töövõit see kahtlemata ongi, kuid antud juhul kipub asju üksnes Nordica mätta otsast vaadates puude taga mets varju jääma. Protsessi mõistmiseks tasub sündmusi vaadata pigem LOT-i vaatenurgast lähtuvalt. Siis hakkavad mitmed asjad palju loogilisemalt paika loksuma.

Ajaloost

1929. aastal asutatud LOT Polish Airlines on maailma üks vanimaid tänini tegutsevaid lennufirmasid. Aastate jooksul on läbi elatud paremaid ja halvemaid aegu. 2012. aastal oli LOT pankroti serval, kuid Poola riigi rahasüsti toel (kõik seaduslik) jäädi tookord ellu. Tänu restruktureerimisele jõuti 2014. taas kasumisse, kuid 2015. oldi jälle punases. 2016. aastal teenitakse eeldatavasti arvestatav kasum.

LOT on endale aastaid püüdnud leida tugevamat partnerit ehk teisisõnu ostjat. Läbirääkimised Turkish Airlinesiga luhtusid peamiselt seetõttu, et Turkish Airlines soovis osta enamusosalust, kuid EL seaduste kohaselt on EL väliste lennufirmade osalus Euroopa Liidu lennufirmades piiratud 49%-ga. Jutud on käinud ka sellest, et ollakse lähedal 49% suuruse osaluse müügile Air Chinale (loe sellekohast Trip.ee uudist), kuid hiljem on selgunud, et suitsu oli tehingu taga rohkem, kui tuld.

LOT-i uus strateegia

2016. a. septembri algul tuli teade LOT-i uuenenud strateegiast, mille põhiagendaks on eesmärk lähemate aastate jooksul oluliselt kasvada. Kui 2015. aastal lendas Poola lennufirmaga 4,3 miljonit reisijat, siis 2020. aastaks peaks see number jõudma 10 miljonini. Lennukite arv peaks samal ajal kasvama 43 lennukilt 70-ni.

LOT annab endale aru, et Euroopa-sisestel punktist punkti lendudel on neil odavlennufirmadega nagu Ryanair ja Wizz Air raske konkureerida. Ka Poolas ollakse mainitud kahe järel alles kolmandal kohal. Seetõttu panustatakse eelkõige sinna, kus konkurents on väiksem – kasvama peaks eelkõige LOT-i kauglendude osatähtsus Põhja-Ameerika ja Aasia suunal.

Kui vaadata Euroopa idaosa lennufirmasid, siis arvestatava suurusega traditsioonilisi kahte teenusklassi pakkuvaid lennufirmasid leiabki piirkonnas vaid kaks – need on poolakate LOT ja Ukraine International Airlines. LOT on olnud aastaid olnud frustreeritud Väikse Peetri staatusesest lennundusalliannsis Star Alliance, kus mängu on dikteerinud Lufthansa. Vahepeal ähvardati allianssist isegi lahkuda.

Nüüd on LOT ilmselt otsustanud, et peale ebaõnnestunud müügikatseid on edukaks majandamiseks paratamatult vajalik olla osaline Kesk- ja Ida-Euroopa lennufirmade konsolideerumisprotsessis. Osalus Nordica Regional Jetis ongi sellel teel esimeseks sammuks.

Et oma eesmärke reisijate arvu kasvatamiseks saavutada, peab Varssavi lennujaam muutuma senisest kaugelt olulisemaks sõlmlennujaamaks. Koostöö Nordicaga tähendabki, et Eesti (ja loomulikult mitte ainult Eesti) reisijad püütakse Euroopasse, Põhja-Ameerikasse ja Aasiasse lendama panna pigem Varssavi kui Helsingi, Stockholmi või Frankfurdi kaudu. Loomulikult ei juhtu see üleöö, kuid uued lennukid ja uued kauglendude sihtkohad seda eesmärki teenivad. Alates 27. novembrist saab Tallinnast Varssavisse lennata otselendudega 2x päevas (kuigi esialgsed väljumised Tallinnast kell 15:00 ja 17:55 pole edasilendamise mõttes alati ehk parimad). Vilniuse ja Varssavi vahel kasvatab LOT otselendude arvu lausa 5-ni päevas.

Nordical on hetkel 6 lennukit, kaks 70-kohalist Bombardier CRJ700 ja neli veidi suuremat 88-kohalist CRJ 900 lennukit. Kolm CRJ900 lennukit lähevad Varssavisse LOT-i käsutusse. Kombineerides LOT-i ja Nordica liine, on potentsiaali võita mõlemal lennufirmal. Näiteks ei pea LOT enam hoidma lennukit öösel enam kõrgete kuludega Stockholmi lennuväljal, vaid lennates marsruudil Tallinn – Stockholm - Varssavi – Stockholm – Tallinn, saab lennukit ja pardameeskonda öösel hoida märgatavalt soodsamalt Tallinnas. Tallinn – Müncheni liinile toob LOT ühe oma Embraeridest. Kõik Nordica lennukid hakkavad kandma ka LOT-i logo.

Samuti saab Nordica olemasolevatele lennukitele tõhusama rakenduse. Näis, kui kaua Kopenhaageni ja Örebro ning Kopenhaageni ja Grönigeni vahet tellimuslende lennatakse.

Mida sellisest koostööst arvata?

Esmapilgul tundub, et esimest korda Estonian Airi ajaloos (nimi ei oma siin tähtsust) on tegemist partneriga, kus kasu koostööst võiks tõesti olla mõlemapoolne. LOT-i on Euroopa suuremad lennufirmad aastaid suhtunud kui väiksemasse venda ja seetõttu on poolakatel ilmselt suurem arusaamisvalmidus teiste piirkonna väiksemate lennufirmade seisust. LOT on seda oma pressiteadetes ka avalikult deklareerinud, märkides, et nad mõistavad väiksemate lennufirmade seisukohti ja identiteeti Euroopa suurtest lennufirmadest palju paremini.

Haarata Kesk- ja Ida-Euroopa sisuliselt ainukese suurema traditsioonilise lennufirmana initsiatiiv selle piirkonna lennufirmade konsolideerumiseks on samuti tervitatav. Ega muid häid valikuid konkurentsis odavlennufirmade, Lufthansa grupi (Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels Airlines ja Eurowings), KLM/AF ja IAG (BA, Iberia, Aer Lingus, Vueling) seltskonnaga vist eriti polegi. Mõnes mõttes on tegemist analoogse sammuga, kui Lufthansa tegi kiiremaks laienemiseks Air Berlini lennukite kasutamise kaudu. Tõsi, mastaabid on selgelt erinevad.

Geograafilisest vaatenurgast on Varssavi meile sõbralikult lähedal (otselend kestab natuke üle pooleteise tunni). Huvitavaid kombinatsioone võib tekkida ka Star Alliance’i partneri Lufthansa lendudega. Need on saadaval olnud ka seni, kuid mitu lendu päevas toob loodetavasti veidi paremad võimalused.

Kauglendudest on LOT-il sihtkohtadeks Peking, Seoul ja Tokyo (Narita) Aasias, Chicago, New York (JFK) ja Toronto Põhja-Ameerikas ning Tel Aviv ja Beirut (hooajaline) Lähis-Idas. Varsti lisanduvad lennud Los Angelesse (3. aprill 2017) ja Newarki (1. august 2017). LOT soovib lennud Tallinn - Varssavi liinil käima panna nii, et need oleks võimalikult mugavad LOT-i kauglendudele ümberistumiseks. Mida saab meil selle vastu olla?

Püsikliendiprogrammina jääb Nordica lendudel toimima Lufthansa Miles&More.

Hinnad, hinnad, hinnad

Kes vähegi Trip.ee sooduspakkumiste rubriiki jälgib, on ilmselt märganud, et Nordica on selles rubriigis üsna harv külaline. Pigem on nende hindu ära toodud patriotismist kui soodsusest. Pehmelt öeldes on Nordica senise tegevusaja jooksul olnud hinna poolest üsna konkurentsivõimetu kõikidesse sihtkohtadesse. Nii on jäänud mitmed head pakkumised tegemata, sest kui saada on soodsad lennud Brüsselist Kesk-Ameerikasse vähem kui 250 euro eest, on Tallinn – Brüssel – Tallinn lennu eest küsitud kohati üle 450 euro (ja lendamiseks mitte homme, vaid mitme kuu pärast!). Jätkulendudega lennuvariandid on Nordical kohati siiski päris atraktiivsed olnud.

Arvata võib, et LOT ja Nordica ei saa hinnarahu ka Tallinn – Varssavi liinil. Näiteks suvaliselt valitud kuupäevadel märtsis leiab otselennud Tallinnast Varssavisse 138 euroga, kuid Finnair pakub märgatavalt paremate lennuaegadega lende 128 euroga.

LOT-il on tavaks olnud kolmapäeviti pakkuda koduturul häid hindu algusega Varssavist. Kas LOT toob turule ka tõeliselt hea hinnaga lennud algusega Tallinnast, näitab tulevik.

Trip.ee soovib Nordica ja LOT-i algavale partnerlusele edu ja loodetavasti saab Nordica/LOT-i lende sagedamini kajastada ka meie lendude sooduspakkumiste rubriigis.

Väga loogiline ja tubli töö Nordicalt. Loodetavasti tekib hea ühendus siit Varssaviga, hommikul sinna ja õhtul tagasi.

Hommikune ja õhtune lend annaks meile kindlasti hoopis paremad lennuvõimalused, olgu siis Varssavisse või jätkulennuga edasi.

Kas ma eksin kui enam ei jaga Nordica koodi Lufthansaga Mümcheni liinil ja KLM Amsterdami.
Vaatasn enne jõule hindasi ja Müncheni enam ei paku Lufthansa otselende ja Amsterdami on KLM nüüd AB hoopis? Müncheni hinnad on seoses sellega täiesti lakke lennanud.

Selle koodijagamisega on tõesti veidi segane hetkel. Näiteks on ära kukkunud mitmed suht kiired ümberistumised Etihadi lendudele. Müncheni otselende Lufthansa koodiga ei näi olema ja hindadest pole tõesti mõtet rääkida. Samas KLM-iga näib koodijagamine toimivat, sest TLL-AMS-XXX lende on saadaval küll.

Veigo, nagu kirjutasin eespool, siis need KLM lennud on ju AB omad kui kellaaegu vaatad, st kui vaadata ainult Tln-Amsterdam.

Võimalik jah, ma väga ei süvenenud. See oleks küll kentsakas, kui kahel nii olulisel liinil koodijagamist ei teki. Varssavi on kahtlemata tore koht, aga ainult Varssavile panustada oleks veidi lühinägelik või mis?